Guia Completa: Detecció, Resolució i Monitoratge d'Incidències de Xarxa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,98 KB

Detecció i Resolució d'Incidències de Xarxa

Conceptes Bàsics en Xarxes de Dades

  • Xarxes de dades: essencials per compartir informació i recursos.
  • Tècnics de xarxa: encarregats del manteniment, supervisió i resolució d'incidències.
  • Eines i metodologia: requereixen coneixement tècnic i eines específiques.

Model OSI: Identificació d'Incidències per Capes

  • Capa Física: Problemes com talls, connectors malmesos, cables incorrectes o mala configuració (dúplex, velocitat).
  • Capa d'Enllaç: Incidències amb VLANs, bucles o ports mal configurats.
  • Capa de Xarxa: Errors d'adreçament IP, rutes incorrectes o canvis topològics.
  • Capa de Transport: Fallades en serveis (DHCP, DNS), tallafocs o llistes d'accés.
  • Capa d'Aplicació: Serveis com correu electrònic, web o FTP que no funcionen.

Eines Essencials per a la Verificació de Xarxes

Les eines de programari més comunes inclouen:

  • ping, telnet, arp, nslookup, dig, host, netstat, lsof, tcpdump, wireshark, nmap.

Eines de Maquinari per a Diagnòstic

  • NAMs (mòduls d'anàlisi de xarxa).
  • Multímetres digitals.
  • Comprovadors de cable (fibra òptica, coure).
  • Analitzadors de xarxa (per a ports, VLANs, amplada de banda).

Gestió i Actualització de Dispositius de Xarxa

Actualització de Dispositius de Xarxa

Tipus de Dispositius

  • Modulars: es poden actualitzar per components.
  • No modulars: s'han de substituir completament (per exemple, routers domèstics).

Actualització de Programari

  • Basada en la modularitat: independència, cohesió, acoblament baix, abstracció.
  • Avantatges: flexibilitat, manteniment senzill, escalabilitat.

Passos Clau per a l'Actualització de Programari

  1. Documentar la marca i el model del dispositiu.
  2. Recollir el número de sèrie i altres identificadors.
  3. Comprovar la versió actual del programari.
  4. Cercar noves versions al web del fabricant.
  5. Llegir la documentació de les noves versions.
  6. Escollir la versió adequada i descarregar-la.
  7. Provar l'actualització en un entorn de proves.
  8. Realitzar una còpia de seguretat de la configuració.
  9. Programar la finestra de tall i avisar els usuaris.
  10. Enviar un recordatori el dia abans de l'actualització.
  11. Realitzar l'actualització i verificar la funcionalitat.
  12. Informar els usuaris del resultat de l'actualització.

Monitoratge i Detecció Proactiva d'Incidències

Introducció al Monitoratge de Xarxes

  • Les xarxes són essencials per al treball modern.
  • Necessitat de tècnics qualificats per a la seva gestió.
  • Aquest mòdul presenta mètodes professionals de supervisió i resolució.

Baseline i Documentació Mínima Requerida

  • Diagrama de topologia: visualització de connexions, medi, adreces IP.
  • Configuració de dispositius de xarxa:
    • Fabricant, model, sistema operatiu, nom únic, adreça MAC/IP, ports, dispositius veïns, ubicació.
  • Equips finals: mateixa informació, més els serveis que utilitzen la xarxa.

Observació del Comportament de la Xarxa

  • Estadístiques d'ample de banda, trànsit i usuaris.
  • Mals dissenys o càrregues excessives poden causar col·lapses o talls.
  • Recollir dades en diferents moments per establir un patró d'ús.

Verificació de la Connectivitat per Capes (Model OSI)

Capa Física: Diagnòstic de Problemes

  • Cables o connectors malmesos.
  • Cable incorrecte o incompatible.
  • Configuració incorrecta dels fils.

Capa d'Enllaç: Problemes Comuns en WAN

  • Més comú en xarxes WAN.
  • Comprovar la presència de bucles.
  • Si dues màquines en la mateixa VLAN no es comuniquen:
    • Verificar que la configuració de la VLAN sigui idèntica.
    • Assegurar que els ports trunk estiguin ben configurats.

Capa de Xarxa: Errors d'IP i Rutes

  • Problemes d'adreçament IP, rutes o topologia.
  • Canvis topològics o reinicis poden provocar errors.

Capa de Transport: Fallades de Serveis

  • Serveis que fallen: DHCP, NAT, DNS.
  • Comprovar: tallafocs, llistes d'accés, errors de configuració.

Capa d'Aplicació: Símptomes i Protocols

  • Protocols de servei afectats: correu electrònic, web, FTP.
  • Símptomes: errors a pantalla, serveis no operatius.

Entradas relacionadas: