Guia Completa de Detecció i Reparació d'Avaries en Vehicles
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB
Tècniques de Detecció i Reparació d'Avaries en Vehicles
1. Sistemes de Frens: Detecció i Reparació d'Avaries
Existeixen tres tipus principals de frens en vehicles: mecànics, d'aire i hidràulics.
1.1. El Fre Hidràulic: Components i Funcionament
El fre hidràulic està compost pels següents elements clau:
- Bomba de frens
- Servofre
- Cilindres de roda
- Disc
- Tambors
- Pastilles
- Sabates
Els frens hidràulics utilitzen un fluid per transmetre l'acció de frenada. El sistema requereix dos dispositius principals:
- Dispositiu d'actuació: Permet al conductor generar i controlar la força de frenada desitjada.
- Dispositiu de transmissió: Exerceix la força de frenada del conductor als frens de la roda.
Per reduir els riscos de fallada, el sistema de frens es divideix en dos circuits independents. Així, quan un falla, es manté l'efectivitat de l'altre, garantint la seguretat.
Els frens hidràulics es basen en dos sistemes: els sistemes hidràulics pròpiament dits i els basats en materials de fricció. Quan el pedal de fre del vehicle és pressionat, un cilindre mestre dins del motor impulsa líquid de frens a través d'una canonada fins als frens situats a les rodes. La pressió exercida pel líquid produeix la força necessària per aturar el vehicle.
Les pastilles de fre són peces metàl·liques o de ceràmica que suporten altes temperatures. Són les encarregades de crear fricció contra una superfície fixa (el disc o el tambor) i així frenar el vehicle.
1.2. Detecció d'Avaries Comunes en Frens
A continuació, es detallen algunes de les avaries més freqüents en els sistemes de frens i els seus símptomes:
- Pedal de fre tou o esponjós: Si hi ha alteracions de duresa quan trepitgem el pedal, pot existir aire en les canonades. En aquest cas, s'hauria de purgar el circuit.
- Vehicle es desvia en frenar: Si el vehicle es desvia quan frena o una roda frena més que l'altra, les pastilles i/o les sabates poden estar brutes o impregnades d'oli.
- Deslliçament i vibració amb xiulet: Si es produeix un deslliçament en lloc de fricció en frenar, acompanyat d'una vibració que fa un xiulet, la superfície de la pastilla o del disc s'ha cristal·litzat.
2. Sistemes Elèctrics: Diagnòstic i Reparació
El circuit elèctric dels vehicles està compost per tres components principals:
- Un generador d'energia (l'alternador)
- Un acumulador (la bateria)
- Proteccions (els fusibles)
2.1. Detecció d'Avaries en el Sistema Elèctric
A continuació, es descriuen les avaries més comunes en els components elèctrics:
- Alternador
- Les avaries poden incloure el destensament o la ruptura de la corretja que el mou, o problemes amb el regulador o les escombretes. La solució habitual és tensar la corretja o canviar-la per una de nova.
- Bateria
- Pot estar baixa de càrrega o descarregada, impedint que el motor d'arrencada pugui moure el motor. Això pot ser causat per falta de líquid, que s'ha de reposar amb aigua destil·lada. També pot ser que les connexions estiguin mal ajustades o sulfatades; en aquest cas, s'han d'ajustar bé els borns després de netejar tota la part sulfatada i impregnar-los de vaselina o greix neutre. No es recomana arrencar el motor aportant-li energia d'un altre vehicle, ja que no es coneix la càrrega que s'introdueix.
- Fusibles
Com canviar un fusible:
- Es busca l'emplaçament de la caixa de fusibles.
- S'identifica el fusible fos (s'identifica per la tira de metall fosa).
- Se substitueix el fusible fos per un altre del mateix amperatge.