Guia Completa del Transport Turístic: Bàsic, Experiencial i Sistemes Blancherton
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB
Transport Turístic: Productes Bàsics i Experiencials
El transport en turisme implica el trasllat de turistes i el seu equipatge a una destinació o dins d'aquesta. Es pot classificar en dos grans tipus de productes: el bàsic i l'experiencial.
- Producte Bàsic: Satisfà la necessitat de desplaçar-se. El mitjà de transport és el protagonista. Exemples: avió, taxi, ferri.
- Producte Turístic Experiencial: L'experiència és el primer pla, i el transport queda en segon terme. Exemples: creuers, trens turístics, tracció animal.
Productes Bàsics de Transport
Transport per Carretera
El transport per carretera és ideal per al turisme de proximitat i es considera un producte bàsic.
Cotxe
És un mitjà independent, generalment més barat i ofereix gran flexibilitat. És dominant al sector, amb companyies de lloguer de vehicles (renting) presents a terminals de transport.
Autobús
Adequat per al turisme de masses, tot i que pot generar molèsties i requereix grans espais d'estacionament. S'utilitza per a viatges locals, curts o de diversos dies amb itinerari.
Serveis Regulars
Línies concedides per l'estat, que ofereixen un servei públic amb un calendari i rutes publicades.
Serveis No Regulars
No operen amb un calendari publicat de rutes freqüents. Ofereixen rutes concretes per a clients específics, com ara tours en autocar, minibús o serveis de transfer.
Caravàning
Implica l'ús d'autocaravanes o caravanes. Requereix infraestructures d'estacionament, pernoctació, subministrament d'aigua i buidatge d'aigües residuals (caravan park). És popular entre el turisme familiar, sènior o d'amics.
Transport Ferroviari Bàsic
És un producte bàsic i un servei públic, que opera en trens regulars amb un calendari establert.
Productes Experiencials de Transport
Trens Turístics Experiencials
Aquests trens són exclusius per a turistes, duren poques hores i generen una experiència recreativa.
Trens Escènics
Rutes curtes per gaudir del paisatge, amb explicacions històriques i parades per visitar punts d'interès.
Trens Cremallera
Rutes curtes dissenyades per arribar a una atracció turística situada en zones de difícil accés.
Trens Tematitzats
Centrats en un tema concret, sovint amb performances o activitats especials. Duren poques hores. Exemple: el tren de la xocolata.
Trens Històrics
Són trens antics, sovint de vapor, que realitzen rutes curtes amb recorreguts històrics (encara que no ho fossin originalment). No són de servei públic i poden ser tematitzats. Ofereixen una experiència turística que combina ruta històrica, paisatge i cultura. Tenen elevats costos operatius.
Trens de Via Estreta
Són serveis regulars que circulen per zones de difícil accessibilitat (sovint de muntanya). Poden ser rutes curtes o llargues, i s'orienten cap al "self-service rail tourism", prioritzant el turisme abans que el tràfic de servei públic. Sovint tenen rutes estacionals.
Creuers Marítims
Impliquen viatges de més dies amb pernoctació a bord, sovint associats al luxe. Poden ser de gestió pública o privada. Exemples de regions populars: Índia, Xina, França, Rússia.
Sistemes de Blancherton per al Turisme Ferroviari
Blancherton classifica els models de gestió del turisme ferroviari en quatre sistemes:
Sistema 1: Operador Integral / Estratègia de Volum
L'operador del tren és el propietari de l'equipament ferroviari (locomotora i vagons) i de les vies, i té una estratègia comercial basada en el volum. La via és exclusiva del producte turístic. Aquest operador pot ser públic o privat. Exemples: Trens escènics, Trens de via estreta.
Sistema 2: Operador Mixt / Estratègia de Valor
L'operador del tren és el propietari de l'equipament ferroviari (locomotora i vagons), però no de les vies, i té una estratègia comercial basada en el valor. Per la via hi circulen altres trens no turístics operats per altres empreses. Aquest operador pot ser públic o privat. Exemples: Trens històrics, creuers de luxe en tren.
Sistema 3: Distribuïdor No Operador / Estratègia de Volum
L'empresa que distribueix el producte de turisme ferroviari és un intermediari (touroperador o agència de viatges, que pot ser generalista o especialitzada en turisme ferroviari) però no opera el tren. L'estratègia comercial es basa en el volum de vendes. L'operador del tren és una altra empresa diferent al distribuïdor que comercialitza el producte. Exemple: Paquets de vacances en tren de preus mitjans-baixos.
Sistema 4: Distribuïdor No Operador / Estratègia de Valor
L'empresa que distribueix el producte de turisme ferroviari és un intermediari (touroperador o agència de viatges, que pot ser generalista o especialitzada en turisme ferroviari) però no opera el tren. L'estratègia comercial es basa en el valor. L'operador del tren és una altra empresa diferent al distribuïdor que comercialitza el producte.