Guia completa del transport i la logística per a empreses

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,13 KB

La funció del transport

És el conjunt d’activitats que ens permeten traslladar els materials i els productes acabats dels proveïdors a l’empresa, i de l’empresa als clients, de manera que arribin a la destinació en les condicions pactades.

Infraestructures i conseqüències

Infraestructures viàries adequades i mitjans de transport que permetin fer arribar les mercaderies d’una manera eficaç als clients produeixen les conseqüències següents en una zona determinada:

  • Augmentar la competència atès que connecten els mercats entre ells.
  • Generen economies d’escala, ja que es produeixen uns rendiments proporcionals més elevats.
  • Baixar els preus finals per als consumidors, gràcies a l’augment de la competència.

Tasques del transport

La funció del transport inclou: moviment físic dels materials, operacions de càrrega i descàrrega, temps d’espera... Les empreses contracten els operadors logístics, que són els serveis de transport externs, ja que molts cops no poden fer front pel seu compte a una infraestructura necessària.

Grau d’externalització de la cadena logística

Agent PL4: Gestiona els processos integrals i afegeix valor als serveis oferts pels operadors logístics, com per exemple Amazon.

Agent PL3: Gestiona el flux de mercaderies de diverses organitzacions des del transport fins a l’emmagatzematge, com per exemple MRW, DHL, SEUR...

Agent PL2: Empresa que ofereix serveis logístics amb algun tipus d’integració i sinergia entre ells. Exemple: Calsina Carré.

Agent PL1: Unitat més petita d’externalització logística, com un transportista autònom.

Elecció d'operadors logístics

L’elecció dels operadors logístics depèn d’uns paràmetres: preu, temps de trànsit mitjà, variabilitat de temps de trànsit i les pèrdues i danys. Aquests paràmetres es combinen en diversos conceptes que cal tenir en compte a l’hora de prendre la decisió final:

Servei de transport propi (flota pròpia)

Factors que cal tenir en compte:

  • Combustible
  • Manteniment
  • Mà d’obra
  • Depreciació
  • Costos administratius

Servei de transport aliè

Factors que cal tenir en compte:

  • Recollida de la mercaderia a l’origen
  • Lliurament de la mercaderia a la destinació
  • Assegurances
  • Preparació dels béns per a l’enviament posterior

Temps de trànsit

Factors que cal tenir en compte:

És el temps mitjà de lliurament que triga un servei logístic a desplaçar una mercaderia des de l’origen fins a la destinació.

Variabilitat

Factors que cal tenir en compte:

Diferències de temps de trànsit per a un mateix mix de transport ocasionades per factors com efectes del clima, congestió del trànsit i demora en la consolidació de les trameses.

Pèrdues i danys

Factors que cal tenir en compte:

Diferències en la qualitat i la cura en el maneig de les mercaderies de diversos proveïdors de transport. Obliga a considerar el cost latent de pèrdues i danys.

Factors que condicionen la decisió d’elecció d’operadors logístics:

Esquema al mig: elecció modal

Als costats: circuit de distribució, mercat d’existències, transport interior, aeri, carretera, ferrocarril, marítim, transport internacional, volum, expedició, freqüència.

Modes de transport

Ofereixen els seus serveis de manera directa a l’usuari. Això contrasta amb l’ús d’un intermediari logístic com l’agent transportista, el qual generalment disposa d’un servei multimodal que combina diversos modes de transport.

Modes de transport principal

Transport individual:

  • Marítim
  • Carretera
  • Fluvial
  • Ferroviari
  • Aeri
  • Canonades
  • Multimodal

Plataformes logístiques:

Amb un sol mitjà de transport:
  • Centres de transport
  • De carretera
  • Àrees logístiques d’emmagatzematge i distribució
Amb diversos mitjans de transport:
  • Zona d’activitats logístiques (ZAL)
  • Ports secs
  • Centres de càrrega aèria
  • Plataformes logístiques multimodals

El transport per carretera

Avantatges del transport terrestre per carretera

Versatilitat: Fa els serveis porta a porta, accedint directament a la zona d’embarcament de l’empresa i pot dur la mercaderia directament al client.

Agilitat: Es pot adaptar ràpidament a qualsevol circumstància canviant.

Exactitud: Es pot programar fàcilment la data de lliurament del producte al client.

Seguretat: El conductor acompanya en tot moment la mercaderia.

Baix cost: Cal protegir menys el producte per mitjà d’embalatges.

Baix rang de la documentació: pot viatjar només amb l’albarà de lliurament.

Desavantatges

Poca capacitat: en el cas d’una gran quantitat de productes no pot competir amb el ferrocarril o el vaixell.

Recorregut curt: Només pot operar a unes determinades distàncies.

Saturació: Està sotmès a problemes de congestió de trànsit i també a les condicions atmosfèriques.

Sinistralitat: La carretera té l’índex més alt de pèrdua de tones per quilòmetre recorregut.

Medi ambient: Té un alt cost per a la salut i el medi ambient, ja que provoca contaminació acústica i emissions de CO2.

Contracte de transport terrestre per carretera

És aquell en el qual el portador (qui es compromet a efectuar el port) és el titular d’una empresa dedicada a la realització de transport per carretera o a la intermediació en la contractació dels transports.

Càrrega fraccionada

Transports per als quals calen unes determinades activitats complementàries. Són els transports per als quals calen unes determinades activitats complementàries a causa del caràcter fragmentari de les mercaderies transportades.

Càrrega completa

No calen les activitats complementàries que acabem d’esmentar perquè la mercaderia transportada és suficient per omplir un vehicle o diversos.

Càrrega de servei de paqueteria

És un servei de càrrega fraccionada i menuda en què s’empra el sistema de porta a porta.

El transport terrestre per ferrocarril

És aquell mitjançant el qual l’empresa ferroviària s’obliga, en nom propi i mitjançant un preu, a transportar per ferrocarril d’un lloc a un altre les mercaderies que li encomanen, fins i tot quan calgui complementar-lo amb altres modes de transport: en vagó complet, tren complet, fraccionada, contenidor o contenidors.

Avantatges

Capacitat: té més capacitat respecte al transport per carretera o aeri i per això permet grans volums de càrrega.

Regularitat: és possible coordinar els horaris d’enviament i lliurament.

Flexibilitat: Es pot utilitzar tant per a paqueteria com per a grans càrregues.

Desavantatges

Infraestructura viària: està restringit als llocs on hi ha xarxa.

Combinació de mitjans: Cal utilitzar algun altre mitjà de transport per acostar el producte al magatzem del client.

Cost de l’embalatge: requereix un bon embalatge i ha de permetre manipulacions extremes.

Modalitats de transport terrestre ferroviari

Vagó complet: es transporta un conjunt de mercaderies a dins o damunt d’un vagó i aquestes mercaderies constitueixen una expedició.

Tren complet: la mercaderia es transporta en un nombre determinat de vagons que tenen el mateix origen, destinació i remitent.

Fraccionada: S’utilitza per donar servei a les trameses que no tenen prou càrrega per omplir un vagó.

Entradas relacionadas: