Guia Completa del Tractament Sonor i Tipus de Micròfons

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,95 KB

Tractament Sonor

Relacions del So i la Imatge

Es consideren l'espai (punt de vista i punt d’escolta), el temps i els mons (de l’obra).

La Presa del So

És molt important la captació del so ambient, ja que aporta qualitat, coherència i solvència al diàleg.

  • Tècnic de so: Controla els nivells d'àudio.
  • Ajudant: Maneja la perxa (girafa) i col·loca els micròfons.

Redacció de Textos

En aquesta fase intervé el guionista.

Cal distingir entre la veu over i la veu en off. La veu over és extradiegètica i no té res a veure amb la història.

La Música (BSO)

La música pot semblar manipuladora, però pot guiar-nos per crear atmosferes. El ritme del documental indica on posar la música. La BSO emfatitza situacions dramàtiques.

Efectes Sonors

Alguns efectes es fabriquen. El wildtrack (so ambient sense diàleg) no sempre aporta el que s'espera. El creador dels efectes de sala és Jack Foley. Cal fugir dels clitxés sonors.

El Micròfon

Característiques Generals

Les característiques principals són la grandària i la robustesa.

Fidelitat de l'Àudio

La fidelitat és la variació de la qualitat de l'àudio segons la freqüència. S'avalua el senyal i la fidelitat es representa amb un diagrama.

Sensibilitat

És la capacitat de captar un so. Com menys sensible és el micròfon, menor ha de ser la distància mínima a la font sonora.

Direccionalitat

És la resposta del micròfon segons la posició de la font sonora.

Tipus de Micròfons (Segons Construcció)

Dinàmic

El diafragma està unit a una petita bobina.

  • Avantatges: Robustesa, preu, resistència i autonomia.
  • Inconvenients: Freqüència il·limitada i irregular.
  • Aplicacions: Equips ENG, micròfons de mà, molt utilitzat sobre un suport.

Condensador

Utilitza un condensador amb una placa fixa i una de mòbil. Quan la placa mòbil s’acosta, es produeix una variació del voltatge.

  • Avantatges: Excel·lent qualitat, freqüències plenes, gran fidelitat, gran sensibilitat.
  • Inconvenients: Saturacions, augment de la resistència al corrent, preu elevat, sensibilitat a la humitat.
  • Aplicacions: Estudi de gravació.

Electret

Utilitza una placa fixa de plàstic i requereix alimentació elèctrica.

  • Avantatges: Poc sensible a la humitat i als canvis de temperatura, preu assequible.
  • Inconvenients: Menys sensibilitat que els de condensador, freqüència acceptable.
  • Aplicacions: Micro personal ocult (lavalier).

De Cinta

Utilitza una làmina de metall que augmenta la seva elasticitat entre imants que creen un camp magnètic.

  • Avantatges: Major qualitat d’àudio, freqüència molt uniforme.
  • Inconvenients: Cars i sensibles al vent, no són robustos ni compactes.
  • Aplicacions: Actualment no s’utilitzen gaire.

Característiques Direccionals

Unidireccional

Són sensibles a una determinada direcció i sords a les altres. Permeten la captació localitzada del so.

Cardioide

Diagrama polar en forma de cor. Permet la captació general del so i admet fonts sonores espaiades.

Hipercardioide

Diagrama polar en forma d'espermatozou. És una resposta cardioide modificada, amb un lòbul frontal estret i una zona posterior de major sensibilitat. Ofereix un equilibri entre el so incident i l'ambiental.

Omnidireccional

Té la mateixa sensibilitat en totes les direccions.

Bidireccional

El diagrama polar es representa a dalt i a baix. Els dos costats del micròfon són sensibles, mentre que els sons laterals no són captats. S’utilitza per a locutors o cantants en cor.

Usos i Classes de Micròfons

Lavalier (Pinça/Corbata/Solapa)

Són molt petits. La majoria són de tipus electret i omnidireccional. S’utilitzen sobretot en televisió.

De Mà

Poden ser de condensador o dinàmics. El so obtingut és pitjor que el dels micròfons de perxa o de corbata.

De Canó

Recullen sons des de la distància. Són molt directius, amb un tub llarg i estret. Són robustos i versàtils.

  • Aplicacions: Rodatges en exteriors o espectacles on no es pot col·locar un micro al subjecte.

Sense Fils

Els components principals són: el micròfon, el transmissor de freqüència modulada, l'antena i el receptor. Són susceptibles a interferències.

Micro-auriculars

S'utilitzen en retransmissions per a comentaristes. Inclouen auriculars i un micròfon. Són dinàmics amb filtres anti-pop i direccionals.

Accessoris i Equips de Gravació

Perxa

S'utilitza en exteriors i petits estudis. Com més lleugera i llarga sigui, millor.

Zeppelin amb Pistola

Accessori per protegir el micròfon.

Paravent o Peluix

Accessori per reduir el soroll del vent.

Montura Antivibracions per a Perxa

Accessori per evitar sorolls de manipulació.

Mantes de So

Accessori per aïllar acústicament.

Gravadores d'Àudio

Són útils amb càmeres DSLR. Permeten connectar micròfons externs de bona qualitat. Ofereixen molta mobilitat i tenen un preu acceptable.

La Taula de Mescles (Mixer)

Separa el so de la càmera i permet utilitzar més d’un micròfon a la vegada, augmentant el control de l’àudio.

Com utilitzar la Taula de Mescles

  1. Connectar els micròfons i la càmera.
  2. Donar-li el to i ajustar el guany a 0 dB (a la taula) i a la càmera a -20 dB.
  3. Ajustar els nivells d’àudio.

Connectors d'Àudio

Connector d'Àudio i Vídeo (HD)

Ofereix la màxima qualitat en HD. El cable és molt car.

Cable d'Àudio Professional (XLR)

  • Aplicacions: Càmeres professionals, taules de mescles, material d’àudio professional.

Minijack Estèreo

  • Aplicacions: Auriculars, càmeres, electrònica menor, àmplia gamma d’aparells professionals.

Jack Estèreo

És l'estàndard de so més antic.

  • Aplicacions: Auriculars, aparells d’àudio professional, instruments musicals.

Regles Bàsiques per a la Gravació d'Àudio

  • Apropa el micròfon tant com puguis.
  • Utilitza sempre auriculars.
  • Comprova els nivells d’àudio de la càmera.
  • Comprova el so de les localitzacions.
  • Grava sempre els wildtracks (so ambient sense diàleg).

Entradas relacionadas: