Guia Completa del Sistema de Transmissió i Frens de la BTT
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,82 KB
Manovelles
Les manovelles són les barres que uneixen l'eix de pedalier amb el pedal. La longitud de la manovella depèn del tipus de recorregut que es vulgui fer. Una manovella curta afavoreix una cadència elevada, adequada per a terrenys irregulars, mentre que una manovella més llarga ofereix més rendiment en pujades llargues. La majoria de BTT tenen manovelles de metall lleuger o acer, i també n'existeixen algunes d'aliatge.
Eix de Pedalier
Està format per un eix central, normalment protegit, amb els extrems de forma quadrada on s'insereixen les manovelles. Un bon pedalier es manté ben tancat per evitar l'òxid. Cada vegada que s'hagi de fer una reparació, s'haurà de netejar bé i engrassar.
El Desviador
Té la funció de canviar d'una relació a una altra. La seva amplitud de moviment es pot regular mitjançant dos petits pins de regulació. La distància amb el plat gran ha de ser entre 2 i 5 mm.
Sistema de Frens
Els frens més utilitzats són els que fan servir una sabata que actua sobre la llanta. Les llantes normalment són d'alumini, un material que dissipa molt la calor. Com que estan exposats a l'aire, tant la sabata com la llanta es refreden ràpidament.
Frens Cantilever
Fabricats amb materials i aliatges lleugers que donen bon resultat. Es tracta de dues leves unides per un petit cable estirat a la vegada per un altre cable formant una V invertida. En els dos braços hi ha un dispositiu que permet orientar les sabates amb la llanta. No necessiten gran manteniment.
Frens V-Brake
També tenen dos braços de palanca, però són més llargs. Les sabates formen una U invertida. Un sol cable passa per les dues leves. És un sistema més sòlid i compacte i té una frenada més segura.
Palanca de Canvi
Són les encarregades de tensar el cable i permetre tenir diferents posicions de marxes. L'objectiu principal és aprofitar el major percentatge de la força que es fa en els pedals. Les manetes de canvi normalment van a la part inferior del manillar i són molt còmodes de manejar. El Grip Shift és un cilindre integrat en el manillar que permet girar i canviar de marxa.
Frens de Disc
Ofereixen un poder de frenada superior i no depenen de l'estat de la llanta de la bicicleta. Són bastant més pesats que els sistemes convencionals. Les primeres bicicletes que els van utilitzar són les de DH. Un gran inconvenient és quan es copeja el disc. Poden ser mecànics (per cable) o hidràulics (per oli).
Els Canvis
És un dispositiu que permet canviar la cadena de pinyó i s'ha de tenir en compte a l'hora de comprar una bicicleta. Característiques: resistent, ràpid, de precisió mil·limètrica, fàcil maneig o ús. Té tres components: el desviador, el canvi posterior i la palanca de canvi.