Guia Completa del Procés d'Avaluació Educativa i Normativa a l'Educació Infantil

Enviado por noelia y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Procés General d'Avaluació Educativa

El procés d'avaluació es desenvolupa en les següents etapes:

  1. Localitzar informació disponible: informes anteriors, registres d'observacions, notes d'educadors, etc.
  2. Seleccionar mètode de recollida:
    • Directa: l'observador obté la informació ell mateix.
    • Indirecta: la informació és obtinguda per una tercera persona.
  3. Seleccionar instrument:
    • Observació: diari de classe, anecdotari, llistes de control, escales d'observació i escales d'ordenació.
    • Interrogació: qüestionaris, entrevistes.
    • Test: escales per valorar conductes i per valorar la gestió del centre.
  4. Decidir el moment i la freqüència de l'avaluació (quan i quantes vegades).
  5. Obtenir, registrar i analitzar la informació.
  6. Realitzar l'avaluació:
    1. Formulació de judicis.
    2. Presa de decisions.
    3. Donar a conèixer el resultat, plasmat en: resultats, valoracions, decisions i mesures per aplicar.

Avaluació de Centre Educatiu

El procés d'avaluació de centre inclou diversos àmbits:

  • Gestió de centre: Avaluació dels recursos econòmics, humans i materials. Aquesta avaluació la realitza el Consell Escolar.
  • Document General de Centre: L'avaluació és periòdica i anual, i s'avaluen documents com el Projecte Educatiu de Centre (PEC), el Projecte Curricular de Centre (PPC), el Reglament de Règim Intern (RRI), el Projecte de Qualitat i el Pla de Convivència.
  • Serveis sanitaris i menjador: Avaluació de dutxes, sanitaris, estris i aliments.
  • Personal de suport: Avaluació de monitors i alumnat en pràctiques.

Avaluació de les Programacions

Es realitza un seguiment i observació continuada al llarg del curs per prendre decisions sobre la seva idoneïtat. Haurem d'avaluar:

  1. La durada.
  2. Els continguts (activitats) ajustats als objectius proposats.
  3. Els recursos (adequats i suficients).

Avaluació de les Activitats

L'ajust de les activitats es fa diàriament per poder realitzar les modificacions necessàries. S'utilitza una fitxa d'observació (fàcil d'utilitzar, que recull elements clau i la resposta de l'infant). S'ajusta l'activitat per adequar-la a les necessitats detectades.

Condicions de l'Observació

  • Tot ha d'estar preparat.
  • Ha de ser el millor moment per a l'infant.
  • Objectivitat.
  • Centrar-se en els comportaments significatius.
  • Discreció.

Avaluació de Grup

Per a l'avaluació de grup s'utilitzen:

  • Diari de classe (molt qualitatiu).
  • Escales d'ordenació (permeten fer comparacions).

Avaluació Individual

L'avaluació individual se centra en la conducta i els processos de desenvolupament.

Per Avaluar la Conducta

S'utilitzen instruments com l'anecdotari, les llistes de control, les escales d'estimació i l'observació.

Per Avaluar el Desenvolupament

S'utilitzen diferents tipus d'escales d'estimació segons l'àrea:

  • Desenvolupament psicomotor: escala d'estimació de freqüència.
  • Activitats de joc: escala d'estimació de grau.
  • Adquisició d'hàbits: escala d'estimació de grau.
  • Desenvolupament del llenguatge: escala d'estimació descriptiva.

Informació a les Famílies

La informació es transmet a través de:

  • Parts del diari.
  • Llistes de control.
  • Entrevistes.

Ha de constar la informació sobre:

  • L'adquisició d'hàbits.
  • Els processos d'adaptació.
  • El procés maduratiu.

Normativa i Principis de l'Avaluació Educativa

Normativa Clau

  • Llei 12/2009 d'Educació (LEC).
  • Decret 101/2010: Ordenació del primer cicle d'educació infantil.
  • Decret 181/2008: Ordenació del segon cicle d'educació infantil.

Principis Fonamentals de l'Avaluació

  • És un procés d'observació i anàlisi sistemàtica del procés d'ensenyament i aprenentatge.
  • Ha de ser contínua, global i formativa.

Objectius de l'Avaluació

  • Verificar el grau d'assoliment dels objectius educatius.
  • Facilitar l'adaptació de l'ajut pedagògic a les característiques individuals de cada infant.

Documentació Pedagògica

  • La documentació pedagògica permet fer visible l'activitat i els progressos dels infants.
  • Cal documentar els processos individuals o de grup per compartir-los amb els infants i les famílies.

Tipus d'Avaluació per Cicle (1r i 2n Cicle)

L'avaluació ha de possibilitar el coneixement de:

  1. Les condicions inicials individuals (avaluació inicial).
  2. Els progressos que ha efectuat en el seu desenvolupament (avaluació formativa).
  3. El grau d'assoliment dels objectius educatius establerts (avaluació sumativa).

Rol de l'Equip Educatiu de Cicle

  1. Decideix sobre els aspectes de l'observació i la documentació pedagògica.
  2. Elabora instruments de registre per a les observacions i la comunicació amb les famílies.

Gestió de la Documentació Individual

Inici del Cicle

S'han d'obrir arxius personals per a cada infant.

Criteris de Referència

  • Com a referència general: els objectius del cicle.
  • Per al 1r cicle: els objectius del cicle.
  • Per al 2n cicle: els objectius del cicle i els criteris d'avaluació.

Entradas relacionadas: