Guia Completa del Procés d'Avaluació Educativa i Normativa a l'Educació Infantil
Enviado por noelia y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB
Procés General d'Avaluació Educativa
El procés d'avaluació es desenvolupa en les següents etapes:
- Localitzar informació disponible: informes anteriors, registres d'observacions, notes d'educadors, etc.
- Seleccionar mètode de recollida:
- Directa: l'observador obté la informació ell mateix.
- Indirecta: la informació és obtinguda per una tercera persona.
- Seleccionar instrument:
- Observació: diari de classe, anecdotari, llistes de control, escales d'observació i escales d'ordenació.
- Interrogació: qüestionaris, entrevistes.
- Test: escales per valorar conductes i per valorar la gestió del centre.
- Decidir el moment i la freqüència de l'avaluació (quan i quantes vegades).
- Obtenir, registrar i analitzar la informació.
- Realitzar l'avaluació:
- Formulació de judicis.
- Presa de decisions.
- Donar a conèixer el resultat, plasmat en: resultats, valoracions, decisions i mesures per aplicar.
Avaluació de Centre Educatiu
El procés d'avaluació de centre inclou diversos àmbits:
- Gestió de centre: Avaluació dels recursos econòmics, humans i materials. Aquesta avaluació la realitza el Consell Escolar.
- Document General de Centre: L'avaluació és periòdica i anual, i s'avaluen documents com el Projecte Educatiu de Centre (PEC), el Projecte Curricular de Centre (PPC), el Reglament de Règim Intern (RRI), el Projecte de Qualitat i el Pla de Convivència.
- Serveis sanitaris i menjador: Avaluació de dutxes, sanitaris, estris i aliments.
- Personal de suport: Avaluació de monitors i alumnat en pràctiques.
Avaluació de les Programacions
Es realitza un seguiment i observació continuada al llarg del curs per prendre decisions sobre la seva idoneïtat. Haurem d'avaluar:
- La durada.
- Els continguts (activitats) ajustats als objectius proposats.
- Els recursos (adequats i suficients).
Avaluació de les Activitats
L'ajust de les activitats es fa diàriament per poder realitzar les modificacions necessàries. S'utilitza una fitxa d'observació (fàcil d'utilitzar, que recull elements clau i la resposta de l'infant). S'ajusta l'activitat per adequar-la a les necessitats detectades.
Condicions de l'Observació
- Tot ha d'estar preparat.
- Ha de ser el millor moment per a l'infant.
- Objectivitat.
- Centrar-se en els comportaments significatius.
- Discreció.
Avaluació de Grup
Per a l'avaluació de grup s'utilitzen:
- Diari de classe (molt qualitatiu).
- Escales d'ordenació (permeten fer comparacions).
Avaluació Individual
L'avaluació individual se centra en la conducta i els processos de desenvolupament.
Per Avaluar la Conducta
S'utilitzen instruments com l'anecdotari, les llistes de control, les escales d'estimació i l'observació.
Per Avaluar el Desenvolupament
S'utilitzen diferents tipus d'escales d'estimació segons l'àrea:
- Desenvolupament psicomotor: escala d'estimació de freqüència.
- Activitats de joc: escala d'estimació de grau.
- Adquisició d'hàbits: escala d'estimació de grau.
- Desenvolupament del llenguatge: escala d'estimació descriptiva.
Informació a les Famílies
La informació es transmet a través de:
- Parts del diari.
- Llistes de control.
- Entrevistes.
Ha de constar la informació sobre:
- L'adquisició d'hàbits.
- Els processos d'adaptació.
- El procés maduratiu.
Normativa i Principis de l'Avaluació Educativa
Normativa Clau
- Llei 12/2009 d'Educació (LEC).
- Decret 101/2010: Ordenació del primer cicle d'educació infantil.
- Decret 181/2008: Ordenació del segon cicle d'educació infantil.
Principis Fonamentals de l'Avaluació
- És un procés d'observació i anàlisi sistemàtica del procés d'ensenyament i aprenentatge.
- Ha de ser contínua, global i formativa.
Objectius de l'Avaluació
- Verificar el grau d'assoliment dels objectius educatius.
- Facilitar l'adaptació de l'ajut pedagògic a les característiques individuals de cada infant.
Documentació Pedagògica
- La documentació pedagògica permet fer visible l'activitat i els progressos dels infants.
- Cal documentar els processos individuals o de grup per compartir-los amb els infants i les famílies.
Tipus d'Avaluació per Cicle (1r i 2n Cicle)
L'avaluació ha de possibilitar el coneixement de:
- Les condicions inicials individuals (avaluació inicial).
- Els progressos que ha efectuat en el seu desenvolupament (avaluació formativa).
- El grau d'assoliment dels objectius educatius establerts (avaluació sumativa).
Rol de l'Equip Educatiu de Cicle
- Decideix sobre els aspectes de l'observació i la documentació pedagògica.
- Elabora instruments de registre per a les observacions i la comunicació amb les famílies.
Gestió de la Documentació Individual
Inici del Cicle
S'han d'obrir arxius personals per a cada infant.
Criteris de Referència
- Com a referència general: els objectius del cicle.
- Per al 1r cicle: els objectius del cicle.
- Per al 2n cicle: els objectius del cicle i els criteris d'avaluació.