Guia Completa del Motor: Cicle de 2 Temps, Carburació i Transmissió

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB

Funcionament dels Motors de Combustió

En el motor de quatre temps es donen dues carreres del cigonyal i quatre del pistó. En el de dos temps, una carrera de cigonyal i dues del pistó completen el cicle, i es conserven les quatre fases, però algunes es donen simultàniament. La llumbrera d'escapament i la de càrrega (o transferència) es troben a la part baixa del cilindre, una enfront de l'altra. La d'admissió, per mitjà de làmines i proveïda d'una vàlvula antiretorn que millora la precompressió, es troba més baixa que la d'escapament. Així, la mescla que procedeix del carburador entra al càrter i arriba al cilindre per la llumbrera de càrrega, que no és res més que un conducte.

Cicle del Motor de Dos Temps: Fases Detallades

Primera Fase: Compressió i Admissió

La mescla es troba comprimida a la cambra d'explosió. La llumbrera d'escapament i el transfer estan tancats pel pistó. L'admissió està oberta i per ella està entrant mescla al càrter.

Segona Fase: Explosió i Expansió

El pistó es troba en el PMS (Punt Mort Superior). La guspira originada a la bugia encén la mescla i es produeix l'explosió. Com a conseqüència de la força d'explosió, el pistó baixa. Alhora, per la llumbrera d'admissió, segueix entrant al càrter la mescla procedent del carburador. El volant ha fet mitja volta.

Tercera Fase: Escapament i Precompressió

El pistó va baixant i aleshores queda oberta la llumbrera d'escapament. Els gasos cremats comencen a sortir. Les altres llumbreres estan tancades pel pistó i la mescla és precomprimida al càrter.

Quarta Fase: Admissió i Compressió

El pistó arriba al PMI (Punt Mort Inferior) i s'obre la llumbrera de càrrega. Per ella, la mescla arriba al cilindre, empenyent els gasos cremats que queden. El pistó comença a pujar i comprimeix la mescla. En arribar al PMS, salta la guspira i es repeteix el cicle. El volant ha donat una altra mitja volta i, per tant, ha fet una carrera completa.

Sistema de Carburació: Components i Funcionament

Consisteix a barrejar una determinada quantitat de benzina amb aire i a subministrar una proporció adequada d'aquesta barreja vaporitzada a cada cilindre per a la seva combustió. En el motor de 2 temps, la barreja és de benzina, oli i aire.

El carburador té diferents parts:

  • Cubeta de benzina
  • Filtre de l'aire
  • Vàlvula de papallona
  • Venturi
  • Sortidor
  • Col·lector d'admissió

La benzina, situada en un dipòsit, arriba al carburador gràcies a una bomba. Aquesta gasolina passa per un filtre que elimina les impureses i es va dipositant a la cubeta. En el motor de 2 temps, arriba barrejada amb l'oli.

En el temps d'admissió, el pistó baixa fins al PMI i crea un buit dins el cilindre. Aquest buit fa que s'aspiri aire. En aquesta aspiració, s'incorpora aire corrent i, a través del sortidor, la benzina procedent de la cubeta del carburador.

En el seu recorregut fins a la cambra de combustió, la barreja travessa el difusor o venturi. En aquest estrenyiment es produeix la vaporització i homogeneïtzació de la mescla, passa per la vàlvula de papallona i arriba al col·lector d'admissió. La proporció de barreja que entra a la cambra de combustió està controlada pel pedal de l'accelerador, unit a la vàlvula de papallona del carburador. Com més revolucions té el motor, més oberta està la vàlvula, ja que es necessita una entrada de benzina major.

Sistema de Transmissió: Elements i Procés

La transmissió comença en el volant d'inèrcia del motor i continua a través de:

  • L'embragatge
  • La caixa de canvis
  • L'arbre de transmissió
  • El diferencial

...fins a les rodes. L'embragatge permet desconnectar el motor de la transmissió i així poder fer els canvis de velocitat. El sistema que expliquem està format per un disc d'embragatge, una premsa i la carcassa que el protegeix.

El disc d'embragatge és una peça unida al volant d'inèrcia i va acoblat a l'eix d'entrada de la caixa de canvis. El plat de pressió presenta uns espàrrecs amb molles, i és precisament aquesta peça la que permet transmetre el moviment a les rodes.

Quan tenim el pedal de l'embragatge lliure, les molles del plat premen el disc contra el volant del motor i, d'aquesta manera, el gir del cigonyal també fa girar l'eix de la caixa de canvis. Quan premem el pedal, el cigonyal i l'eix d'entrada de la caixa es desconnecten perquè es fa pressió sobre les molles de la premsa, amb la qual cosa se separa el disc del volant. El motor continua girant, però no es transmet el moviment a les rodes.

Cilindrada i Rendiment del Motor: Càlculs Essencials

A major cilindrada, major potència. Es determina sumant el volum de tots els cilindres. Per saber el volum d'un sol cilindre, es multiplica la superfície o àrea del pistó per la distància que hi ha entre PMS i PMI. Després, només cal multiplicar el valor resultant pel nombre de cilindres que té el motor.

Fórmules Clau:

  • Cilindrada del motor = Volum d'un cilindre x Nombre total de cilindres
  • Volum d'un cilindre = π x radi² x distància (cm)
  • Rendiment de la màquina = Treball produït / Energia consumida

Entradas relacionadas: