Guia Completa del Currículum i Avaluació en Educació Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,65 KB
Criteris d'Avaluació Educativa
Els criteris d'avaluació són enunciats que expressen el tipus i el grau d'aprenentatge que s'espera que assoleixin els estudiants en un moment determinat.
Aquests criteris ajuden a determinar si s'estan aconseguint els objectius planejats. És fonamental establir sistemes d'avaluació que permetin valorar si els processos d'aprenentatge compleixen amb els objectius dissenyats.
El cicle d'avaluació es pot representar com:
- Objectius
- Continguts
- Mètodes
- Criteris d'Avaluació
- Objectius (retroalimentació)
El Desenvolupament Curricular
El currículum educatiu al nostre país es caracteritza per ser descentralitzat i obert:
- Descentralitzat: Les comunitats autònomes i els centres docents tenen la tasca de desenvolupar i completar el disseny del currículum, assegurant-ne la posada en marxa.
- Obert: Les normes generals requereixen la intervenció final dels professionals de l'educació per a la seva configuració i posada en pràctica.
Aquestes característiques determinen el procés de desenvolupament curricular, que s'entén com l'adaptació, adequació i contextualització del currículum fins a la seva aplicació efectiva a l'aula.
Nivells de Concreció Curricular
El desenvolupament curricular es materialitza en tres nivells de concreció:
Primer Nivell de Concreció
- Parteix dels ensenyaments mínims establerts pel Ministeri d'Educació per a totes les comunitats autònomes.
- Proporciona informació sobre intencions educatives i orientacions per dur-les a terme.
- És el nivell menys precís i el més genèric.
Segon Nivell de Concreció
- És aquell en què els centres docents desenvolupen i complementen el currículum a través d'una proposta pedagògica.
Tercer Nivell de Concreció
- És el que es duu a terme a l'aula. Les educadores i educadors són els encarregats de realitzar aquesta última adequació i desenvolupar-la en la seva pràctica.
- És el nivell amb un major grau de concreció.
Resum dels Nivells de Concreció
- 1r Nivell:
- Document: Currículum (Ensenyaments Mínims)
- Instància Responsable: Administracions Educatives (Comunitats Autònomes)
- 2n Nivell:
- Document: Proposta Pedagògica del Centre
- Instància Responsable: Centre Docent
- 3r Nivell:
- Document: Programació d'Aula
- Instància Responsable: Educadores i Educadors
L'Educació Infantil segons la LOE
Característiques de l'educació infantil segons la Llei Orgànica d'Educació (LOE):
- Etapa educativa per a infants de 0 a 6 anys.
- És voluntària i orientada al desenvolupament global de l'infant.
- Es divideix en 2 cicles:
- Primer cicle: 0-3 anys
- Segon cicle: 3-6 anys
- Té caràcter educatiu, amb una proposta pedagògica definida.
- Les administracions públiques regulen el currículum, incloent-hi lloc i temps.
- Es basa en el joc, amb l'objectiu de fomentar l'autoestima i la integració social.
L'Educació Infantil a la Llei Catalana d'Educació (LEC)
Aspectes clau de l'educació infantil segons la Llei d'Educació de Catalunya (LEC):
- Es marquen diferències significatives entre el primer i el segon cicle.
- Es posa èmfasi en la prevenció de desigualtats, la detecció de necessitats i la cooperació entre escola i família.
- Existeix certa ambigüitat en la legislació.
- Els centres educatius són diferents per a cada cicle:
- 1r cicle (0-3 anys): Centres específics.
- 2n cicle (3-6 anys): Centres integrats amb l'educació primària.
- Les dinàmiques pedagògiques també difereixen:
- 1r cicle: Caràcter terminal sense continuïtat directa.
- 2n cicle: Harmonitza els objectius amb l'educació primària.
- Ambdós cicles són voluntaris, però només el segon cicle és gratuït.
- Hi ha diferències quant als professionals que han d'intervenir en cada cicle.
- En la pràctica, la seva aplicació fa difícil considerar l'educació infantil com un bloc unitari.
El Currículum de l'Educació Infantil
Els Ensenyaments Mínims
- Les administracions educatives determinen els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil.
- Aquests continguts estan regulats pel Decret 101/2010.
- En aquest decret s'estableixen:
- Capacitats
- Objectius
- Continguts
Capacitats d'Etapa segons el Decret 101/2010:
- Aprendre a ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma.
- Aprendre a pensar i comunicar.
- Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
- Aprendre a conviure i habitar el món.
Objectius de l'Educació Infantil:
- Identificar-se com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu, i esforçar-se per manifestar i expressar les pròpies emocions i sentiments.
- Establir relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivament el seu entorn immediat, iniciant-se en l'adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en el grup.
- Participar amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes d'alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i en els espais que li són habituals.
- Comprendre el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral.
- Dominar progressivament el cos i l'adquisició de noves habilitats motrius, augmentant la seva autonomia en els desplaçaments, en l'ús dels objectes i l'orientació en l'espai quotidià.
- Actuar sobre la realitat immediata, descobrir-ne l'organització a partir de les pròpies vivències i establir relacions entre objectes segons les seves característiques perceptives.
- Projectar les pròpies vivències a través de l'activitat lúdica, i anar-les representant a través d'un incipient joc simbòlic.
- Iniciar-se en la descoberta i l'ús del llenguatge corporal, verbal, matemàtic, musical i plàstic.