Guia completa del comportament humà i les necessitats: de Maslow a la dependència
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,45 KB
Característiques de l'Atenció a la Persona (APS)
L'APS es centra en preservar la qualitat de vida de les persones, fomentant la seva autonomia personal i donant resposta a les seves necessitats humanes.
Comportament Humà: Perspectiva Biopsicosocial
El comportament humà s'entén des d'una perspectiva biopsicosocial, considerant tres dimensions clau:
- Biològica: L'organisme i el funcionament dels diferents sistemes (digestiu, respiratori, circulatori).
- Psicològica: Els processos cognitius com l'atenció, la percepció, la comunicació i la memòria.
- Social: La relació que s'estableix amb la família i els grups socials amb els quals s'interactua.
Model Biopsicosocial
Aquest model té en compte les tres dimensions de la persona per explicar el seu desenvolupament i com afrontar les situacions del dia a dia. Es basa en els següents principis:
- Model centrat en la persona, on treballen diversos equips professionals.
- El centre o institució s'ha d'adaptar a les persones.
- Cada persona és única, amb necessitats, interessos i història particulars.
- Es valoren les capacitats i qualitats en l'ús de la dependència personal (autodeterminació).
Necessitats Humanes
Les necessitats humanes són l'expressió d'allò que un ésser viu necessita indispensablement per a la seva conservació i desenvolupament. Es classifiquen en:
- Biològiques: Afecten l'organisme, el creixement i les funcions bàsiques (respiració, circulació, digestió...).
- Psíquiques: Afecten les funcions cognitives i emocionals.
- Socials: La xarxa de relacions de cada persona amb el seu entorn (rol social).
Les accions humanes estan encarregades de donar resposta a aquestes necessitats.
Teories sobre les Necessitats Humanes
- Piràmide de Maslow:
- Pertany a la psicologia humanista.
- Planteja necessitats progressives.
- Per assolir l'autorealització, cal cobrir les necessitats dels nivells inferiors.
- La motivació humana és el motor per a la superació d'aquestes necessitats.
- Consta de 5 nivells.
- Henderson (14 Necessitats): Es detallen 14 necessitats fonamentals segons aquest model.
Tipus de Necessitats
- Universals: S'han donat al llarg de la història i en totes les cultures (necessitats primàries o bàsiques per garantir la supervivència).
- Context Sociocultural: Adaptades a les característiques del moment i de l'entorn social.
- Individuals: Cada persona requereix necessitats diferents en funció de la seva situació (trobar feina, aficions...).
Motivació
La motivació és la força que activa el comportament i el dirigeix cap a determinades situacions. Per assolir una meta, cal tenir capacitat i disposició per mantenir l'energia i el temps suficients.
- Apetitius: Ens mou allò agradable.
- Aversius: Ens mou evitar un efecte negatiu.
El TAPSD (Treball d'Atenció a Persones amb Dependència) busca satisfer o ajudar a cobrir les necessitats que la persona no pot fer per si mateixa, procurant la seva participació i motivació.
Components del Comportament Humà
El que observem en una persona són els seus actes, que tenen a veure amb el que sentim i pensem.
- Conducta: No és només el que fem, sinó també el que pensem i sentim. És la resposta que donem en relació amb l'entorn. Cal identificar la conducta per comprendre i ajudar les persones.
- Estímul Extern: Esdeveniment de l'entorn més proper.
- Estímul Intern: Prové de l'interior del nostre organisme.
Tipus de Conductes
- Conducta Agresiva: Violència física, verbal o psicològica.
- Conducta Passiva: Submissió quan no es saben defensar els propis drets i interessos.
- Conducta Assertiva: Capacitat de defensar els propis drets i interessos, tenint en compte els dels altres.
- Conductes Adequades: Són socialment acceptades o ben vistes i tenen conseqüències positives.
- Conductes Inadequades: Ocasionen conseqüències negatives per a la persona i el seu entorn, i no són acceptades socialment.
Funcions Cognitives
Les funcions cognitives s'activen en processar la informació que arriba a través dels sentits, recopilant i manipulant dades per aprendre del món que ens envolta.
- Percepció: Procés pel qual el cervell interpreta la informació rebuda pels sentits (vista, oïda, tacte, olfacte, gust) per donar-li sentit i entendre l'entorn.
- Atenció: Procés pel qual el cervell escull quina informació enfocar o fixar-se entre tota la captada pels sentits.
- Atenció Involuntària: S'activa davant un estímul nou i intens.
- Atenció Voluntària o Focalitzada: S'activa intencionadament segons interessos, necessitats o motivacions.
- Atenció Sostenida: Temps màxim que una persona pot mantenir-se concentrada en una tasca.
- Atenció Selectiva: Capacitat de dividir l'atenció per fer diverses activitats alhora.
- Orientació: Coneixement d'una persona sobre si mateixa i el seu entorn, incloent la ubicació en espai i temps.
- Orientació Espacial: Percepció i comprensió de la ubicació i moviment en l'entorn.
- Orientació Temporal: Capacitat de situar-se en el temps.
- Memòria: Procés cognitiu per recordar informació prèviament adquirida.
- Memòria Sensorial: Retenció molt breu d'informació sensorial.
- Memòria a Curt Termini: Capacitat de recordar informació durant un temps breu.
- Memòria a Llarg Termini: Capacitat de guardar informació durant molt de temps (experiències, coneixements, habilitats).
- Pensament: Capacitat mental per processar, entendre i transmetre informació, analitzar situacions, trobar respostes, adaptar-se a l'entorn, resoldre problemes, prendre decisions i comprendre esdeveniments.
- Llenguatge: Capacitat de comunicar i expressar sentiments, pensaments i idees mitjançant símbols. Facilita la relació amb els altres i l'organització d'idees. També inclou la comunicació no verbal (gestos, expressions facials, contacte visual).
- Intel·ligència Intrapersonal: Habilitat per conèixer i entendre els propis sentiments i emocions, i actuar en conseqüència.
- Intel·ligència Interpersonal: Habilitat per comprendre els estats d'ànim dels altres i donar-hi resposta.
- Intel·ligència Social: Empatia, capacitat d'entendre i posar-se en el lloc de les persones.
Emocions i Sentiments
- Emoció: Impuls involuntari com a resposta a estímuls, una reacció d'alta intensitat però de curta durada que porta a l'acció.
- Sentiment: Estats d'ànim de menor intensitat però de llarga durada, que reflecteixen com se sent una persona.
- Control Emocional: Capacitat de regular les emocions. Identificar i entendre les pròpies emocions millora el benestar i les relacions.
Personalitat i Autoconcepte
- Personalitat: Conjunt de pensaments, actituds, hàbits i conductes de cada persona.
- Autoconcepte: Representació que té la persona de si mateixa (percepció pròpia).
- Autoestima: Valoració que una persona fa de si mateixa, basada en l'autoconcepte.
- Autoestima Positiva: Visió positiva de si mateixa, que afavoreix la seguretat i la capacitat per afrontar reptes.
- Autoestima Negativa: Visió negativa de si mateixa, amb pensaments negatius que afecten la salut física i mental.
El Cicle Vital
El cicle vital es refereix a les diferents etapes de la vida, cadascuna amb característiques i canvis físics, emocionals i socials:
- Primera Infància: 0 als 6 anys.
- Segona Infància: 6 als 12 anys.
- Adolescència Primerenca: 11/12 fins als 16 anys. Canvis físics i emocionals, recerca d'identitat, presa de decisions i oposició als pares.
- Adolescència Tardana: 17-19 anys. Continuació dels canvis físics puberals.
- Adultesa Primerenca: 18/20-40 anys. Màxim desenvolupament físic i personal, amb grans progressos en diversos àmbits.
- Adultesa Mitjana: 40-65 anys.
- Vellesa: Actualment dura més temps gràcies a la millora de la salut. L'envelliment és individual i varia segons la persona.
Canvis Fisiològics i Anatòmics en la Vellesa
Amb l'edat, els òrgans disminueixen la seva activitat, afectant la percepció (problemes de visió o oïda), la coordinació i la imatge corporal.
Canvis Psicològics en la Vellesa
Poden incloure pèrdua de memòria, disminució de l'agilitat mental i la capacitat d'aprenentatge.
Crisi Previsibles i Imprevistes
- Crisi Previsibles: Naixement i infància, pubertat i adolescència, primera joventut, maduresa, naixement i criança dels fills, etc.
- Crisi Imprevistes: Separacions de parella, pèrdues, malalties, atur, canvis de feina, situacions d'abús o violència, etc.
Autonomia i Dependència
- Autonomia: Capacitat d'autogovernar-se.
- Autonomia Funcional o (In)dependència: Possibilitat de realitzar les activitats de la vida diària per un mateix.
- Autonomia Decisional o Autodeterminació: Capacitat de prendre decisions i gestionar assumptes propis, amb llibertat per decidir sobre la pròpia identitat, preferències i manera de fer les coses.
Persona Autònoma
Una persona autònoma té la capacitat de decidir per si mateixa, sap com vol viure, té clares les seves preferències i pot realitzar les activitats bàsiques de la vida diària.
Activitats de la Vida Diària (AVD)
- AVD (Activitats de la Vida Diària): Activitats que una persona realitza diàriament per viure de manera autònoma, integrada en el seu entorn i executant el seu rol social.
- ABVD (Activitats Bàsiques de la Vida Diària): Activitats necessàries per a la cura personal (vestir-se, menjar, higiene...).
- AIVD (Activitats Instrumentals de la Vida Diària): Activitats que ajuden a mantenir una vida independent (fer la compra, cuinar, gestionar finances, cuidar la casa).
- AVDA (Activitats de la Vida Diària Avançades): Activitats més complexes que milloren la qualitat de vida (participar en projectes, fer amistats).
Autodeterminació
És el dret d'una persona a prendre les seves pròpies decisions i viure segons les seves preferències. Sense aquest dret, les persones no poden controlar les seves vides ni satisfer les seves necessitats bàsiques.
Dependència
La dependència és una situació en què una persona necessita l'ajuda d'altres per viure. Hi ha diferents tipus:
- Dependència Física: Necessitat d'ajuda per a activitats diàries (vestir-se, menjar).
- Dependència Psíquica o Mental: Dificultats per prendre decisions o resoldre problemes.
- Dependència Social: Sentiment d'aïllament o manca de relacions importants.
- Dependència Econòmica: Manca de recursos per mantenir-se, depenent d'altres per a les necessitats bàsiques.
Graus de Dependència (Llei 39/2006)
- Grau 1. Dependència Moderada: Necessitat d'ajuda per a algunes activitats bàsiques almenys un cop al dia.
- Grau 2. Dependència Severa: Necessitat d'ajuda per a activitats diàries quan no es poden fer soles.
- Grau 3. Gran Dependència: Necessitat d'ajuda per a activitats bàsiques diverses vegades al dia, a causa de la pèrdua total d'autonomia mental o física.
Nota: Tenir una discapacitat o limitació no implica necessàriament dependència; amb el suport adequat, es pot assolir l'autonomia.
Resposta Psicoemocional a la Dependència
- Les persones que depenen d'altres per a activitats bàsiques poden experimentar sentiments negatius, afectant la seva autoestima i emocions.
- A nivell familiar, és crucial acceptar el rol de cuidadors, ja que té un gran impacte. Anticipar-se a la dependència i demanar recursos és fonamental.
- A nivell polític, és essencial oferir més recursos per millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i donar suport a les seves famílies.