Guia Completa del Comportament del Consumidor: Teories i Aplicacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 227,81 KB

Preguntes Clau sobre el Comportament del Consumidor

A continuació, es presenten una sèrie de preguntes sobre el comportament del consumidor, amb les seves respostes corresponents.

1. Estudi del Comportament del Consumidor: Afirmació Incorrecta

En relació a l'estudi del comportament del consumidor, quina de les següents afirmacions no és certa?

D) L'estudi del comportament del consumidor és interdisciplinari, és a dir, s'aborda des de diferents disciplines com, per exemple, l'economia o l'antropologia.

2. Classificació de Productes: Tangibilitat

Els productes que compren els consumidors es poden classificar en funció de tres aspectes (tangibilitat, durada i disponibilitat). Quina de les següents afirmacions és certa?

B) En relació a la tangibilitat, un restaurant es classifica com un servei de naturalesa tangible.

3. Rols del Consumidor: Cas Pràctic

La Maria aviat farà 40 anys. Les seves amigues, Clàudia i Mireia, han decidit fer-li una sorpresa i regalar-li una escapada a Eivissa per a celebrar-ho. La Mireia abans treballava en una agència de viatges, per la qual cosa truca a la seva excompanya, la Laia, per a demanar-li informació sobre els vols i consell sobre hotels. Finalment es decideixen per volar amb Ryanair des de Barcelona i allotjar-se en un aparthotel a Sant Antoni de Portmany. En relació als rols que desenvolupen els consumidors, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Les respostes b i c són correctes.

4. Percepció del Preu: La Llei de Weber

Les variacions en el preu d'un producte en algunes ocasions són més fàcilment percebudes pels consumidors que en d'altres. Per exemple, si en una fleca una barra de pa passa de costar 1 euro a costar-ne 6€, el consumidor percebrà més el canvi que en el cas d'unes bambes que passen de costar 101 euros a costar-ne 106, tot i que l'increment de preu és el mateix (5 euros). En relació al procés de percepció, aquest fet ve explicat per:

C) La llei de Weber.

5. Procés de Percepció: Selecció Perceptual

En relació al procés de percepció, quina de les següents afirmacions no és certa?

B) La selecció perceptual es dona en l'etapa d'exposició.

6. Principis de la Gestalt: Tancament

En relació a l'etapa d'interpretació del procés de percepció, la perspectiva Gestalt planteja diversos principis relacionats amb la forma en què el cervell organitza els estímuls. Quin principi explica que els consumidors puguin identificar una marca veient només una part del seu logotip?

A) El principi de tancament.

7. Condicionament Instrumental: Reforçament Negatiu

En els anuncis de Frenadol Complex en els quals ens mostren tots els símptomes que tindrem si no prenem el medicament, de quina manera es dona el condicionament instrumental?

B) Reforçament negatiu.

8. Condicionament Clàssic: Generalització d'Estímuls

En relació a la teoria del condicionament clàssic, el fet que els consumidors responguem, davant d'un detergent de la marca DIA, de forma similar a com ho faríem davant d'un detergent de la marca Fairy es coneix com...

B) Generalització d'estímuls.

9. Teories de l'Aprenentatge: Afirmació General

En relació a les teories de l'aprenentatge, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Totes les respostes anteriors són correctes.

10. Procés de Memòria: Codificació

La memòria és un procés. Quin nom rep l'etapa en la qual la informació es col·loca en la memòria?

C) Codificació.

11. Procés de Motivació: Tensions i Discrepàncies

En relació al procés de motivació, quina de les següents afirmacions és certa?

C) La discrepància entre l'estat present del consumidor i l'estat ideal crea un estat de tensió.

12. Teories de la Motivació: Teoria de l'Impuls

A la Maria li han començat a sortir arrugues a la cara i no li agraden gens. Per combatre-les decideix comprar-se una crema antiarrugues. Quina de les teories de la motivació explica el seu comportament de compra?

A) La teoria de l'impuls.

13. Actituds del Consumidor: Model dels Tres Components

L'actitud dels consumidors cap a un producte, marca,... és una bona predictora de la intenció de compra. En relació al model dels tres components, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Cap de les respostes anteriors és correcta.

14. Trets de la Personalitat: Afirmació General

En relació als trets de la personalitat, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Totes les respostes anteriors són correctes.

15. Teories de la Personalitat: Afirmació General

En relació a les teories de la personalitat, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Cap de les respostes anteriors és correcta.

16. El Jo Extens: Nivell Comunitari

El «jo extens» té diferents nivells. El fet que els consumidors es descriguin en termes de la zona o ciutat de la qual provenen, a quin nivell fa referència?

C) Comunitari.

17. Anàlisi d'Estils de Vida: Segmentació Psicogràfica AIO

En relació a les eines que les empreses tenen al seu abast per a analitzar els estils de vida dels consumidors, quina de les següents afirmacions és certa?

A) La segmentació psicogràfica en base a AIO se centra a agrupar els consumidors en base a les seves activitats, interessos i opinions.

18. Poder Social: Poder de Referència

La Clara és seguidora de la Dulceida (influencer de moda) des de fa molts anys. La major part de les compres que fa de roba i maquillatge són resultat de les campanyes que la influencer fa amb moltes marques. Quin tipus de poder social s'està exercint en aquest cas?

C) Poder de referència.

19. Grups de Referència: Cas de l'Anna

L'Anna és una noia de 35 anys. És mare d'un nen de 5 anys, és la presidenta de l'Associació de Famílies de l'escola del seu fill, treballa com a product manager a la seu de Barcelona d'una coneguda empresa multinacional i li encanta viatjar i sortir a córrer amb les seves amigues de tota la vida. En relació als grups de referència, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Totes les respostes anteriors són correctes.

20. Consum en Grup: Conformitat

Ara que s'han acabat els exàmens, el Josep i els seus amics han decidit fer una escapada per a desconnectar, relaxar-se i passar-s'ho bé. Avui han quedat per a organitzar el viatge. Tots coincideixen que seria molt divertit fer puenting. Al Josep no el convenç gaire la idea perquè té vertigen, però al final els seus amics el convencen i contracten l'activitat per Internet. Quin dels fenòmens de consum en grup explica aquesta situació?

D) Conformitat.

21. Influència del Grup: Necessitat Privada

Segons Bearden i Etzel (1982), el grup té una influència diferent sobre el producte i la marca en funció de si el seu consum proporciona exclusivitat i en funció de la visibilitat del consum. Imaginem una persona que s'ha comprat un matalàs per al llit de casa seva. Quina de les següents afirmacions és certa?

B) Es tracta d'una necessitat privada.

22. Ingrés i Classe Social: Afirmació General

En relació a l'ingrés i la classe social, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Cap de les respostes anteriors és correcta.

23. Decisió de Compra Familiar: Consens

La Carme i el David tenen tres fills de 19, 15 i 13 anys. Tots estan d'acord que aquest estiu volen anar de vacances a alguna illa del Mediterrani i avui fan una "reunió familiar" per a decidir el destí. Aquest és un exemple de…

A) Decisió de compra per consens.

24. Generació X: Subcultura

L'anomenada "generació X", és un exemple de:

C) Subcultura.

25. Procés de Decisió de Compra: Solució Exhaustiva

El Miquel acaba de llogar el seu primer pis i necessita comprar-se una rentadora. Com que és la primera vegada que en compra una no té clar quines característiques ha de tenir, quins atributs són importants de tenir en compte o quin preu hauria de pagar. És per això que cerca informació en les pàgines web de les diferents marques, en blocs especialitzats, pregunta a un amic que fa poc ha comprat una i visita la botiga d'electrodomèstics del seu barri. Quin tipus de decisió de compra està duent a terme en Miquel?

B) Solució exhaustiva del problema.

26. Compra de Rentadora: Afirmació General

En relació a la situació plantejada en la pregunta anterior sobre la compra d'una rentadora per part del Miquel, quina de les següents afirmacions és certa?

D) Totes les respostes anteriors són correctes.

27. Processos Postcompra: Dissonància Postdecisió

El Miquel acaba de sortir de la botiga d'electrodomèstics del seu barri. S'ha comprat una rentadora de la marca Siemens que li lliuren al pis nou d'aquí a dos dies. No obstant això, just sortir de la botiga li sorgeixen dubtes sobre si ha pres una bona decisió perquè hi havia una altra rentadora de la marca Beko que, amb les mateixes característiques, era una mica més barata. En quina etapa del procés de decisió de compra es troba en Miquel?

B) Processos postcompra - Confirmació de la decisió: dissonància postdecisió.

28. Compra no Planificada: Aigua de Planxar

El Miquel ja està vivint al pis nou i va al supermercat a fer la seva primera compra de menjar. Porta una llista molt llarga de productes que li fan falta. Caminant pels passadissos del supermercat veu l'aigua de planxar i recorda que la necessita (s'havia oblidat de posar-la a la llista). Quin tipus de compra està duent a terme?

C) Compra no planificada.

29. Conducta Responsable: Moviment Slow Food

En el documental "El gust pel rebuig" s'explicava com als EUA s'han creat moltes cooperatives de consum. L'objectiu és comprar els productes directament als agricultors (sense intermediaris) i que els membres de les cooperatives comprin aliments de proximitat, ecològics, de temporada. Quin tipus de conducta responsable dels consumidors es tracta?

C) Moviment d'ecogastronomia o Slow Food.

30. Conducta Responsable dels Consumidors: Afirmació General

En relació a la conducta responsable dels consumidors, quina afirmació és certa?

D) Totes són correctes.

Clau de Respostes

  • 1: D
  • 2: B
  • 3: D
  • 4: C
  • 5: B
  • 6: A
  • 7: B
  • 8: B
  • 9: D
  • 10: C
  • 11: C
  • 12: A
  • 13: D
  • 14: D
  • 15: D
  • 16: C
  • 17: A
  • 18: C
  • 19: D
  • 20: D
  • 21: B
  • 22: D
  • 23: A
  • 24: C
  • 25: B
  • 26: D
  • 27: B
  • 28: C
  • 29: C
  • 30: D

Conceptes Clau en el Comportament del Consumidor

Rols del Consumidor

Els diferents rols que una persona pot assumir en el procés de compra són:

  • Iniciador: Crea la necessitat o el desig; pot ser un anunci o que se t'ha trencat alguna cosa.
  • Influenciador: Empresa que ha fet l'anunci o tu mateix.
  • Pagador: El que paga.
  • Comprador: El que va a buscar-ho.
  • Decisor: El que fa cas a l'influenciador.
  • Usuari: El que utilitza el producte.

Classificació dels Productes

Els productes es poden classificar segons:

  • Tangibilitat:
    • Bé físic (producte)
    • Servei tangible (restaurant)
    • Servei intangible (espectacle)
  • Durabilitat:
    • Durador
    • No durador
  • Disponibilitat:
    • Compra molt freqüent (Conveniència)
    • Productes al costat de la caixa (Per impuls)
    • Una compra amb premeditació, com podria ser un vol (Comparació o esporàdica)
    • Un cotxe de luxe, una gamma superior (Especialitat)

Procés de Percepció

El procés de percepció segueix les següents etapes:

Estímul sensorial → Receptors sensorials → Exposició → Atenció → Interpretació

La Llei de Weber

Aquesta llei explica que la percepció d'un canvi depèn de la magnitud inicial de l'estímul. Per exemple, si el preu d'un producte de 100€ puja 1€, el canvi és menys perceptible que si un producte d'1€ puja 1€, on la diferència és molt més notòria per al consumidor.

Principis de la Gestalt

La perspectiva Gestalt planteja diversos principis sobre com el cervell organitza els estímuls:

  • Principi de Tancament: Percebem una imatge incompleta de forma completa (ex: TOR_OSA).
  • Principi de Similitud: Agrupem objectes de característiques similars (ex: logotip d'Apple).
  • Principi de Figura-Fons: Una part de l'estímul domina (Figura) mentre que una altra queda en segon pla (Fons) (ex: publicitat d'Absolut).

Teories de l'Aprenentatge

  • Teories Conductuals: Connexió senzilla entre estímul i resposta.
  • Teoria Cognitiva: Els consumidors són subjectes que solucionen problemes complexos i aprenen regles i conceptes abstractes.

El model bàsic de les teories conductuals és: Estímul → Caixa Negra → Resposta

Aprenentatge Observacional

L'aprenentatge observacional es dona quan la gent observa els actes dels altres i se n'adona dels reforçaments que reben per les seves conductes. Aquest procés consta de quatre etapes:

  1. Atenció: M'enfoco en la conducta d'un model.
  2. Retenció: He vist per l'atenció i ho retinc a la memòria.
  3. Producció: Comportar-me de la manera que has retingut.
  4. Motivació: Vull copiar per observació (ex: el meu pare sempre ho fa, i et sents bé fent el que fan els altres cada dia).

Memòria

7lpFEVFUZSGAhc6sLB4KP6i3kHL7iiKotwKqKKoKMotD0v7rFy50owfP16Sd1gah1hBYp7Wrl2r1jtFUW5ZVFFUFEVxsLICyTck77BcDgtujxkzJip3l6IoSlNFFUVFURRFURQlEJ0qK4qiKIqiKIGooqgoiqIoiqIEooqioiiKoiiKEogqioqiKIqiKEogqigqiqIoiqIoARjzF1375oEwNMhiAAAAAElFTkSuQmCC

Memòria Interna

wPS60BoZJxaJwAAAABJRU5ErkJggg==

BxIdK2ynJAPwAAAAAElFTkSuQmCC

Teoria de Freud: Components de la Personalitat

Segons Freud, la personalitat es compon de:

  • L'Allò (El Dimoni): Gratificació immediata, part animal i reptiliana de la ment. Representa la part egoista.
  • El Superjò (L'Àngel): Segueix les regles de la societat i serveix perquè l'Allò no busqui la gratificació immediata.
  • El Jo: Equilibri, canalitza desitjos inacceptables en desitjos acceptables.

El Jo Extens

El concepte del "jo extens" té diferents nivells:

  1. Individual: Aquells productes que defineixen a les persones.
  2. Familiar: Inclou la casa del consumidor.
  3. Comunitari: Barri o ciutat on vius.
  4. Grupal: Grups socials dels quals formes part.

Classificació de Productes per Necessitat i Visibilitat

La influència del grup sobre la compra de productes pot variar segons la seva visibilitat i si cobreixen una necessitat o un luxe:

  • Necessitats públiques: (més influència de marca, menys de producte)
  • Luxes públics: (més influència de marca, més de producte)
  • Necessitats privades: (menys influència de marca, menys de producte)
  • Luxes privats: (menys influència de marca, més de producte)

Entradas relacionadas: