Guia Completa del Món Audiovisual: Producció, Guió i Formats
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,87 KB
Introducció al Món Audiovisual
El món audiovisual és un camp vast i dinàmic que engloba diverses formes de creació i distribució de continguts. A continuació, explorarem els seus principals àmbits i conceptes clau.
Àmbits del Món Audiovisual
Pel·lícules i Sales d'Exhibició
Les pel·lícules són obres cinematogràfiques destinades a la projecció en sales d'exhibició. Dins d'aquest àmbit, trobem diferents tipus de produccions:
- Pel·lícula/Film: Obra cinematogràfica rodada generalment amb una sola càmera.
- TV Movie: Peça audiovisual única, amb una durada màxima de 90 minuts, rodada habitualment amb diverses càmeres i destinada a la televisió.
- DTV (Direct-to-Video): Pel·lícules que es graven directament en DVD o altres formats digitals i es posen a la venda al mercat, sense passar per les sales de cinema. Exemple: pel·lícules per a adults.
Programes de Televisió
Continguts variats produïts per a la seva emissió en canals de televisió.
Publicitat i Consumidor Final
Peces audiovisuals breus, generalment de 20 segons, dissenyades per promocionar productes o serveis. Inclouen:
- Spot: Anunci publicitari curt.
- Publireportatge: Peça de major durada (entre 3 i 4 minuts) utilitzada per generar confiança en el producte o servei, oferint informació detallada.
- Filmet: Spot publicitari que s'emet a les sales de cinema, caracteritzat per ser més llarg i de major qualitat tècnica.
Documentals i Reportatges
Obres audiovisuals que exploren temes reals, fets o persones, amb un enfocament informatiu o educatiu.
Vídeo Domèstic (Video-Home)
Productes audiovisuals dissenyats perquè el públic els pugui adquirir i consumir a casa.
Conceptes Clau del Mercat Audiovisual
El mercat audiovisual es fonamenta en tres pilars essencials:
- Producció: Creació i realització del producte audiovisual.
- Distribució: Procés de posar el producte a l'abast del públic.
- Exhibició: Mostra del producte al consumidor final (sales de cinema, plataformes, TV).
El Productor de Cinema
El productor de cinema és la figura central que ostenta el control absolut del producte audiovisual. S'encarrega de gestionar els mitjans tècnics, humans i pressupostaris, excloent-ne els aspectes purament artístics.
Fases de la Producció Cinematogràfica
Fase de Preproducció
Elements fonamentals que conformen aquesta etapa:
- Guió: La base narrativa del projecte.
- Pressupost Global: Estimació detallada de totes les despeses.
- Pla de Treball: Organització temporal i logística de la producció.
- Finançament: Obtenció dels recursos econòmics necessaris.
- Prevendes: Intent de vendre els drets de la pel·lícula basant-se en el guió abans de la seva realització.
- Càsting: Selecció de l'equip artístic (actors i actrius).
- Direcció Artística: Definició i gestió de tots els elements visuals necessaris per escenificar el guió.
- Equipament Tècnic: Adquisició o lloguer de càmeres, grues, focus, etc.
- Equip Tècnic: Contractació del personal especialitzat.
- Publicitat, Promoció i Relacions Públiques (RRPP): Estratègies per donar a conèixer el projecte.
Fase de Rodatge
Durant aquesta etapa, es realitza el control de despeses i la gestió d'imprevistos que puguin sorgir.
Fase de Postproducció i Estrena
Un cop finalitzada la producció, es duen a terme les següents accions:
- Donar de baixa l'equip contractat.
- Lliurar el material de publicitat final (per exemple, el cartell de la pel·lícula).
- Retornar tot el material llogat o cedit.
- Finalment, l'estrena de la pel·lícula.
El Guió Audiovisual
El guió és l'element clau que serveix de guia per transformar una idea en un producte audiovisual concret.
Tipus de Guió per Origen
El guió pot sorgir de diferents maneres:
- Per Encàrrec: La productora té una idea i encarrega al guionista la redacció del guió.
- Original: El guionista crea un guió de la seva pròpia iniciativa i el presenta a les productores.
- Adaptació: Es parteix d'una obra prèvia (novel·la, obra de teatre, etc.) que s'adapta per a la seva transformació en pel·lícula o altre format audiovisual.
Tipus de Guió per Flexibilitat
La rigidesa o flexibilitat del text del guió pot variar:
- Guió de Ferro: No s'admet cap canvi un cop establert.
- Guió Dramàtic o de Ficció: S'intenta realitzar els mínims canvis possibles durant la producció.
- Guió Obert: Utilitzat principalment en reportatges, permet una gran llibertat i adaptació durant el rodatge.
- Guió Semi-Obert: Comú en documentals, ofereix certa flexibilitat però amb una estructura més definida que el guió obert.
Evolució del Guió
El guió passa per diverses fases de desenvolupament:
- Guió Literari: Està format per descripcions d'accions, diàlegs i acotacions (indicacions entre parèntesis, ex: (cridant)). Està subdividit en seqüències numerades.
- Guió Tècnic: Un cop finalitzat el guió literari, aquest es transforma en el guió tècnic, que inclou detalls sobre la realització (plans, moviments de càmera, etc.).
- Storyboard: Descriu visualment el guió tècnic mitjançant una sèrie d'il·lustracions o vinyetes que representen cada pla.
- Guió de Doblatge: Preparat específicament per a la versió doblada de la pel·lícula, adaptant els diàlegs als temps i moviments labials.
Generalitats del Guió Literari
Aspectes fonamentals a considerar en la creació d'un guió literari:
- Inici, Nus i Desenllaç: L'estructura narrativa bàsica de qualsevol història.
- Storyline: Resum concís de la idea principal, incloent l'inici, el nus i el desenllaç.
- Sinopsi:
- Sinopsi periodística: Resum breu que no revela tots els detalls de la trama, pensat per a la promoció.
- Sinopsi de producció: Resum absolut i complet de la pel·lícula, amb tots els detalls de la trama.
- Tesi: La idea o teoria que la creació planteja i que s'intenta demostrar a través de l'obra. És el primer que s'ha de plantejar.
- Esperit, Estil i Atmosfera: La manera com s'explica la història, com es reflecteixen sensacions, emocions i el to general de l'obra.
- El Ritme: La velocitat i fluïdesa amb què es desenvolupa la narració.
- Seqüències: Els guions estan dividits per seqüències. Cada vegada que es canvia de decorat o de temps, es canvia de seqüència.
- Slugline: Títol de la seqüència, compost pel número de seqüència, el decorat (lloc on passa l'acció), la ubicació (INT. per interior, EXT. per exterior, amb indicació si plou, per exemple) i el moment (DIA, NIT).
- Argument: Resum detallat de la història en una o dues pàgines, explicat com un conte.
- El Títol: Ha de ser entenedor, curt i atractiu.