Guia completa: Creixement, Nutrició i Salut Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,99 KB

1. Conceptes clau sobre creixement i nutrició

  • 1. Què significa que una nena de 2 anys té un percentil 30 de talla?

    c) Que el 30% de les nenes de la seva edat tenen una talla inferior.

  • 2. Què provoca l'alcoholisme en el fetus o nounat?

    d) Totes les respostes anteriors són correctes.

  • 3. Quina de les paraules següents no té cap relació amb la pell d'un nounat?

    c) Calostre.

  • 4. Què és el creixement?

    d) Totes les respostes anteriors són correctes.

  • 5. Què és la maduració?

    a) El procés pel qual els òrgans ja formats van adquirint les funcions i les característiques fisiològiques d'un adult.

  • 6. L'OMS considera l'obesitat com:

    a) Una epidèmia mundial.

  • 7. Els trastorns del creixement per dèficit es poden produir per:

    d) Les respostes a i b són correctes.

  • 8. L'obesitat és un desequilibri entre la ingesta i la despesa energètica:

    a) Cert.

  • 9. Quan es considera que el percentil és normal?

    a) Qualsevol percentil que estigui entre 3 i 97.

  • 10. Què provoca la diabetis mellitus lleu en el fetus o nounat?

    a) Pes més elevat del normal.

  • 11. Els nutrients:

    b) Es troben presents en els aliments que ingerim.

  • 12. El procés pel qual els nutrients es transformen en molècules molt petites rep el nom de:

    c) Digestió.

  • 13. Quina de les afirmacions següents sobre l'aportació d'energia és incorrecta?

    d) És igual per als nens i per a les nenes.

  • 14. Indica l'afirmació incorrecta sobre els hidrats de carboni:

    b) Ajuden a mantenir unides les cèl·lules entre si.

  • 15. El colesterol:

    a) És una molècula lipídica complexa indispensable per a la vida.

  • 16. L'alimentació:

    d) Totes les respostes anteriors són correctes.

  • 17. L'objectiu de la ingestió de nutrients és:

    d) Totes les respostes són correctes.

  • 18. Les necessitats hídriques d'una persona varien en funció de:

    d) Totes les respostes anteriors són correctes.

  • 19. Els macronutrients:

    a) Són els que aporten més energia.

  • 20. És el mateix l'alimentació que la nutrició?

    c) No, ja que l'alimentació és la forma en què una persona proporciona els nutrients al seu cos i la nutrició és el conjunt de reaccions químiques per obtenir energia dels nutrients.

2. El paper de l'escola davant l'epidèmia d'obesitat

L'escola juga un paper fonamental en la lluita contra l'epidèmia d'obesitat, ja que és un espai on es poden educar els infants sobre la importància d'una nutrició equilibrada i l'activitat física regular. A través de diverses accions, l'escola pot contribuir a la promoció d'un estil de vida saludable:

  1. Educació nutricional

    Fomentar hàbits alimentaris saludables mitjançant tallers, xerrades i activitats pràctiques sobre els beneficis d'una dieta equilibrada i l'elecció de menjar saludable.

  2. Activitat física

    Incorporar regularment activitats físiques com a part del currículum escolar, com ara classes d'educació física, esports extraescolars i activitats a l'aire lliure.

  3. Ambient saludable

    Promoure un entorn escolar on s'eviti l'oferta de menjar poc saludable i es garanteixi l'accés a opcions alimentàries saludables en menjadors escolars.

Amb aquestes accions, es busca sensibilitzar i equipar els nens i nenes per adoptar hàbits saludables que els acompanyin al llarg de la seva vida.

3. Rol dels educadors en la detecció de trastorns infantils

Els educadors/es infantils juguen un paper clau en la detecció dels trastorns del creixement infantil, ja que passen molt de temps amb els infants i poden observar qualsevol senyal d'alteracions en el desenvolupament físic i cognitiu.

Com poden intervenir:

  1. Observació contínua

    Els educadors/es poden notar canvis o retard en el desenvolupament físic, com creixement més lent o diferències en les habilitats motrius o socials, a través d’observacions diàries.

  2. Coordinació amb professionals

    En cas de detectar alguna anomalia, poden comunicar-se amb metges o professionals sanitaris per avaluar més profundament l’estat del creixement o desenvolupament dels infants.

Així, l’escola pot ajudar a identificar possibles trastorns i derivar els casos a professionals per a un seguiment adequat.

4. Activitat educativa: Alimentació i nutrients (3 anys)

El Joc de les Cistelles d'Aliments

Objectiu: Fomentar la comprensió de la importància dels aliments i els nutrients en el desenvolupament infantil mitjançant una activitat pràctica i participativa.

Descripció de l'activitat:

Materials:

  • Cistelles o recipients per a grups.
  • Targetes amb noms d’aliments (fruites, verdures, cereals, làctics, proteïnes, dolços).

Passos:

  1. Inici

    Explicar als infants què són els nutrients i com ajuden al cos en diferents aspectes, com l’energia, el creixement i la salut. També introduir la idea que cada aliment aporta beneficis específics.

  2. Activitat

    Cada grup rep una cistella i unes targetes amb noms d’aliments. Han de classificar els aliments segons el que aporten al seu cos, com vitamines, fibra, energia o calci. Per exemple, una cistella podria ser per als aliments que ajuden a tenir ossos forts i una altra per als aliments que donen energia.

  3. Conversa

    Al finalitzar, es parla amb els infants sobre com cada grup d’aliments té una funció específica per ajudar en el seu desenvolupament i benestar.

D’aquesta manera, els infants veuen com diferents aliments contribueixen al seu creixement i salut.

Entradas relacionadas: