Guia Completa per a Crear un Pla de Negoci

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,13 KB

Pla de Negoci

Descripció ordenada del projecte que explica el procés de formació, la planificació i l’organització del model de negoci. T’obliga a reflexionar i t’ajuda a entendre què és el que vols aconseguir, quins objectius i quina estratègia has d’aportar per assolir-los. Això et permet tenir un enfocament clar i et facilita la presa de decisions fonamentades.

Descripció de l'Activitat

  • Idea de negoci: Descriure el producte, les seves característiques, el mercat al qual s’adreça i el seu origen.
  • Descripció de l’activitat: Recull la unió (què volem obtenir en un futur), la missió (el propòsit de la seva creació) i els valors.
  • Currículums dels promotors: Socis fundadors que formen l’empresa, que poden augmentar o marxar.
  • Nom de l’empresa: Nom comercial, logotip i disseny de la marca.

Pla de Màrqueting (Estudi de Mercat)

  • Anàlisi de l’entorn:
    • (Macroentorn) Anàlisi PESTEL.
    • (Microentorn) Model de Porter.
  • Anàlisi de la competència: L’empresa haurà de trobar la màxima informació possible dels seus competidors.
  • Anàlisi dels consumidors: Estudiar el comportament dels consumidors (les seves necessitats i com les satisfan) i els seus hàbits de compra (quan i quant compra).
  • Estudi de la localització: Analitzar les possibles ubicacions geogràfiques i estudiar les localitzacions alternatives.
  • Anàlisi DAFO: Estudiar les debilitats, amenaces, oportunitats i fortaleses.

Estratègia de Màrqueting

  • Producte: Bé o servei que satisfà necessitats als consumidors.
  • Preu: Import que el comprador paga al venedor.
  • Distribució: Processar.
  • Promoció: Tècniques per promoure un producte.

Pla de Producció

  • Processos productius: Descripció de les activitats productives necessàries que es faran a l’empresa.
  • Recursos materials: Equipaments necessaris per produir.
  • Existències: Són els materials emmagatzemats.
  • Estructura de costos: És l’estructura de les despeses de l’empresa i la seva classificació en fixes i variables, necessària per poder prendre decisions estratègiques.
  • Recursos humans: Definició de la plantilla de l’empresa i de l’estructura organitzativa.

Pla d'Inversió i Finançament

  • Pla d’inversió: Farem una previsió de les inversions necessàries per començar el negoci (tot el que hem de comprar i el seu cost).
  • Pla de finançament: És el detall de les fonts de finançament que l’empresa necessita per fer les seves inversions.

Forma Jurídica i Aspectes Legals

  • Notarials: Tots els socis fundadors van al notari i aporten la següent informació:
    • El certificat negatiu del nom de la societat.
    • Els estatuts de la societat.
    • Certificat bancari del dipòsit de capital mínim.
  • Hisenda: Sol·licitarem el NIF (número d'identitat fiscal de l’empresa).
  • Seguretat Social: Demanar el número d’afiliació a la Seguretat Social per inscriure l’empresa i per donar d’alta els treballadors.
  • Ajuntament: Llicència d’obres o d’activitats i permisos específics segons l'activitat econòmica.

Les Viabilitats Empresarials

S'estudia la viabilitat per analitzar si el model de negoci és factible o no. Això és fonamental per saber si creem o no l’empresa.

  • Viabilitat tècnica: S'analitza si l’empresa pot aconseguir la tecnologia que necessita per fabricar el seu producte o oferir el seu servei.
  • Viabilitat financera: L’empresa és viable financerament si el VAN (€) és més gran o igual a 0; per tant, l’empresa genera beneficis. I la TIR (%) ha de ser més gran; per tant, l’empresa obtindrà més rendibilitat per sobre del tipus d'interès del mercat.
  • Viabilitat econòmica: L’empresa és viable econòmicament si el punt mort, en unitats físiques, és més petit que la seva capacitat productiva.
  • Viabilitat comercial: Primer, fer un estudi de mercat, analitzar el macroentorn (utilitzem PESTEL) i el microentorn (utilitzem les 5 forces competitives de PORTER). Elaborem el DAFO.

Model Canvas

Consisteix a dissenyar en un sol full la idea del nostre model de negoci, que es desenvolupa en els següents apartats:

Estructura

  • Segment de clients: Descriurem quin és el nostre client objectiu (què fan, què busquen, què valoren, què senten).
  • Proposta de valor: Després de definir el client, decidim quina necessitat o problema ajudem a resoldre al nostre client amb el producte, tenint en compte el disseny, el preu, la rapidesa, la comoditat, etc.
  • Canals: Descrivim quin canal de distribució farem servir per fer arribar el producte al consumidor.
  • Relació amb clients: Quines relacions establirà l’empresa amb els clients; com, per exemple, oferir servei de postvenda.
  • Fonts d'ingressos: Detallem totes les fonts d’ingressos, des del cobrament de la venda del producte fins al cobrament per facilitar dades.
  • Recursos clau: Detallem els nostres recursos o factors de producció necessaris per a la fabricació del nostre producte: recursos naturals, capital i maquinària.
  • Activitats clau: Detallem les activitats necessàries que s’han de dur a terme i les classifiquem segons la seva importància per al negoci. Així valorem si les podem externalitzar.
  • Aliances clau: Són relacions de l’empresa amb terceres persones (proveïdors, bancs, organismes públics) i, fins i tot, amb altres empreses de la competència (joint venture).
  • Estructura de costos: Per fabricar el producte, determinem o calculem el cost unitari de producció.

Lean Startup: Metodologia

La metodologia es basa en tres passos, que s’han de recórrer en un breu període de temps i amb la mínima inversió possible.

  • Formular una hipòtesi: Entrevistar uns quants clients potencials us pot ajudar a identificar les seves preocupacions i també a saber si la vostra solució els encaixa o l’heu de modificar.
  • Crear: Una versió que inclou les característiques bàsiques del producte per presentar-lo als vostres clients potencials, obtenir les seves primeres valoracions i recopilar dades reals sobre la seva percepció del negoci.
  • Mesurar: Haureu de definir els indicadors clau de rendiment per mesurar si esteu complint els objectius del projecte i tenir una referència sobre el rendiment de les vostres accions. Com el troben els usuaris? Tornen després de la primera experiència? Realitzen l’acció que tu esperes?
  • Aprendre: Transformació de la informació real en aprenentatge i la seva incorporació al negoci. Totes aquestes dades us proporcionaran coneixements del mercat i la competència, del vostre públic objectiu, de la percepció del vostre producte i d’altres factors com el preu o la distribució.

Concepte de Propietat Intel·lectual

Drets que té una persona o empresa sobre les seves creacions intel·lectuals, com ara obres literàries, artístiques, científiques i programari.

Concepte de Propietat Industrial

Són els drets que té una persona o empresa sobre les seves creacions, com ara patents, marques i dissenys industrials. La propietat intel·lectual i industrial són importants perquè permeten que les persones o empreses tinguin el dret exclusiu d’utilitzar i beneficiar-se de les seves creacions i evita que altres persones les utilitzin sense la seva autorització.

Tipus de Proteccions

  • Patents: Reconeix el dret d’explotar en exclusiva la invenció registrada a qualsevol dels tres organismes anteriors i impedeix a tercers la fabricació, la venda o la utilització sense el consentiment del titular.
  • Marca registrada: Podem protegir el nostre nom comercial i la nostra marca.
  • Drets d’autor: Es refereix a la protecció de creacions fruit d’una activitat intel·lectual (cançons, llibres, pintures, etc.).

Sectors Empresarials

Es refereix a la protecció de la informació que una empresa considera valuosa i que vol mantenir en secret per tenir un avantatge competitiu. Aquests secrets poden ser fórmules, estratègies de negoci, etc. Per exemple, la fórmula de la Coca-Cola.

Entradas relacionadas: