Guia Completa per Crear una Empresa i Elaborar el Pla de Negoci

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB

Definició d'Empresa i Conceptes Clau

És una activitat integrada per capital i treball com a factors de producció, dedicada a activitats industrials, mercantils o de prestació de serveis, amb una finalitat lucrativa i amb una responsabilitat personal o social.

Conceptes Essencials per a Emprenedors

  • Autònom: Persona que treballa per compte propi, de forma independent i que no té contractats altres treballadors.
  • Empresari: El treball realitzat pels empresaris o autònoms no està sotmès a la legislació laboral, llevat en aquells aspectes que, per precepte legal, es disposi expressament.
    • Persona [física/jurídica] o [pública/privada]
    • Contracte laboral per compte d'altri
    • Per a la prestació de serveis o realització de béns
    • Finalitat lucrativa (si no té aquest objectiu, és una fundació)
  • Emprenedor: Persona amb una bona idea per constituir un negoci amb viabilitat comercial i un bon pla a seguir.

Tipus de Responsabilitat Empresarial

  • Responsabilitat Subsidiària: Si no respon l'empresa, només respon un soci.
  • Responsabilitat Solidària: Un soci pot respondre per tots.
  • Part Alíquota: Tots responen per parts iguals.

Tràmits Essencials per a la Constitució d'una Empresa

Passos Inicials i Registres

  • Certificació Negativa de Nom o Raó Social: Sol·licitar al Registre Mercantil Central un nom per a la teva empresa. Se'n proposen tres i se n'atorga un. No té per què ser igual que el rètol.
  • Dipòsit del Capital Social: Obrir un compte al banc i ingressar els diners.
  • Atorgament d'Escriptura Pública davant Notari: Formalització legal de la constitució.
  • Autoliquidació i Pagament de l'ITPAJD: Pagar a Hisenda un 1% del capital social (Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats).
  • Inscripció de l'Empresa en el Registre Mercantil: I, si escau, en el Registre de la Propietat (si s'ha comprat un local).

Tràmits amb l'Administració Pública

Ajuntament

  • Llicència d'obres (si cal)
  • Llicència d'activitats i d'instal·lacions (per demanar llicències d'activitats, d'obra, etc., i la llicència per muntar el negoci, amb el pagament corresponent).

Ministeri de Treball i Assumptes Socials

  • Alta en el règim especial de treballadors autònoms (si aplica).
  • Inscripció de l'empresa en la Seguretat Social.
  • Comunicació d'obertura del centre de treball (amb el nom de l'empresa).

Ministeri d'Hisenda

  • CIF: Codi d'Identificació Fiscal.
  • Alta IAE: Impost sobre Activitats Econòmiques.
  • Declaració Censal: Comunicació d'inici d'activitat.
  • Alta a l'Impost de Societats: Segons el tipus de societat, s'ha de pagar.
  • Alta a l'IVA: Liquidació trimestral.

Suport i Finançament

ICO (Institut de Crèdit Oficial): Organisme estatal que dona ajudes als que volen muntar un negoci. Aquesta ajuda es correspon amb quin préstec poden agafar i a quin banc han d'anar perquè te'l donin.

Elaboració del Pla d'Empresa: La Guia del teu Negoci

El Pla d'Empresa és un document que defineix els elements, factors i criteris que s'han de tenir en compte en cada àrea de l'empresa, on es plasma la idea d'empresa i es fa un estudi de mercat.

  1. Objectius i Descripció de la Idea

    • Identificació de l'empresa: Nom, telèfon, NIF, socis, logotip, web, etc.
    • Descripció de la idea: Producte, servei, anàlisi de compradors...
    • Descripció del mercat: Entorn, creixement de la població, etc.
  2. Pla de Màrqueting

    Tenir una bona idea implica conèixer els clients, la competència i realitzar una anàlisi del mercat per "vendre al millor preu de la millor manera possible".

    Anàlisi del Mercat

    • Demanda: Necessitats dels clients, volum de mercat, distribució...
    • Competència: Qui són?, temps en el sector?, tarifes...

    Anàlisi DAFO (SWOT)

    • Debilitats: Aspectes interns negatius respecte a la competència. (Intern)
    • Amenaces: Situacions de l'exterior que poden empitjorar el negoci (altres productes, canvis legislatius...). (Extern)
    • Fortaleses: Què té de bo la meva empresa respecte a les altres. (Intern)
    • Oportunitats: Què pot oferir l'empresa davant noves tendències o necessitats. (Extern)

    Màrqueting Mix (les 4 P)

    • Producte
    • Preu
    • Distribució
    • Promoció
  3. Pla de Producció

    Com produïm aquest bé o servei? Inclou la gestió d'existències, el termini de venda i la rendibilitat. Per exemple, la quantitat d'estoc que hem de tenir per no quedar-nos sense subministraments o material.

  4. Recursos Humans

    Persones a contractar, sou, anàlisi de les persones necessàries, funcions i responsabilitats, tipus de contracte més adequat... Inclou la prevenció de riscos laborals (vigilància de la salut).

  5. Pla de Finançament

    Saber amb quins recursos comptem per muntar un negoci (per exemple, la quantitat que aporten els socis).

    • Recursos Propis: Aportacions del titular del negoci.
    • Ajudes i Subvencions: Qui les concedeix i condicions.
    • Recursos Aliens: Préstecs sol·licitats, condicions...
  6. Forma Jurídica

    Saber quina forma jurídica tindria la nostra empresa.

Entradas relacionadas: