Guia Completa: Creació de Fitxes de Jocs i Adaptacions Inclusives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB

Guia Completa: Com Elaborar una Fitxa de Jocs Educatius

Estructura de la Fitxa de Joc (Capçalera: 20-30%)

  • Nom del joc: Identificació clara del joc.
  • Edat: Rang d'edat recomanat per als participants.
  • Espai: Tipus d'espai necessari (interior, exterior, delimitat, etc.).
  • Durada: Temps estimat de joc.
  • Agrupament: Formació dels participants (individual, parelles, petits grups, gran grup).
  • Nombre de participants: Quantitat mínima i màxima de jugadors.
  • Material: Llista de materials necessaris.
  • Dificultat: Nivell de complexitat del joc.
  • Part de la sessió: Moment de la sessió on s'aconsella realitzar el joc (escalfament, part principal, tornada a la calma).
  • Objectius o continguts: Aprenentatges o habilitats que es volen desenvolupar.

Nota: Informació addicional (5% del contingut total).

Parts Complementàries de la Fitxa (20-30%)

  • Variants: Possibles modificacions per adaptar el joc.
  • Observacions: Punts clau a tenir en compte durant el joc.
  • Seguretat: Mesures preventives per evitar riscos.
  • Adaptacions: Suggeriments per incloure participants amb necessitats diverses.

Part Fonamental de la Fitxa (40-50%)

  • Representació gràfica: Esquemes o dibuixos que il·lustrin el joc.
  • Descripció del joc: Explicació detallada de les regles i el desenvolupament.

Criteris d'Adaptació per a Jocs Inclusius

Adaptació Física

Espai

  • Delimitar l'espai per compensar les diferències de mobilitat.
  • Utilitzar terreny llis per facilitar el desplaçament.
  • Variar les distàncies: augmentar la del jugador sense discapacitat i disminuir la de l'altre.
  • Oferir zones de refugi.
  • Mantenir els usuaris lluny de parets i obstacles perillosos.

Material

  • Utilitzar material tou i adaptat.
  • Si cal, utilitzar proteccions com genolleres.

Reglament

  • Modificar-lo amb normes o prohibicions específiques.
  • Variar el sistema de puntuació.
  • Donar més nombre de vides.
  • Reduir el nombre de persones del grup adversari.

Habilitats

  • Modificar l'habilitat per a la resta del grup, augmentant la dificultat.
  • Modificar els desplaçaments de l'adversari directe del jugador amb mobilitat reduïda.

Estratègies de Suport

  • Fer ombra: Estar davant del participant per guiar-lo.
  • Fer d'speaker: Actuar com a guia verbal.
  • Equiparar desigualtats: Donar suport addicional a l'alumne.

Adaptació Psíquica

Espai

  • Utilitzar espais indefinits o amb delimitació flexible.

Material

  • Objectes grans, lents i que permetin una fàcil manipulació.

Reglament

  • Jocs breus de poca concentració.
  • Jocs fàcils.
  • Explicació i pràctica progressiva.
  • Regles bàsiques.
  • Sistemes de puntuació senzills.

Tàctica

  • Poques decisions a prendre.
  • Deixar temps per respondre.
  • Una única resposta a cada situació.

Habilitats

  • Habilitats molt senzilles.
  • Augmentar la dificultat progressivament.

Transmissió d'Informació

  • Llenguatge senzill i comprensible.
  • Esperar que responguin.

Adaptació per Discapacitat Sensorial

Espai

  • La desorientació pot generar frustració i rebuig dels jocs.
  • Evitar situacions que puguin provocar estrès (p. ex., xocar amb companys).
  • Aconseguir la màxima autonomia espacial.
  • Senyalitzar espais i punts d'orientació.
  • Explicació oral clara del joc.

Àmbit Sonor

  • Donar a conèixer els sons propis de l'espai.

Àmbit Tàctil

  • Conèixer les diferents textures del terra i les parets.

Àmbit Visual

  • Considerar el color de les parets, portes, material, etc.

Material

  • Material gran.
  • Marcar els punts de precisió.
  • Pilotes grans.
  • Jocs de persecució.
  • Ús de pitralls.
  • Materials sonors.
  • Materials tous i de tacte i olor agradable.

Reglament

  • Permetre posicions corporals de protecció.
  • Incloure senyals específics.
  • Permetre jugar amb guia.
  • Incloure normes específiques per ajudar i donar seguretat.

Tàctica

  • Posicions concretes.
  • Situar un company a prop per ajudar-lo.

Habilitats

  • Modificar els desplaçaments de la resta per igualar a tots.

Llenguatge

  • Verbalització de moviments i accions.
  • Llenguatge adaptat.
  • To alegre, alt i segur.

Entradas relacionadas: