Guia Completa sobre Conflictes: Tipus, Causes i Gestió Eficaç
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,27 KB
Què és un Conflicte?
Els conflictes poden provocar situacions desagradables, doloroses i problemàtiques. Tanmateix, també es poden resoldre de manera no violenta i/o positiva.
Definició de Conflicte
- Oposició i confrontació entre dues o més persones.
- La causa és la discrepància d’opinions, interessos, percepcions, etc.
Circumstàncies d'un Conflicte
- Almenys dues persones involucrades.
- Hi ha d’haver o s’ha de percebre una discrepància.
- Almenys una de les parts considera la situació intolerable o injusta.
Els Conflictes no són Necessàriament Negatius
- Permeten superar dificultats i arribar a posicions noves.
- Un conflicte serà negatiu si no el podem gestionar o no en sabem com fer-ho.
- La càrrega positiva o negativa depèn de la capacitat o incapacitat per gestionar-lo de manera eficaç.
- No hem d’evitar els problemes, hem d’intentar canalitzar-los i gestionar-los.
- Enfocament positiu: com si fos un desafiament per superar la visió individual.
- Cal permetre que també les parts implicades avancin en els seus propis objectius.
Tipus de Conflictes
Conflictes segons la capacitat de mediació
Conflictes mediables:
- Generen desacords, disputes o visions oposades.
- Una tercera persona pot ajudar a trobar una solució satisfactòria.
Conflictes no mediables:
- Impliquen delicte (abús, submissió o violència).
- Solució per via judicial.
Conflictes segons la seva visibilitat
Latent:
- Les parts no reconeixen que existeix.
- Es pot enquistar, però mantenir-se ocult.
Manifest:
- Les parts i el reconeixement es fan públic.
- Es parla i es valora la tensió i allò que ho ha causat.
Pseudoconflicte:
- Les parts viuen el conflicte, però des de fora no es percep.
Endèmic:
- Les parts aprenen a conviure amb la situació.
- No es vol resoldre. El conflicte forma part del sistema de relacions.
Invisible:
- Una de les parts sotmet l’altra.
- Difícil de detectar i determinar quan va començar.
Inexistent:
- Hi ha un desequilibri i la part perjudicada creu que ho mereix.
Emmascarat:
- No es manifesta tota la seva magnitud.
- És difícil de resoldre, ja que només s’atén la superfície.
Institucionalitzat:
- Quan ja no es pot resoldre en l’àmbit privat.
Conflictes segons les seves causes
De relació:
- Apareix per la convivència.
- Causes molt diverses.
- Es poden manifestar de manera agressiva, baralles, etc.
D’informació:
- Ocasionat per comunicació defectuosa.
- Causes: falta d’informació, criteris diferents, etc.
- Confusió, malentesos, etc.
D’interessos:
- Per necessitats incompatibles.
- Almenys una de les parts pensa que no pot cobrir les seves necessitats.
Estructural:
- Pel funcionament del grup i la relació dels seus membres.
- Funcionament poc democràtic.
- A vegades depèn del model social, empresarial, etc.
De valors:
- Originat pels sistemes de creences.
Conflictes segons qui hi participa
- Intrapersonal: a l’interior d’una persona (frustració, interessos, rols).
- Interpersonal: entre dues o més persones.
- Intragrupal: a l’interior d’un grup, comunitat, organització o institució.
- Intergrupal: entre dos o més grups.
Elements Clau en els Conflictes
Les Persones Implicades
Protagonistes: graus d’implicació
- Parts implicades com a protagonistes directes.
- Terceres parts per facilitar la resolució del conflicte.
- Parts que es veuen afectades, però no hi participen.
Posicions i Interessos
- Posicions: demandes, punts de partida o plantejament inicial.
- Interessos: beneficis que satisfan les parts, més concrets i manejables que les posicions, relacionats amb les necessitats i desitjos.
Necessitats i Desitjos
- Aspectes a satisfer.
- Els primers, més relacionats amb la supervivència i la biologia.
- Solen donar contingut als interessos.
Percepció del Problema
Les percepcions no sempre corresponen a la realitat. Cal conèixer les percepcions que tenen les altres parts implicades més que reconèixer els fets reals i objectius.
- Empatia: entendre el conflicte des de l’altra perspectiva.
Sentiments i Emocions
En els conflictes, el component emocional està molt viu, especialment en les primeres exposicions dels fets:
- S’arrossega una forta càrrega afectiva.
- Les parts experimenten emocions negatives envers els altres.
Les emocions intenses dificulten l’objectivitat del pensament: cal canalitzar-les correctament.