Guia Completa sobre Conflictes: Tipus, Causes i Gestió Eficaç

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,27 KB

Què és un Conflicte?

Els conflictes poden provocar situacions desagradables, doloroses i problemàtiques. Tanmateix, també es poden resoldre de manera no violenta i/o positiva.

Definició de Conflicte

  • Oposició i confrontació entre dues o més persones.
  • La causa és la discrepància d’opinions, interessos, percepcions, etc.

Circumstàncies d'un Conflicte

  • Almenys dues persones involucrades.
  • Hi ha d’haver o s’ha de percebre una discrepància.
  • Almenys una de les parts considera la situació intolerable o injusta.

Els Conflictes no són Necessàriament Negatius

  • Permeten superar dificultats i arribar a posicions noves.
  • Un conflicte serà negatiu si no el podem gestionar o no en sabem com fer-ho.
  • La càrrega positiva o negativa depèn de la capacitat o incapacitat per gestionar-lo de manera eficaç.
  • No hem d’evitar els problemes, hem d’intentar canalitzar-los i gestionar-los.
  • Enfocament positiu: com si fos un desafiament per superar la visió individual.
  • Cal permetre que també les parts implicades avancin en els seus propis objectius.

Tipus de Conflictes

Conflictes segons la capacitat de mediació

  • Conflictes mediables:

    • Generen desacords, disputes o visions oposades.
    • Una tercera persona pot ajudar a trobar una solució satisfactòria.
  • Conflictes no mediables:

    • Impliquen delicte (abús, submissió o violència).
    • Solució per via judicial.

Conflictes segons la seva visibilitat

  • Latent:

    • Les parts no reconeixen que existeix.
    • Es pot enquistar, però mantenir-se ocult.
  • Manifest:

    • Les parts i el reconeixement es fan públic.
    • Es parla i es valora la tensió i allò que ho ha causat.
  • Pseudoconflicte:

    • Les parts viuen el conflicte, però des de fora no es percep.
  • Endèmic:

    • Les parts aprenen a conviure amb la situació.
    • No es vol resoldre. El conflicte forma part del sistema de relacions.
  • Invisible:

    • Una de les parts sotmet l’altra.
    • Difícil de detectar i determinar quan va començar.
  • Inexistent:

    • Hi ha un desequilibri i la part perjudicada creu que ho mereix.
  • Emmascarat:

    • No es manifesta tota la seva magnitud.
    • És difícil de resoldre, ja que només s’atén la superfície.
  • Institucionalitzat:

    • Quan ja no es pot resoldre en l’àmbit privat.

Conflictes segons les seves causes

  • De relació:

    • Apareix per la convivència.
    • Causes molt diverses.
    • Es poden manifestar de manera agressiva, baralles, etc.
  • D’informació:

    • Ocasionat per comunicació defectuosa.
    • Causes: falta d’informació, criteris diferents, etc.
    • Confusió, malentesos, etc.
  • D’interessos:

    • Per necessitats incompatibles.
    • Almenys una de les parts pensa que no pot cobrir les seves necessitats.
  • Estructural:

    • Pel funcionament del grup i la relació dels seus membres.
    • Funcionament poc democràtic.
    • A vegades depèn del model social, empresarial, etc.
  • De valors:

    • Originat pels sistemes de creences.

Conflictes segons qui hi participa

  • Intrapersonal: a l’interior d’una persona (frustració, interessos, rols).
  • Interpersonal: entre dues o més persones.
  • Intragrupal: a l’interior d’un grup, comunitat, organització o institució.
  • Intergrupal: entre dos o més grups.

Elements Clau en els Conflictes

Les Persones Implicades

Protagonistes: graus d’implicació

  • Parts implicades com a protagonistes directes.
  • Terceres parts per facilitar la resolució del conflicte.
  • Parts que es veuen afectades, però no hi participen.

Posicions i Interessos

  • Posicions: demandes, punts de partida o plantejament inicial.
  • Interessos: beneficis que satisfan les parts, més concrets i manejables que les posicions, relacionats amb les necessitats i desitjos.

Necessitats i Desitjos

  • Aspectes a satisfer.
  • Els primers, més relacionats amb la supervivència i la biologia.
  • Solen donar contingut als interessos.

Percepció del Problema

Les percepcions no sempre corresponen a la realitat. Cal conèixer les percepcions que tenen les altres parts implicades més que reconèixer els fets reals i objectius.

  • Empatia: entendre el conflicte des de l’altra perspectiva.

Sentiments i Emocions

En els conflictes, el component emocional està molt viu, especialment en les primeres exposicions dels fets:

  • S’arrossega una forta càrrega afectiva.
  • Les parts experimenten emocions negatives envers els altres.

Les emocions intenses dificulten l’objectivitat del pensament: cal canalitzar-les correctament.

Entradas relacionadas: