Guia Completa sobre el Conflicte i la Negociació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,17 KB

Conflicte

Situació de confrontació que es dóna entre posicions o idees oposades de diverses persones o grups.

Components

  • Parts
  • Assumpte
  • Mitjans per solucionar
  • Acord

Classes

  • Clars o expressos: les parts han manifestat un assumpte amb posicions oposades i són conscients del problema.
  • Difícilment visibles o latents: saben que existeix un problema però no el treuen a la llum.

Els conflictes són un element quotidià en el món laboral. Un dels més importants és la dificultat per identificar un conflicte.

Causes

  • Derivats de les relacions: repartiment poc clar del treball.
  • Interessos o desitjos diferents.
  • Diferència de valors o creences.
  • Situacions de tensió per enfrontaments personals.
  • Afecte a un subjecte: necessitat de prendre decisions.

Tipus

Segons la matèria:

  • Jurídic: diferent interpretació o aplicació d’una norma.
  • Econòmic: interessos econòmics diferents.

Recursos utilitzats:

  • Agressiu: no s’usa el diàleg o la negociació.
  • Pacífic: empren mitjans no violents per resoldre’l.

Segons el nombre de persones:

  • Individual: sorgeix entre un treballador i un empresari.
  • Col·lectiu: conjunt de treballadors i l’empresa.

Resultat

  • Positiu: resultat que afavoreix les posicions de les parts.
  • Negatiu: separa les posicions dels implicats.

Taula d'etapes

  • Definició: recopilació d’informació per definir el conflicte.
  • Estudi de causes: conèixer l’origen i l’entorn d’on ha sorgit.
  • Creació de possibles solucions: anticipar les conseqüències i cedir.
  • Elecció d’una solució i avaluació de la decisió: consens.

Variables en el procés

  • Subjectes implicats
  • Temps disponible
  • Pressions
  • El grup
  • Complexitat del problema

Mitjans de solució pacífica

  • Conciliació
  • Mediació
  • Arbitratge

Mesures per evitar conflictes

  • Promoure el diàleg
  • Fomentar l’escolta activa
  • Fomentar l’actitud assertiva
  • Crear un bon clima laboral
  • Prestar atenció a les necessitats dels altres

Esquema components del procés

  1. Subjectes: discuteixen sobre l’assumpte (implica controvèrsia, intent d’arribar a un acord).
  2. Parts: objecte de negociació.

Elements i estratègies de negociació

  • Factors personals: formació i coneixement dels subjectes, capacitat de diàleg, intuïció.
  • Factors externs: informació, grau de domini/poder sobre l’altre, entorn de negociació, temps, necessitat d’aconseguir objectiu.

Aspectes a tenir en compte:

  • Forma: persones, temps, clima.
  • Fons: objectiu, posicions, concessions, no enfrontament.

A l’inici d’una negociació

  • Forma: negociar amb qui té capacitat, prendre temps per preparar la negociació, no allargar ni precipitar-se en la negociació, establir clima de confiança.
  • Fons: fixar objectius mínims irrenunciables, conèixer la part contrària i els seus objectius, fer alguna concessió al principi i ser flexibles durant, preveure l’actitud de l’altre.

Etapes de negociació

  • Preparació: fixar objectius, recopilació d’informació, anàlisi de mitjans disponibles, fixar lloc de trobada i calendari de reunions i estratègia.
  • Discussió: coneixement de les parts, discussió d’apropament: crear clima de confiança, apropament de postures per arribar a acord.
  • Tancament: amb acord o sense.

Estrategies

  • DISTRIBUTIVA o de competició: hi ha adversaris, posició defensiva, es persegueix l’èxit propi, comunicació agressiva, part vencedora i part derrota.
  • INTEGRATIVA o cooperació: totes les parts han de sortir beneficiades, posició de cooperació, comunicació assertiva i mitjans tolerants, no existeix sentiment de derrota, expectatives totes complertes.
  • Estrategia mixta.

Tàctiques de negociació

  • Nombre de participants
  • Lloc de negociació
  • Dades de negociació
  • Posició flexible a l’inici
  • Parlar en primer lloc

Fixar sessions, disposar de temps de reflexió, utilitzar informacions de valor, acords parcials vs. acords finals, “temps mort” de consulta.

El bon negociador

  • Puntual
  • Aprofitant al màxim el temps
  • Flexibles
  • No transmetre nerviosisme
  • Pacients
  • Escoltar altres opinions
  • Parlar amb correcció i respecte
  • Traductors
  • Vigilar el llenguatge no verbal
  • Exposar clarament posicions

Personalitat del negociador

  • Autoritari
  • Desconfiat
  • Confiat
  • Conciliador
  • Assertiu

Procés de presa de decisions

Deliberació:

(procés previ a la presa de decisió en què s’avaluen avantatges i inconvenients principals segons un camí o altre): individual o col·lectiva.

  • Anàlisi d’alternatives.
  • Anàlisi de causes que han portat a la situació.
  • Elaborar llista de possibilitats de resolució, avaluar avantatges i inconvenients, enumerar conseqüències a curt i llarg termini.

Fases

  • Apropament i definició del problema
  • Estudi i determinació d’objectius
  • Anàlisi d’alternatives
  • Decisió
  • Execució de la decisió
  • Control de la decisió

Tipus

  • Segons el nombre d’individus
  • Grau de consens
  • Experiència de la persona que decideix
  • Mètode
  • Grau de racionalitat

Teoria clàssica de Le Moigne:

  • Estrategies: adoptades per nivell superior jeràrquic d’organitzacions. Decisions molt importants.
  • Tàctiques: reversibles, executades per els mandos mitjans.
  • Operatives: preses pels treballadors en la seva labor diària.

Factors

  • Externs: pressions, estabilitat de l’entorn, temps, risc.
  • Interns: cultura, experiència personal i professional, aptitud, actitud.

Entradas relacionadas: