Guia Completa sobre el Conflicte i la Negociació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,17 KB
Conflicte
Situació de confrontació que es dóna entre posicions o idees oposades de diverses persones o grups.
Components
- Parts
- Assumpte
- Mitjans per solucionar
- Acord
Classes
- Clars o expressos: les parts han manifestat un assumpte amb posicions oposades i són conscients del problema.
- Difícilment visibles o latents: saben que existeix un problema però no el treuen a la llum.
Els conflictes són un element quotidià en el món laboral. Un dels més importants és la dificultat per identificar un conflicte.
Causes
- Derivats de les relacions: repartiment poc clar del treball.
- Interessos o desitjos diferents.
- Diferència de valors o creences.
- Situacions de tensió per enfrontaments personals.
- Afecte a un subjecte: necessitat de prendre decisions.
Tipus
Segons la matèria:
- Jurídic: diferent interpretació o aplicació d’una norma.
- Econòmic: interessos econòmics diferents.
Recursos utilitzats:
- Agressiu: no s’usa el diàleg o la negociació.
- Pacífic: empren mitjans no violents per resoldre’l.
Segons el nombre de persones:
- Individual: sorgeix entre un treballador i un empresari.
- Col·lectiu: conjunt de treballadors i l’empresa.
Resultat
- Positiu: resultat que afavoreix les posicions de les parts.
- Negatiu: separa les posicions dels implicats.
Taula d'etapes
- Definició: recopilació d’informació per definir el conflicte.
- Estudi de causes: conèixer l’origen i l’entorn d’on ha sorgit.
- Creació de possibles solucions: anticipar les conseqüències i cedir.
- Elecció d’una solució i avaluació de la decisió: consens.
Variables en el procés
- Subjectes implicats
- Temps disponible
- Pressions
- El grup
- Complexitat del problema
Mitjans de solució pacífica
- Conciliació
- Mediació
- Arbitratge
Mesures per evitar conflictes
- Promoure el diàleg
- Fomentar l’escolta activa
- Fomentar l’actitud assertiva
- Crear un bon clima laboral
- Prestar atenció a les necessitats dels altres
Esquema components del procés
- Subjectes: discuteixen sobre l’assumpte (implica controvèrsia, intent d’arribar a un acord).
- Parts: objecte de negociació.
Elements i estratègies de negociació
- Factors personals: formació i coneixement dels subjectes, capacitat de diàleg, intuïció.
- Factors externs: informació, grau de domini/poder sobre l’altre, entorn de negociació, temps, necessitat d’aconseguir objectiu.
Aspectes a tenir en compte:
- Forma: persones, temps, clima.
- Fons: objectiu, posicions, concessions, no enfrontament.
A l’inici d’una negociació
- Forma: negociar amb qui té capacitat, prendre temps per preparar la negociació, no allargar ni precipitar-se en la negociació, establir clima de confiança.
- Fons: fixar objectius mínims irrenunciables, conèixer la part contrària i els seus objectius, fer alguna concessió al principi i ser flexibles durant, preveure l’actitud de l’altre.
Etapes de negociació
- Preparació: fixar objectius, recopilació d’informació, anàlisi de mitjans disponibles, fixar lloc de trobada i calendari de reunions i estratègia.
- Discussió: coneixement de les parts, discussió d’apropament: crear clima de confiança, apropament de postures per arribar a acord.
- Tancament: amb acord o sense.
Estrategies
- DISTRIBUTIVA o de competició: hi ha adversaris, posició defensiva, es persegueix l’èxit propi, comunicació agressiva, part vencedora i part derrota.
- INTEGRATIVA o cooperació: totes les parts han de sortir beneficiades, posició de cooperació, comunicació assertiva i mitjans tolerants, no existeix sentiment de derrota, expectatives totes complertes.
- Estrategia mixta.
Tàctiques de negociació
- Nombre de participants
- Lloc de negociació
- Dades de negociació
- Posició flexible a l’inici
- Parlar en primer lloc
Fixar sessions, disposar de temps de reflexió, utilitzar informacions de valor, acords parcials vs. acords finals, “temps mort” de consulta.
El bon negociador
- Puntual
- Aprofitant al màxim el temps
- Flexibles
- No transmetre nerviosisme
- Pacients
- Escoltar altres opinions
- Parlar amb correcció i respecte
- Traductors
- Vigilar el llenguatge no verbal
- Exposar clarament posicions
Personalitat del negociador
- Autoritari
- Desconfiat
- Confiat
- Conciliador
- Assertiu
Procés de presa de decisions
Deliberació:
(procés previ a la presa de decisió en què s’avaluen avantatges i inconvenients principals segons un camí o altre): individual o col·lectiva.
- Anàlisi d’alternatives.
- Anàlisi de causes que han portat a la situació.
- Elaborar llista de possibilitats de resolució, avaluar avantatges i inconvenients, enumerar conseqüències a curt i llarg termini.
Fases
- Apropament i definició del problema
- Estudi i determinació d’objectius
- Anàlisi d’alternatives
- Decisió
- Execució de la decisió
- Control de la decisió
Tipus
- Segons el nombre d’individus
- Grau de consens
- Experiència de la persona que decideix
- Mètode
- Grau de racionalitat
Teoria clàssica de Le Moigne:
- Estrategies: adoptades per nivell superior jeràrquic d’organitzacions. Decisions molt importants.
- Tàctiques: reversibles, executades per els mandos mitjans.
- Operatives: preses pels treballadors en la seva labor diària.
Factors
- Externs: pressions, estabilitat de l’entorn, temps, risc.
- Interns: cultura, experiència personal i professional, aptitud, actitud.