Guia Completa: Comunicació Visual, Cinema i Imatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,64 KB

Comunicació Visual: Elements i Anàlisi

1. Característiques de la Imatge

  • Denotació-Connotació: Significat literal vs. interpretatiu.
  • Iconicitat-Abstracció: Grau de semblança amb la realitat.
  • Senzillesa-Complexitat: Nivell de detall i informació visual.
  • Monosèmia-Polisèmia: Un sol significat vs. múltiples interpretacions.
  • Estereotip-Originalitat: Ús de convencions vs. innovació.

2. Recursos Expressius Visuals

  • Comparació: Relacionar elements per similitud.
  • Personificació: Atribuir qualitats humanes a objectes.
  • Metàfora: Substitució d'un terme per un altre amb sentit figurat.
  • Hipèrbole: Exageració d'una qualitat o acció.
  • Sinècdoque: Designar el tot per la part o viceversa.

3. Funcions de la Imatge

  • Informativa / Referencial: Transmetre informació objectiva.
  • Emotiva / Expressiva: Expressar sentiments o emocions.
  • Poètica / Estètica: Buscar la bellesa o un impacte visual.
  • Suggestiva / Exhortativa: Influenciar o persuadir l’espectador.

4. Codis de la Imatge

  • Espacial: Distribució dels elements en l’espai.
  • Gestual: Expressió corporal o facial dins la imatge.
  • Escenogràfic: Ambient i decorat de la imatge.
  • Lumínic: Ús de la llum i les ombres.
  • Cromàtic: Colors i el seu significat.
  • Simbòlic: Elements que representen idees o conceptes.
  • Gràfic: Línies, tipografies i formes visuals.
  • De relació: Connexió entre els diferents elements de la imatge.

5. Interacció Verboicònica

  • Amb text dominant: Quan el text té més importància que la imatge.
  • Amb imatge dominant: Quan la imatge és més important que el text.
  • Complementària: Relació entre text i imatge.
  • Recolzament: El text i la imatge es reforcen mútuament.
  • Parasitisme / Oposició: El text i la imatge es contradiuen.
  • Simbiosi: El text i la imatge es complementen per crear un nou significat.

Composició i Línies Visuals en la Imatge

1. Composició Visual

Definició: Organitzar elements visuals a l'interior de l'enquadrament.

  • Regla dels terços: Divideix la imatge en 9 parts amb 4 punts forts.
  • Equilibri visual: Elements centrats aporten estabilitat; descentrats, tensió.
  • Factors de composició: Mida, color, profunditat, contrast, moviment.

2. Línies Dominants en la Imatge

  • Verticals: Força, estabilitat.
  • Horitzontals: Calma, repòs.
  • Inclinades: Acció, tensió.
  • Entrecreuades: Conflicte.
  • Trencades: Perill, dificultat.
  • Corbes: Suavitat, vida.

Tècniques Cinematogràfiques: Plans, Llum i Moviment

1. Tipus de Plans Cinematogràfics

Plans Generals

  • GPG (Gran Pla General): Paisatge molt ampli.
  • PG (Pla General): Cos sencer + entorn.
  • PS (Pla Sencer): Persona sencera.
  • PC (Pla Conjunt): Grup de persones.

Plans Mitjans i Curts

  • PA (Pla Americà): Fins als genolls.
  • PM llarg (Pla Mitjà llarg): Fins als malucs/genolls.
  • PM curt (Pla Mitjà curt): Fins al pit.
  • PP (Primer Pla): Cara i espatlles.
  • PPP (Primeríssim Primer Pla): Detall de la cara (ulls, boca…).
  • PD (Pla Detall): Detall d’un objecte o part de cos.

2. Plans Especials

  • Contraplà / Invertit: Angle contrari (comú en diàlegs).
  • Insert: Pla afegit mantenint l'àudio original.
  • Aeri: Càmera en alçada (dron/helicòpter).
  • Sobre espatlla: Presa darrere del personatge.
  • Subjectiu: Visió a través dels ulls del personatge.
  • Pla seqüència: Acció llarga enregistrada en un sol pla continu.

3. Plans segons l’Angulació

  • Zenital: Totalment a sobre (perspectiva aèria).
  • Picat: Des de dalt, fa que el subjecte sembli dèbil.
  • Normal: A la mateixa alçada dels ulls del subjecte.
  • Contrapicat: Des de sota, fa que el subjecte sembli imponent.
  • Nadir: Totalment a sota (perspectiva des del terra).

4. Plans segons l’Orientació

  • Frontal: De cara al subjecte.
  • Tres quarts: Lleugerament de costat.
  • Perfil / Lateral: Totalment de costat.
  • Aberrant: Horitzó torçat o inclinat.
  • A ran: Molt a baix, a nivell de terra.

5. Enfocament en Imatge i Cinema

  • Enfoc: Elements nítids i clars.
  • Desenfoc: Zones borroses o difuminades.
  • Profunditat de camp: Distància entre els elements enfocats més propers i els més llunyans.

Transfocus

Canvi d’enfoc dins el mateix pla per marcar protagonisme o transició.

6. Tipus de Llum

  • Natural / Artificial.
  • Dura: Crea ombres marcades i contrastades.
  • Suau: Genera ombres difuminades i transicions subtils.

7. Moviments de Càmera

  • Presa fixa: Càmera quieta, sense moviment.
  • Panoràmica: Gira sobre el seu eix (horitzontal o vertical).
  • Escombrat: Panoràmica molt ràpida.
  • Travelling: Càmera es mou físicament (frontal, lateral, circular, vertical).
  • Zoom: L'òptica s’aproxima o allunya sense moure la càmera.
  • Moviment lliure: Amb steadicam o grua, combina diversos moviments.

Grans Corrents Cinematogràfics i les seves Característiques

1. Cinema Soviètic

  • Característiques: Muntatge intel·lectual, cinema ideològic, col·lectiu protagonista, rebuig al guió clàssic, combinació ficció-documental.
  • Pel·lícules: El cuirassat Potemkin, Octubre, La fi de Sant Petersburg.

2. Expressionisme Alemany

  • Característiques: Decorats deformats, contrast llum/ombra, emocions exagerades, crítica social, enquadrament teatral.
  • Pel·lícules: Dr. Caligari, Nosferatu, Metropolis.
  • Pintures: El crit (Munch).

3. Surrealisme

  • Característiques: Narrativa trencada, simbolisme, món oníric, temps distorsionat, irracionalitat.
  • Pel·lícules: Un gos andalús, Entreacte, L’estrella de mar.
  • Pintures: El gran masturbador (Dalí).

4. Neorealisme Italià

  • Característiques: Actors no professionals, escenaris reals, llum natural, diàlegs quotidians, temes socials.
  • Pel·lícules: Roma, ciutat oberta, El lladre de bicicletes, La terra tremola.

5. Nouvelle Vague

  • Característiques: Cinema d’autor, improvisació, càmera a mà, muntatge lliure, actors no professionals.
  • Pel·lícules: Al final de l’escapada, Els 400 cops, Bande à part.

6. Avantguarda Nord-americana

  • Característiques: Temes tabú, crítica social, antiherois, estil lliure, visió realista.
  • Pel·lícules: Dotze homes sense pietat, Males terres, Taxi Driver.

7. Dogma 95

  • Característiques: Càmera en mà, llum natural, so directe, sense efectes, rodatge real.
  • Pel·lícules: La celebració, Els idiotes.

Fotoperiodisme vs. Fotoil·lustració

1. Fotoperiodisme

  • Imatge informativa real.
  • Es fa per acompanyar notícies.
  • Mostra fets concrets tal com han passat.
  • Té valor documental.
  • S’usa en premsa generalista i agències.

2. Fotoil·lustració

  • Imatge més creativa i interpretativa.
  • Funció didàctica o divulgativa.
  • Pot incloure manipulació o muntatge.
  • Relacionada amb periodisme de serveis.
  • Espai per a experimentació visual.

Pioners del Cinema i la Imatge

  • Germans Lumière (1895): Primera projecció cinematogràfica (18/12/1895).
  • Thomas Edison: Inventor del Kinetoscopi.
  • Georges Méliès: Pioner dels efectes especials i la narrativa de ficció (Viatge a la Lluna).

Tipus d’Imatges Tecnològiques

  • Fixes capturades: Fotos, escàners.
  • Generades per ordinador: Imatges per IA, infografies.
  • En moviment enregistrades: Vídeo, cinema.
  • Animades generades per ordinador: 3D, animació.

Totes depenen de la llum i poden ser digitals o magnètiques.


Tècniques de Manipulació d’Imatges

  1. Retoc: Canvis petits (cosmètics, eliminar elements). Millora estètica o correcció.

  2. Reenquadrament: Tallar i recompondre la imatge per influir en el missatge o la composició.

  3. Fotomuntatge: Combinar diverses imatges (collage, sobreimpressió, etc.) per crear una de nova.

  4. Hibridació de gèneres: Barrejar estils visuals per canviar el sentit o l'impacte de la imatge.

Entradas relacionadas: