Guia Completa: Comunicació Visual, Cinema i Imatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,64 KB
Comunicació Visual: Elements i Anàlisi
1. Característiques de la Imatge
- Denotació-Connotació: Significat literal vs. interpretatiu.
- Iconicitat-Abstracció: Grau de semblança amb la realitat.
- Senzillesa-Complexitat: Nivell de detall i informació visual.
- Monosèmia-Polisèmia: Un sol significat vs. múltiples interpretacions.
- Estereotip-Originalitat: Ús de convencions vs. innovació.
2. Recursos Expressius Visuals
- Comparació: Relacionar elements per similitud.
- Personificació: Atribuir qualitats humanes a objectes.
- Metàfora: Substitució d'un terme per un altre amb sentit figurat.
- Hipèrbole: Exageració d'una qualitat o acció.
- Sinècdoque: Designar el tot per la part o viceversa.
3. Funcions de la Imatge
- Informativa / Referencial: Transmetre informació objectiva.
- Emotiva / Expressiva: Expressar sentiments o emocions.
- Poètica / Estètica: Buscar la bellesa o un impacte visual.
- Suggestiva / Exhortativa: Influenciar o persuadir l’espectador.
4. Codis de la Imatge
- Espacial: Distribució dels elements en l’espai.
- Gestual: Expressió corporal o facial dins la imatge.
- Escenogràfic: Ambient i decorat de la imatge.
- Lumínic: Ús de la llum i les ombres.
- Cromàtic: Colors i el seu significat.
- Simbòlic: Elements que representen idees o conceptes.
- Gràfic: Línies, tipografies i formes visuals.
- De relació: Connexió entre els diferents elements de la imatge.
5. Interacció Verboicònica
- Amb text dominant: Quan el text té més importància que la imatge.
- Amb imatge dominant: Quan la imatge és més important que el text.
- Complementària: Relació entre text i imatge.
- Recolzament: El text i la imatge es reforcen mútuament.
- Parasitisme / Oposició: El text i la imatge es contradiuen.
- Simbiosi: El text i la imatge es complementen per crear un nou significat.
Composició i Línies Visuals en la Imatge
1. Composició Visual
Definició: Organitzar elements visuals a l'interior de l'enquadrament.
- Regla dels terços: Divideix la imatge en 9 parts amb 4 punts forts.
- Equilibri visual: Elements centrats aporten estabilitat; descentrats, tensió.
- Factors de composició: Mida, color, profunditat, contrast, moviment.
2. Línies Dominants en la Imatge
- Verticals: Força, estabilitat.
- Horitzontals: Calma, repòs.
- Inclinades: Acció, tensió.
- Entrecreuades: Conflicte.
- Trencades: Perill, dificultat.
- Corbes: Suavitat, vida.
Tècniques Cinematogràfiques: Plans, Llum i Moviment
1. Tipus de Plans Cinematogràfics
Plans Generals
- GPG (Gran Pla General): Paisatge molt ampli.
- PG (Pla General): Cos sencer + entorn.
- PS (Pla Sencer): Persona sencera.
- PC (Pla Conjunt): Grup de persones.
Plans Mitjans i Curts
- PA (Pla Americà): Fins als genolls.
- PM llarg (Pla Mitjà llarg): Fins als malucs/genolls.
- PM curt (Pla Mitjà curt): Fins al pit.
- PP (Primer Pla): Cara i espatlles.
- PPP (Primeríssim Primer Pla): Detall de la cara (ulls, boca…).
- PD (Pla Detall): Detall d’un objecte o part de cos.
2. Plans Especials
- Contraplà / Invertit: Angle contrari (comú en diàlegs).
- Insert: Pla afegit mantenint l'àudio original.
- Aeri: Càmera en alçada (dron/helicòpter).
- Sobre espatlla: Presa darrere del personatge.
- Subjectiu: Visió a través dels ulls del personatge.
- Pla seqüència: Acció llarga enregistrada en un sol pla continu.
3. Plans segons l’Angulació
- Zenital: Totalment a sobre (perspectiva aèria).
- Picat: Des de dalt, fa que el subjecte sembli dèbil.
- Normal: A la mateixa alçada dels ulls del subjecte.
- Contrapicat: Des de sota, fa que el subjecte sembli imponent.
- Nadir: Totalment a sota (perspectiva des del terra).
4. Plans segons l’Orientació
- Frontal: De cara al subjecte.
- Tres quarts: Lleugerament de costat.
- Perfil / Lateral: Totalment de costat.
- Aberrant: Horitzó torçat o inclinat.
- A ran: Molt a baix, a nivell de terra.
5. Enfocament en Imatge i Cinema
- Enfoc: Elements nítids i clars.
- Desenfoc: Zones borroses o difuminades.
- Profunditat de camp: Distància entre els elements enfocats més propers i els més llunyans.
Transfocus
Canvi d’enfoc dins el mateix pla per marcar protagonisme o transició.
6. Tipus de Llum
- Natural / Artificial.
- Dura: Crea ombres marcades i contrastades.
- Suau: Genera ombres difuminades i transicions subtils.
7. Moviments de Càmera
- Presa fixa: Càmera quieta, sense moviment.
- Panoràmica: Gira sobre el seu eix (horitzontal o vertical).
- Escombrat: Panoràmica molt ràpida.
- Travelling: Càmera es mou físicament (frontal, lateral, circular, vertical).
- Zoom: L'òptica s’aproxima o allunya sense moure la càmera.
- Moviment lliure: Amb steadicam o grua, combina diversos moviments.
Grans Corrents Cinematogràfics i les seves Característiques
1. Cinema Soviètic
- Característiques: Muntatge intel·lectual, cinema ideològic, col·lectiu protagonista, rebuig al guió clàssic, combinació ficció-documental.
- Pel·lícules: El cuirassat Potemkin, Octubre, La fi de Sant Petersburg.
2. Expressionisme Alemany
- Característiques: Decorats deformats, contrast llum/ombra, emocions exagerades, crítica social, enquadrament teatral.
- Pel·lícules: Dr. Caligari, Nosferatu, Metropolis.
- Pintures: El crit (Munch).
3. Surrealisme
- Característiques: Narrativa trencada, simbolisme, món oníric, temps distorsionat, irracionalitat.
- Pel·lícules: Un gos andalús, Entreacte, L’estrella de mar.
- Pintures: El gran masturbador (Dalí).
4. Neorealisme Italià
- Característiques: Actors no professionals, escenaris reals, llum natural, diàlegs quotidians, temes socials.
- Pel·lícules: Roma, ciutat oberta, El lladre de bicicletes, La terra tremola.
5. Nouvelle Vague
- Característiques: Cinema d’autor, improvisació, càmera a mà, muntatge lliure, actors no professionals.
- Pel·lícules: Al final de l’escapada, Els 400 cops, Bande à part.
6. Avantguarda Nord-americana
- Característiques: Temes tabú, crítica social, antiherois, estil lliure, visió realista.
- Pel·lícules: Dotze homes sense pietat, Males terres, Taxi Driver.
7. Dogma 95
- Característiques: Càmera en mà, llum natural, so directe, sense efectes, rodatge real.
- Pel·lícules: La celebració, Els idiotes.
Fotoperiodisme vs. Fotoil·lustració
1. Fotoperiodisme
- Imatge informativa real.
- Es fa per acompanyar notícies.
- Mostra fets concrets tal com han passat.
- Té valor documental.
- S’usa en premsa generalista i agències.
2. Fotoil·lustració
- Imatge més creativa i interpretativa.
- Funció didàctica o divulgativa.
- Pot incloure manipulació o muntatge.
- Relacionada amb periodisme de serveis.
- Espai per a experimentació visual.
Pioners del Cinema i la Imatge
- Germans Lumière (1895): Primera projecció cinematogràfica (18/12/1895).
- Thomas Edison: Inventor del Kinetoscopi.
- Georges Méliès: Pioner dels efectes especials i la narrativa de ficció (Viatge a la Lluna).
Tipus d’Imatges Tecnològiques
- Fixes capturades: Fotos, escàners.
- Generades per ordinador: Imatges per IA, infografies.
- En moviment enregistrades: Vídeo, cinema.
- Animades generades per ordinador: 3D, animació.
Totes depenen de la llum i poden ser digitals o magnètiques.
Tècniques de Manipulació d’Imatges
Retoc: Canvis petits (cosmètics, eliminar elements). Millora estètica o correcció.
Reenquadrament: Tallar i recompondre la imatge per influir en el missatge o la composició.
Fotomuntatge: Combinar diverses imatges (collage, sobreimpressió, etc.) per crear una de nova.
Hibridació de gèneres: Barrejar estils visuals per canviar el sentit o l'impacte de la imatge.