Guia Completa de Comunicació Empresarial: Estils, Canals i Fluxos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB

Funcions Essencials de la Comunicació Empresarial

  • Motivar i crear un clima de cooperació.
  • Proporcionar dades per a la presa de decisions i difondre les metes i objectius de l'organització.
  • Controlar l'execució dels plans i la conducta dels membres de l'empresa.
  • Expressar emocions davant d'èxits o fracassos laborals.
  • Relacionar l'organització amb el seu entorn.

Estils de Comunicació: Agressiu, Passiu i Assertiu

Estil Agressiu

  • Expressió facial seriosa.
  • Molt poc somriure.
  • Posició intimidatòria.
  • Orientació enfrontada.
  • No respecta les distàncies.
  • Gestos abundants i amenaçadors.
  • Parla fluida.
  • Temps de parla excessiu.
  • Expressions habituals: “Fes-ho!”, “Si no ho fas...”

Estil Passiu i Inhibit

  • Expressió facial seriosa.
  • Somriure mínim i tens.
  • Posició distant i contreta.
  • Orientació amb decaïment.
  • Distància àmplia.
  • Gestos escassos.
  • Volum de veu baix.
  • Baixa fluïdesa verbal.
  • Temps de parla escàs.
  • Expressions habituals: “Bé...”, “T'importa gaire...?”

Estil Assertiu

  • Expressió facial amistosa.
  • Somriure freqüent.
  • Posició vertical.
  • Orientació frontal.
  • Distància adequada.
  • Gesticulació acurada.
  • Volum conversacional.
  • Fluïdesa verbal adequada.
  • Temps de parla proporcional.
  • Expressions habituals: “Què et sembla?”, “Com podem fer-ho?”

Característiques Clau d'un Missatge Efectiu

  • Claredat: Fàcil de descodificar i inequívoc.
  • Precisió: Informació precisa i completa.
  • Objectiu: Veraç, autèntic i tan imparcial com sigui possible.
  • Oportú: Transmès en el moment precís.
  • Interès: Informació rellevant.

Canals de Comunicació en l'Organització

Canals Personals

  • Canals en què l'emissor i el receptor tenen un contacte directe.
  • Permet una resposta o retroalimentació immediata.

Canals No Personals

  • Mitjans de massa.
  • Mitjans de massa selectius.

Canals Formals

  • Canals que es produeixen dins les xarxes formals de l'organigrama.
  • Exemples:
    • Butlletins d'informació (newsletters).
    • Edicions internes d'informació.
    • Pòsters.
    • Convocatòries.
    • Correus electrònics.

Canals Informals o No Formals

  • Canals que es produeixen entre grups de persones al marge de les relacions jeràrquiques.
  • Es tracta d'una xarxa de relacions socials, és en aquest àmbit d'on sovint sorgeixen els rumors.

Elements Clau de la Comunicació

El Codi

És el conjunt de signes, gestos, sons o imatges que s'utilitzen per elaborar el missatge.

El Context

Es defineix com qualsevol element paral·lel a la comunicació que hi té influència.

La Retroalimentació

És la informació que recull l'emissor d'una comunicació sobre els efectes d'aquesta en el subjecte que la rep (receptor).

Tipus de Flux de Comunicació en l'Empresa

Comunicació Vertical

S'estableix entre diversos nivells de l'escala jeràrquica de l'empresa.

Comunicació Descendent

És la que va de la direcció, en els diversos nivells, als altres membres de l'organització, seguint la línia jeràrquica.

Comunicació Ascendent

És la que flueix de baix a dalt en l'esquema de l'organització.

Comunicació Horitzontal

S'estableix entre persones de la mateixa categoria professional.

Comunicació Diagonal

S'estableix entre diferents nivells de l'organització que mantenen relacions de dependència entre ells. Per exemple: el responsable del departament de compres i un treballador del departament de comptabilitat.

Entradas relacionadas: