Guia Completa de Competències i Metodologia d'Inserció Laboral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,24 KB
Definició de Competències Professionals
- Competències Tècnic-Professionals: Coneixements teòrics i tècnics específics necessaris per a l'activitat laboral.
- Competències de Base: Coneixements instrumentals relacionats amb el mercat laboral (Competències d'accés a l'ocupació, Competències instrumentals bàsiques, Competències instrumentals específiques).
- Competències Transversals: Conjunt de capacitats, habilitats i actituds necessàries per a situacions laborals.
Àrees de les Competències Transversals
- Identificació: Identificació i valoració de les pròpies capacitats, disposició a l'aprenentatge, situar-se en el context laboral.
- Relació: Comunicació, relació interpersonal, treball en equip.
- Afrontament: Responsabilitat, adaptabilitat, organització pròpia del treball, negociació, gestió de situacions d'estrès.
Definició de Competència: Conjunt integrat i complex de coneixements, capacitats, habilitats, destreses i comportaments laborals, que es posen en joc en l’execució eficaç i eficient d’una determinada activitat laboral.
Avaluació de Projectes d'Inserció Laboral
- Avaluació Inicial/Diagnòstic: Facilita la planificació dels projectes i dels itineraris personalitzats. (Funció diagnòstica)
- Avaluació Formativa/Seguiment: Permet conèixer el procés d'intervenció adequat a les necessitats que es presentin. (Funció reguladora)
- Avaluació Final: Determina si s'han assolit els objectius de la intervenció. (Funció de resultats)
Factors que Condicionen l'Ocupabilitat
Factors Objectius d'Ocupabilitat
- Conjuntura econòmica, ofertes d'ocupació disponibles i requisits.
- Demandes i concurrència.
- Índexs econòmics (taxes): atur, contractació, formació, canvis demogràfics.
- Política laboral en un moment determinat.
- Reestructuració del mercat de treball.
Factors que condicionen l'empleabilitat: actituds i competències.
Neurociència Aplicada: Els Tres Cervells
- Cervell Límbic/Mamífer: Cobreix el reptilià i regeix les emocions, vital per a l'aprenentatge i la memòria.
- Cervell Reptilià: Regula les funcions de l'intestí, el metabolisme i la respiració.
- Cervell Cortical: Cobreix ambdós; el 80% de les neurones processen els pensaments.
Comunicació No Verbal (CNV)
La CNV inclou: hàptica, aparença, proxèmica, postures, gestos, expressió facial i paralenguatge.
Metodologia i Figures Clau en la Inserció Laboral
Metodologia de Projectes d'Inserció
- Prospecció:
- Intervenció en l'àmbit de l'oferta. Inclou la prospecció del mercat i l'itinerari de l'oferta.
- Orientació:
- Intervenció en l'àmbit de la demanda. Inclou itineraris personals i accions orientades a l'ocupació i l'autoocupació.
Ambdues figures col·laboren juntes, però l'orientador està més enfocat a l'acompanyament de la recerca activa de la feina, i el prospector fa una anàlisi de la realitat, les necessitats i les ofertes de feina.
Fases d'Actuació de l'Itinerari Personalitzat
- Entrevista Inicial Diagnòstica: Entrevista inicial i detecció de necessitats.
- Pla d'Acció de l'Itinerari Personalitzat: Proposta del pla d'acció.
- Seguiment del Pla d'Acció: Tutorització del pla d'acció.
- Avaluació Final del Procés d'Inserció.
Marc Metodològic
Individual
Entrevista diagnòstica i tutories personalitzades.
Grupal
- Aspectes Personals per a l'Ocupació: Motivació, interessos, recerca de feina autònoma i millora d'habilitats socials per a l'èxit.
- Recerca de Feina: Elaboració de CV, preparació d'entrevistes, recerca de feina i vincle contractual.
- Tallers d'Entrevistes.