Guia Completa de Coherència, Cohesió i Gramàtica Textual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB

Coherència Textual: Definició i Anàlisi

La coherència assegura que el text sigui una unitat de sentit, no contradictori, i que contingui la informació necessària per al propòsit comunicatiu.

Determinació de la Coherència Externa

  • Títol: Relació temàtica o remàtica.
  • Paràgraf: Unitat visual, significativa o funcional (introducció, desenvolupament i tancament).

Determinació de la Coherència Interna

  • Macroestructura: El text com a unitat de sentit que es desglossa en un conjunt d'informacions.
  • Progressió Temàtica: Com s'organitza la informació:
    • Informació coneguda (Tema).
    • Informació nova (Rema).
  • Tipus de Progressió:
    • Lineal (descripció).
    • De tema constant (narració).
    • Derivada (exposició i argumentació).
  • Superestructura: Organització del discurs segons gèneres i tipologies textuals.

Oració temàtica: Sintetitza el tema principal del paràgraf o secció.

Cohesió Textual: Recursos i Mecanismes

La cohesió determina els recursos que fan que el text funcioni com una xarxa d'elements ben relacionats, evitant reiteracions innecessàries i assegurant l'ús adequat dels connectors.

Mecanismes de Cohesió

1. La Referència

  • Context extralingüístic: Dèictics.
  • Context lingüístic: Recuperació de termes.
  • Tipus d'Anàfores:
    • De referència (gramaticals com pronoms, i lèxiques).
    • De sentit.
    • El·líptiques (sense referent explícit).
  • Catàfora: Anticipació d'un element que apareixerà posteriorment.

2. La Connexió (Connectors Textuals)

Classificació dels connectors segons:

  1. Forma Gramatical: Conjuncions, adverbis, sintagmes preposicionals, estructures d'oració.
  2. Funció:
    • Organitzadors textuals (Ex: En primer lloc).
    • Connectors textuals (Ex: Ara bé).
    • Connectors oracionals (Ex: perquè o Tot i que).
  3. Relació Semàntica:
    • Addició (a més).
    • Reformulació (o sigui).
    • Causa-conseqüència (perquè).
    • Contraargumentació (Ara bé).

Sintaxi: Tipus d'Oracions Subordinades

Oracions Substantives

  1. Oracionals:
    • Subjecte (Subj): Substituïbles per això i amb concordança.
    • Complement Directe (CD): Substituïbles per ho.
    • Complement Indirecte (CI).
    • Atribut: Després de verbs copulatius (ser, estar, semblar).
    • Complement de Règim Verbal (CReg): Substituïbles per això, comprovant la necessitat de preposició.
    • Complement del Nom (CN) i Complement de l'Adjectiu (CAdj).
  2. De Relatiu (Substantivades): els qui, aquells qui, tothom qui; el que, això que, allò que, tot el que.

Oracions Adjectives

  1. Oracionals: Funcionen com a Complement del Nom (CN).
  2. Pronominals (Relatiu): Poden funcionar com a Subj, CD, CI, CReg, CN, CCL, CCT, CCM.

Subordinació Reduïda (SR)

Construccions de participi i gerundi.

Oracions Adverbials

Funcionen com a Complement Circumstancial (CC) i expressen:

  • Temps, Lloc, Mode, Comparativa.
  • Finals, Condicionals, Causals, Consecutives, Concessives.

Fenòmens Fonètics i Lèxics

Fonètica Sintàctica

  • Ensordiment: Oclusives, fricatives, africades (Ex: nord, set).
  • Sonorització: Fenomen oposat (Ex: capdavall, on p → b).
  • Emmudiment: Pèrdua de so (Ex: camp, cantant).

Homonímia

  • Homòfons: Mateixa pronunciació, diferent escriptura i significat.
  • Homògrafs: Mateixa escriptura, diferent pronunciació i significat.

Lèxic i Relacions Semàntiques

Camps Lèxics i Semàntics

  • Camp Lèxic: Paraules de la mateixa categoria gramatical que comparteixen un sema comú (Ex: gat i lloro, amb el sema 'domèstic').
  • Camp Semàntic: Paraules de diverses categories gramaticals relacionades per un tema (Ex: els colors: blau, verd, etc.).

Relacions Semàntiques

1. Hiponímia

Relació d'inclusió de significat.

  • Hiperònim: Fruita.
  • Hipònims: Poma, pera, taronja, mandarina.

2. Sinonímia

  • Total: Coincideix en significat, context i ús (Ex: dur i portar).
  • Parcial: Coincideix només en algun dels aspectes (la majoria) (Ex: acceptat, admès).

3. Antonímia

  • Gradual: Presenten graus intermedis (Ex: Fred – tebi – Calent).
  • Complementària: L'afirmació d'un terme implica la negació de l'altre (Ex: mascle – femella).
  • Inversa: Relació recíproca (Ex: pare/fill, comprar/vendre, mestre/alumne).

Entradas relacionadas: