Guia Completa de Captació, Tractament i Projecció del So

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB

La Captació del So: Què és el So?

El so és una vibració mecànica que es propaga per un medi elàstic (com l’aire, l’aigua o un sòlid). Aquestes vibracions viatgen en forma d’ones longitudinals i són percebudes pel sistema auditiu com a so.

Propietats del So

  • Velocitat: Depèn del material i les condicions (340-345 m/s a l'aire).
  • Amplitud: Desplaçament màxim respecte al punt d’equilibri. Relacionada amb el volum.
  • Freqüència (Hz): Oscil·lacions per segon. Exemple: 100 Hz = 100 oscil·lacions/s.
  • Període (s): Temps d’una oscil·lació (T = 1/freqüència).
  • Volum: Sensació subjectiva que depèn de la intensitat sonora.
  • Nivell de pressió sonora (dB SPL): Mesura objectiva del volum.
  • Harmònics: Múltiples de la freqüència fonamental (f, 2f, 3f...). Els senars solen ser més agradables.

Percepció Sonora

  • Oïda humana: de 20 Hz a 20.000 Hz.
  • Corbes isofòniques: Mostren com percebem diferents freqüències. Som més sensibles a sons entre 1.000 i 10.000 Hz.
  • Llindar d'audició: 0 dB. Llindar de dolor: 120-130 dB.
  • Sensació estèreo: El cervell interpreta la direcció del so segons diferències de temps (ITD) i nivell (ILD).
  • Els espais també influeixen en la percepció (més o menys reverberació).

Micròfons: Transformació del So en Senyal Elèctric

Els micròfons transformen el so en senyal elèctric mitjançant dos transductors:

  1. Acústic-mecànic: Un diafragma vibra segons el so.
  2. Mecànic-elèctric: Converteix el moviment en electricitat.

Parts del Micròfon

  • Diafragma: Vibra amb el so.
  • Transductor: Transforma la vibració en electricitat.
  • Caixa: Afecta la direccionalitat i la resposta en freqüència.

Característiques Tècniques dels Micròfons

  • Sensibilitat: Capacitat de captar pressió sonora (mV/Pa o dBV).
  • Directivitat:
    • Omnidireccional: Capta de tot arreu.
    • Bidireccional: Capta de davant i darrere.
    • Cardioide i derivats: Capten principalment de davant.
    • De canó: Molt direccional.
  • Resposta en freqüència: Si és plana, el micròfon és fidel; si no, "coloreja" el so.
  • Efecte proximitat: Augment de greus si ens acostem molt.

Tipus de Micròfons segons el Transductor

TipusAvantatgesInconvenients
DinàmicBarats, resistents, suporten pressionsPoc detall en freqüències altes
CintaMolt sensible, resposta de freqüència planaFràgil, sensible al vent
CondensadorSo brillant i definitCars, sensibles a la humitat
ElectretCompactes, barats, no requereixen alimentació externaQualitat mitjana, sensibles a la pols
PiezoelèctricsPetits, lleugersNomés per a usos molt concrets

El Tractament del So

Taules de Mescles: Funció i Ús

Les taules de mescles permeten connectar i gestionar diferents senyals d'àudio (micròfons, reproductors, etc.) per:

  • Ajustar nivells.
  • Aplicar efectes (equalitzadors, filtres, etc.).
  • Panoramatge (situar el so a l'esquerra, centre o dreta).
  • Enviar senyals a sortides concretes (grups, monitors, etc.).
  • Guardar configuracions (en taules digitals).

Tipus de Taules de Mescles segons el Senyal

TipusCaracterístiques
AnalògicaTot el procés és elèctric. Simples i fiables.
DigitalTractament digital, poden guardar escenes i inclouen efectes.
VirtualProgramari. Combinables amb taules digitals. Portables i evolutives.

Tipus de Taules de Mescles segons la Funció

  • Split: Bàsiques per a ràdio. Només una sortida. Inclouen botó PFL.
  • Estudi: Entrada i sortida per canal. Ideals per a gravacions.
  • FOH (Front of House): Per al públic. Molts canals i sortides. Se situen al mig de l'espai.
  • Monitors: A l'escenari. Mescles personalitzades per als músics.
  • Portàtil: Per a retransmissions. Pocs canals.
  • Microfònica: Molt bàsica. Per a connexions de veu.
  • Especialitzada (DJ): Dos canals per a reproductors més un de micròfon.
  • Exteriors: Per a actes petits. Compactes.
  • Autoamplificada: Integren amplificador. Baix cost.

La Projecció del So

Altaveus: Definició i Funcionament

Dispositius que transformen el senyal elèctric en so. Poden tenir:

  • Un sol transductor o múltiples (bafles).
  • Caixa tancada o amb sortida (bass reflex).

Tipus de Caixes d'Altaveus

  • Bass reflex: Forat per reforçar els greus (<80 Hz).
  • Caixa segellada: Tancada, amb un so més controlat.
  • Radiador passiu: Millora els greus amb una membrana sense bobina.

Altaveus segons el Rang de Freqüències

TipusRangs
Subwoofer< 100 Hz
WooferFins a 500 Hz
Squawker400 – 3000 Hz
Tweeter> 2000 Hz
Super TweeterMolt aguts

Altaveus segons el Transductor

  • Electrodinàmic: Bobina + imant. El més comú.
  • Electrostàtic: Dues plaques i diafragma. Bo per a aguts.
  • Piezoelèctric: Deformació de cristalls. Per a usos simples.

Altaveus segons la Funció

  • Estudi: Resposta plana, poc soroll. Inclouen models near-field i mid-field.
  • Hi-Fi: Domèstics, de dues o tres vies.
  • Home Cinema: Sistemes 5.1 o 7.1. Subgreus a part.
  • PA (Public Address): Per a sonorització de públic (clusters, stacks, arrays).
  • Monitors d'Escenari

    • Cunyes: Falques davant dels músics.
    • Side Fills: Als laterals de l'escenari.
    • Drum Fills: Per a bateries. So potent.

Sistemes de So Envolvent

  • 5.1: L (Esquerra), C (Centre), R (Dreta), Subwoofer, Posterior Esquerra i Posterior Dreta.
  • 7.1: S'afegeixen els canals Lateral Esquerra i Lateral Dreta.

Auriculars

  • IEM (In Ear Monitors): Dins l'orella, molt prop del timpà.
    • Potents, però poden causar danys si no s'usen correctament.
  • Intraaurals: Dins el canal auditiu. Bon aïllament.
  • Supraaurals: Sobre l'orella. Lleugers, amb menys aïllament.
  • Circumaurales: Envolten completament l'orella. Gran confort.

Auriculars segons Obertura

TipusCaracterístiques
ObertsSo natural, menys aïllament. Ideals per a mescla.
TancatsAïllament complet. Ideals per a gravació.
SemiobertsCompromís entre qualitat de so i aïllament.

Entradas relacionadas: