Guia completa sobre l'avaluació: tipus, fases i exemples pràctics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,46 KB

1. Avaluació sumativa i formativa

Finalitat de cada una

El disseny i execució d'un procés avaluatiu varia segons la seva finalitat: control o millora.

1.1. Avaluació formativa

Ajuda a millorar l'acció avaluada en qualsevol fase. La seva finalitat és la millora o optimització. Una avaluació és formativa quan:

  • Ofereix informació contínua per ajustar el programa durant el seu desenvolupament.
  • Emfatitza el perfeccionament i la millora.
  • Aporta informació sobre punts forts i àrees de millora.
  • Promou la reflexió sobre el procés.
  • Valora la conceptualització, el disseny, l'aplicació i els resultats del programa.
  • Requereix la participació de les persones afectades en tot el procés.
  • Utilitza el propi procés d'avaluació com a instrument de canvi.
  • Facilita els processos de canvi i millora.

1.2. Avaluació sumativa

Pot ser qualsevol component del cicle formatiu, però es manté extern al programa. Qüestions de l'avaluació sumativa:

  • Quin programa és el més eficient?
  • Quins resultats s'han obtingut?
  • Quin programa ha estat el més eficaç?

Característiques:

  • Èmfasi en el control i el rendiment de comptes.
  • Útil per a decisions administratives i institucionals.
  • Procés avaluatiu extern.
  • Valora el producte final.
  • Recapitula l'actualització realitzada i comprova la qualitat del procés.

Ambdues avaluacions són complementàries. El control sol dur a la millora, però per canviar actituds o maneres de fer, cal una avaluació participativa i de responsabilitat compartida.

2. Fases del procés d'avaluació

2.1. Fase A: Origen de l'avaluació

  1. Familiaritzar-se amb el programa, l'organització o l'objecte d'avaluació.
  2. Interaccionar amb el client, negociar i concretar la demanda.
  3. Avaluar l'avaluabilitat: determinar si es donen les condicions necessàries per a l'avaluació.

2.2. Fase B: Planificació i disseny

Tenir en compte els resultats de l'avaluabilitat i definir:

  • Objecte i finalitat de l'avaluació.
  • Naturalesa de l'avaluació.
  • Objectius i qüestions específiques a respondre.
  • Pla de recollida d'informació.
  • Tractament de la informació.
  • Interpretació de la informació.
  • Procés d'elaboració de l'informe.

Dissenyar instruments de recollida d'informació vàlids i fiables.

2.3. Fase C: Treball de camp

  1. Aplicació dels instruments de recollida d'informació.
  2. Anàlisi de la informació quantitativa i qualitativa.
  3. Interpretació de la informació recollida.

2.4. Fase D: Informe final i difusió

L'informe final ha de ser comunicatiu i tenir en compte:

  • Objectius de l'informe.
  • Tipus d'audiència.
  • Aspectes o epígrafs rellevants.

3. Nivells d'avaluació de resultats segons Kirkpatrick

  1. Avaluació de la satisfacció dels participants.
  2. Avaluació de l'eficàcia: valorar l'adquisició de competències i l'assoliment d'objectius.
  3. Avaluació de la transferència: valorar l'aplicació dels coneixements i habilitats a la situació real.
  4. Avaluació de l'impacte: valorar la contribució del programa a la solució del problema o necessitat social.

4. Definició d'indicador i trets fonamentals

Un indicador és una mesura estadística d'un concepte o variable que descriu l'estat de la societat, l'eficiència i l'eficàcia dels processos i els resultats de les polítiques socials.

4.1. Trets fonamentals

  1. Dades quantitatives o quantificables sobre necessitats socials i sistemes de serveis socials.
  2. Informació sobre la situació i evolució del sistema.

Els indicadors han de ser rellevants, viables, fiables, comparables en el temps i entre unitats territorials.

5. Redacció de l'informe d'avaluació

5.1. Principis

  • Precisió.
  • Transparència.
  • Equilibri.

5.2. Pautes

  • Evitar vocabulari científic molt específic.
  • Utilitzar un llenguatge directe i senzill.
  • Utilitzar exemples, anècdotes i il·lustracions.
  • Començar amb la informació més rellevant.
  • Utilitzar paraules senzilles.
  • Definir clarament els termes específics.
  • Utilitzar frases i paràgrafs curts.

Entradas relacionadas: