Guia completa sobre l'avaluació: tipus, fases i exemples pràctics
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,46 KB
1. Avaluació sumativa i formativa
Finalitat de cada una
El disseny i execució d'un procés avaluatiu varia segons la seva finalitat: control o millora.
1.1. Avaluació formativa
Ajuda a millorar l'acció avaluada en qualsevol fase. La seva finalitat és la millora o optimització. Una avaluació és formativa quan:
- Ofereix informació contínua per ajustar el programa durant el seu desenvolupament.
- Emfatitza el perfeccionament i la millora.
- Aporta informació sobre punts forts i àrees de millora.
- Promou la reflexió sobre el procés.
- Valora la conceptualització, el disseny, l'aplicació i els resultats del programa.
- Requereix la participació de les persones afectades en tot el procés.
- Utilitza el propi procés d'avaluació com a instrument de canvi.
- Facilita els processos de canvi i millora.
1.2. Avaluació sumativa
Pot ser qualsevol component del cicle formatiu, però es manté extern al programa. Qüestions de l'avaluació sumativa:
- Quin programa és el més eficient?
- Quins resultats s'han obtingut?
- Quin programa ha estat el més eficaç?
Característiques:
- Èmfasi en el control i el rendiment de comptes.
- Útil per a decisions administratives i institucionals.
- Procés avaluatiu extern.
- Valora el producte final.
- Recapitula l'actualització realitzada i comprova la qualitat del procés.
Ambdues avaluacions són complementàries. El control sol dur a la millora, però per canviar actituds o maneres de fer, cal una avaluació participativa i de responsabilitat compartida.
2. Fases del procés d'avaluació
2.1. Fase A: Origen de l'avaluació
- Familiaritzar-se amb el programa, l'organització o l'objecte d'avaluació.
- Interaccionar amb el client, negociar i concretar la demanda.
- Avaluar l'avaluabilitat: determinar si es donen les condicions necessàries per a l'avaluació.
2.2. Fase B: Planificació i disseny
Tenir en compte els resultats de l'avaluabilitat i definir:
- Objecte i finalitat de l'avaluació.
- Naturalesa de l'avaluació.
- Objectius i qüestions específiques a respondre.
- Pla de recollida d'informació.
- Tractament de la informació.
- Interpretació de la informació.
- Procés d'elaboració de l'informe.
Dissenyar instruments de recollida d'informació vàlids i fiables.
2.3. Fase C: Treball de camp
- Aplicació dels instruments de recollida d'informació.
- Anàlisi de la informació quantitativa i qualitativa.
- Interpretació de la informació recollida.
2.4. Fase D: Informe final i difusió
L'informe final ha de ser comunicatiu i tenir en compte:
- Objectius de l'informe.
- Tipus d'audiència.
- Aspectes o epígrafs rellevants.
3. Nivells d'avaluació de resultats segons Kirkpatrick
- Avaluació de la satisfacció dels participants.
- Avaluació de l'eficàcia: valorar l'adquisició de competències i l'assoliment d'objectius.
- Avaluació de la transferència: valorar l'aplicació dels coneixements i habilitats a la situació real.
- Avaluació de l'impacte: valorar la contribució del programa a la solució del problema o necessitat social.
4. Definició d'indicador i trets fonamentals
Un indicador és una mesura estadística d'un concepte o variable que descriu l'estat de la societat, l'eficiència i l'eficàcia dels processos i els resultats de les polítiques socials.
4.1. Trets fonamentals
- Dades quantitatives o quantificables sobre necessitats socials i sistemes de serveis socials.
- Informació sobre la situació i evolució del sistema.
Els indicadors han de ser rellevants, viables, fiables, comparables en el temps i entre unitats territorials.
5. Redacció de l'informe d'avaluació
5.1. Principis
- Precisió.
- Transparència.
- Equilibri.
5.2. Pautes
- Evitar vocabulari científic molt específic.
- Utilitzar un llenguatge directe i senzill.
- Utilitzar exemples, anècdotes i il·lustracions.
- Començar amb la informació més rellevant.
- Utilitzar paraules senzilles.
- Definir clarament els termes específics.
- Utilitzar frases i paràgrafs curts.