Guia Completa: Avaluació i Metodologies Didàctiques de Llengües
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
Aspectes Clau de l'Avaluació Textual
Gramàtica o Correcció
Determina la correcció gramatical del text, fa referència tant a textos orals com escrits, i té en compte tots els aspectes lingüístics.
Presentació
En els textos orals, s’ha de tenir domini de la veu i un bon comportament dels interlocutors. En els textos escrits, cal tenir una bona cal·ligrafia, netedat i marges adequats.
Estilística
Es refereix a la capacitat expressiva general del text. Els aspectes més importants són la riquesa, la variació, la complexitat i el grau de risc de l'alumne a l'hora d'elaborar un text.
Metodologies i Activitats Didàctiques de Llengües
Treball en Equip
L’organització de la classe en grups de treball és fonamental, ja que afavoreix la interacció. Hauríem de formar grups de treball de 5 o 6 alumnes amb un coordinador. En cas que no sigui possible, també es pot recórrer al treball per parelles. Durant el treball dels grups, el professor no ha d’intervenir, sinó limitar-se a observar i ajudar els grups que ho sol·licitin.
Jocs Lingüístics
Poden incloure una gran varietat d’activitats. Totes tenen en comú que hi ha una tasca a fer i un element competitiu. A més, tenen un component lúdic i motivador important, solen seguir unes regles i poden tenir un grau de dificultat variable.
Escenificacions
Són la representació d’un text teatral. Implica repartir els papers, memoritzar els textos i, finalment, hi haurà una representació final amb públic. Hi ha altres possibilitats de representació, com ara petits diàlegs o recitació de poemes.
Dramatitzacions
Inclouen una varietat d’exercicis d’expressió que tenen en comú el fet de motivar els alumnes a interaccionar de manera real amb els companys. A més, no tenen papers o rols, ja que l’alumne projecta la seva personalitat; no hi ha preparació prèvia, ni memorització ni representació davant d’un públic. L’aspecte més important és l’activitat en si mateixa: són comunicatius, reals i de resposta oberta. Per tant, impliquen un nivell de dificultat superior al dels jocs de llengua i solen ser curts.
Jocs de Rol
Permeten introduir a l’aula tot tipus de situació comunicativa i no impliquen la preparació ni la complexitat de l’escenificació. Es defineix a grans trets la situació de comunicació; l’alumne assumeix un paper o rol prefixat que se sol donar amb una targeta. No es determina el llenguatge a usar, i es pot fer en parelles o en petit grup. No hi ha cap representació final.
Simulacions o Resolució de Problemes
Impliquen un treball de llengua de nivell avançat. Els alumnes no només han de transmetre una informació, sinó també discutir-la i avaluar-la amb l’objectiu de resoldre un problema que se’ls ha plantejat. A més, impliquen un grau considerable d’interactivitat, d'esforç i domini en l’ús de la llengua. Per tant, hi ha un problema que cal resoldre. La situació de comunicació sol ser un debat o una reunió, es pot utilitzar documentació i solen utilitzar-se en els cursos de llenguatge amb finalitats específiques.
Diàlegs Dirigits
Són exercicis organitzats de diàleg que es realitzen per parelles. Serveixen per a practicar funcions lingüístiques que prèviament s’han estudiat, són útils per a interioritzar estructures gramaticals complexes i poden usar-se amb alumnes de qualsevol nivell.