Guia completa d'avaluació educativa: Tècniques, instruments i criteris
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB
Avaluació Educativa: Processos, Resultats i Acció
L'avaluació educativa consisteix a recollir informació sobre els processos i resultats de l'aprenentatge que generen una acció educativa. El seu principal objectiu és comprovar si s'han assolit els objectius proposats.
Característiques de l'Avaluació
- Individualitzada: Parteix de les necessitats de cada persona.
- Integradora: Atén els processos de desenvolupament integral de les persones i les seves capacitats.
- Contínua: Posa èmfasi en el procés d'ensenyament-aprenentatge més que en els resultats finals.
- Coherent: Ha de ser coherent amb la programació establerta.
- Diversificada: Utilitza una diversitat d'instruments i tècniques d'anàlisi i valoració del procés d'aprenentatge per garantir que siguin fiables.
- Precisa: Utilitza criteris d'avaluació adequats i precisos.
Tipus d'Avaluació
- Subjectiva: Implica processos observacionals a criteri de l'avaluador.
- Objectiva: Implica processos observacionals a partir de barems establerts, escales, etc.
- Inicial: Es realitza al principi del curs mitjançant proves inicials o observació.
- Formativa: Basada en l'observació del dia a dia.
- Final: Centrada en l'assoliment d'objectius i resultats.
- Normativa: Compara els resultats dels alumnes amb els d'altres.
- Criterial: Compara els resultats dels alumnes amb valors inicials, tenint en compte l'avaluació inicial.
- Quantitativa: Es basa en proves objectives, controlant temps i lloc per mesurar els resultats màxims.
- Qualitativa: Utilitza proves subjectives, amb menys control de temps i lloc, i pot incloure tasques semidefinides o indefinides.
Procés Avaliuatiu
El procés avaluatiu s'ha de planificar. S'avalua per assegurar una bona intervenció i prendre decisions. Cal preguntar-se:
- Per què? Saber quines dades necessiten valorar el procés d'ensenyament-aprenentatge.
- Què? Quin és l'objecte de l'avaluació.
- Com i quan? Serà necessari utilitzar els instruments de recollida més adients.
- Qui, on? Referència als recursos humans, materials i econòmics necessaris per dur-la a terme.
Criteris d'Avaluació
Els criteris estableixen el tipus i grau d'aprenentatge que s'espera que aconsegueixin els alumnes en relació amb els objectius. Són el referent sota les quals es realitza l'avaluació.
Indicadors d'Avaluació
Els indicadors són ítems que permeten valorar, delimitar i mesurar qüestions concretes que es volen avaluar, definint un patró de conducta adequat, eficaç i positiu.
- Subjectius: Es basen en l'observació de la persona que avalua.
- Objectius: Es basen en dades que quantifiquen i registren.
Agents d'Avaluació
- Heteroavaluació: L'avaluació la realitza el professor.
- Coavaluació: L'avaluació es realitza entre els mateixos alumnes.
- Autoavaluació: L'alumne avalua el seu propi procés.
Tècniques i Instruments d'Avaluació
Les tècniques són els procediments que permeten l'obtenció d'informació i el seu tractament. Els instruments són els suports físics necessaris per aplicar aquestes tècniques.
Tècniques Principals
- Observació: Examen tècnic realitzat sobre persones o situacions per obtenir un millor coneixement del que es vol avaluar.
- Llistes de control: Taules que descriuen indicadors, habilitats, competències o comportaments.
- Escales d'estimació: Recullen la freqüència o el grau en què es manifesta un llistat de conductes o habilitats.
- Registres filmats: Avantatges de les gravacions que permeten analitzar detalladament accions individuals i col·lectives.
- Proves físiques: Proves per valorar qualitats físiques bàsiques, proporcionant dades d'unitats de distància o temps.
- Proves escrites: Inclouen resums, treballs de classe, resolució de problemes, etc.
- Enquestes: Tècniques de recollida d'informació a partir de preguntes estructurades amb resposta tancada.
- Entrevistes: Tècniques qualitatives que consisteixen en un intercanvi verbal on una de les parts pretén aconseguir informació de l'altra.
- Tècniques sociomètriques: Avaluen les relacions que s'estableixen entre els membres d'un grup.