Guia Completa d'Auditories: Tipus, Planificació i Gestió de Riscos OSHAS
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,33 KB
Què és una Auditoria?
Una auditoria és un procés clau per a la gestió i la millora contínua. Les seves funcions principals inclouen:
- Verificació de l'eficàcia dels plans per aconseguir els objectius.
- Control per evitar que el sistema de control es deteriori o es torni obsolet.
- Identificació de punts forts i punts febles.
- Adopció d’accions correctives i preventives molt acurades.
- Facilitació de l’adopció de noves normatives i lleis.
Característiques de l'Auditoria
Independència
Els auditors no han d’estar vinculats a l’activitat que auditen.
Assessoria
Una auditoria útil no s’ha de limitar a verificar el compliment; ha d’anar més enllà fent propostes i avaluant el grau de compliment.
Estil positiu
Tant l'auditat com l'auditor han de reconèixer els aspectes positius i impulsar millores.
Tipus d’Auditories
AUTOCONTROL / INTERNES
- Realitzades per personal de l'organització o un auditor contractat per a aquesta finalitat.
- Permeten el seguiment intern del sistema.
CERTIFICACIÓ / VERIFICACIÓ
- Realitzades per auditors externs, independents, amb competència tècnica i acreditats.
- És un pas obligatori per a assolir una certificació.
Planificació: Abans de Començar l'Auditoria
En conclusió, abans de començar el procés, cal:
- Tenir clar per què fem l’auditoria i sobre què (definició d'objectius i abast).
- Conèixer l'organització (activitats, funcions).
- Conèixer els requisits legals aplicables.
- Fer una llista de verificació (checklist) de punts clau a controlar, pot ajudar.
- Definir l’equip auditor.
Realització de l'Auditoria
Durant l'execució, és important seguir aquests passos:
- Començar globalment i anar concretant.
- Preguntar in situ (a peu de “màquina”).
- Deixar constància de les evidències trobades.
- Posar de manifest els aspectes correctes.
- Preguntar i esbrinar sobre els problemes.
- Visitar tots els punts clau de la planta.
- Prendre nota constantment.
- Preguntar in situ quan s’observa un problema.
OSHAS: Identificació i Avaluació dels Riscos
Aspectes a considerar en la identificació i avaluació dels riscos (segons el context OSHAS/SSL):
- Lloc de treball.
- Dades de productes tòxics (fitxes de seguretat).
- Presència de personal.
- Instruccions de la maquinària.
- Mesures de control disponibles.
- Probabilitats de fallada.
- Històric d'accidents en la nostra organització i fora.
- Durada i freqüència del treball.
Política de Seguretat i Salut Laboral (SSL)
La política de SSL ha d'incloure els següents compromisos:
- Compromís de prevenció dels danys i l’empitjorament de la salut.
- Compromís amb la millora contínua.
- Compromís de compliment amb els requisits legals.
- Ha de ser comunicada als treballadors.
- Ha d'estar a disposició de les parts interessades.
- Ha de ser objecte de revisió periòdica.