Guia Completa d'Auditories: Tipus, Planificació i Gestió de Riscos OSHAS

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB

Què és una Auditoria?

Una auditoria és un procés clau per a la gestió i la millora contínua. Les seves funcions principals inclouen:

  • Verificació de l'eficàcia dels plans per aconseguir els objectius.
  • Control per evitar que el sistema de control es deteriori o es torni obsolet.
  • Identificació de punts forts i punts febles.
  • Adopció d’accions correctives i preventives molt acurades.
  • Facilitació de l’adopció de noves normatives i lleis.

Característiques de l'Auditoria

  • Independència

    Els auditors no han d’estar vinculats a l’activitat que auditen.

  • Assessoria

    Una auditoria útil no s’ha de limitar a verificar el compliment; ha d’anar més enllà fent propostes i avaluant el grau de compliment.

  • Estil positiu

    Tant l'auditat com l'auditor han de reconèixer els aspectes positius i impulsar millores.

Tipus d’Auditories

  • AUTOCONTROL / INTERNES

    • Realitzades per personal de l'organització o un auditor contractat per a aquesta finalitat.
    • Permeten el seguiment intern del sistema.
  • CERTIFICACIÓ / VERIFICACIÓ

    • Realitzades per auditors externs, independents, amb competència tècnica i acreditats.
    • És un pas obligatori per a assolir una certificació.

Planificació: Abans de Començar l'Auditoria

En conclusió, abans de començar el procés, cal:

  • Tenir clar per què fem l’auditoria i sobre què (definició d'objectius i abast).
  • Conèixer l'organització (activitats, funcions).
  • Conèixer els requisits legals aplicables.
  • Fer una llista de verificació (checklist) de punts clau a controlar, pot ajudar.
  • Definir l’equip auditor.

Realització de l'Auditoria

Durant l'execució, és important seguir aquests passos:

  • Començar globalment i anar concretant.
  • Preguntar in situ (a peu de “màquina”).
  • Deixar constància de les evidències trobades.
  • Posar de manifest els aspectes correctes.
  • Preguntar i esbrinar sobre els problemes.
  • Visitar tots els punts clau de la planta.
  • Prendre nota constantment.
  • Preguntar in situ quan s’observa un problema.

OSHAS: Identificació i Avaluació dels Riscos

Aspectes a considerar en la identificació i avaluació dels riscos (segons el context OSHAS/SSL):

  • Lloc de treball.
  • Dades de productes tòxics (fitxes de seguretat).
  • Presència de personal.
  • Instruccions de la maquinària.
  • Mesures de control disponibles.
  • Probabilitats de fallada.
  • Històric d'accidents en la nostra organització i fora.
  • Durada i freqüència del treball.

Política de Seguretat i Salut Laboral (SSL)

La política de SSL ha d'incloure els següents compromisos:

  • Compromís de prevenció dels danys i l’empitjorament de la salut.
  • Compromís amb la millora contínua.
  • Compromís de compliment amb els requisits legals.
  • Ha de ser comunicada als treballadors.
  • Ha d'estar a disposició de les parts interessades.
  • Ha de ser objecte de revisió periòdica.

Entradas relacionadas: