Guia Completa: Aprenentatge, Intel·ligència i Suport Psicològic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB
L'Atenció i el Suport Psicològic
L'atenció i el suport psicològic són un conjunt d'actuacions destinades a assegurar la capacitat funcional, psicològica i emocional, o bé a retardar-ne el deteriorament.
Agrupem totes les intervencions en 4 grans blocs:
Modificació de la Conducta i Habilitats Socials
Habilitats d'Autonomia Personal
Funcions Cognitives i Tractament de Trastorns Psicològics
Activitats d'Oci i Temps Lliure
(Aquests blocs s'apliquen a dos nivells: assistencial i educatiu)
L'Aprenentatge Humà
Conjunt de processos mitjançant els quals adquirim conceptes, coneixements i habilitats.
- Conducta: Manera pràctica de comprendre.
- Habilitat: Capacitat per fer una activitat o tasca.
Factors que Afavoreixen l'Aprenentatge
La Intel·ligència
Capacitat que té la persona per raonar, adquirir coneixements, comprendre i crear.
Nota: No totes les persones tenen aquestes capacitats desenvolupades en el mateix grau.
El Desenvolupament de la Intel·ligència (Jean Piaget)
Estadi 1: Intel·ligència Sensoriomotora (0-2 anys)
- Es desenvolupa per mitjà del moviment.
- Va descobrint les propietats de les coses mitjançant accions sensorials i motores.
- Aprèn accions molt simples que repeteix, consolida i generalitza.
Estadi 2: Preoperatòria (2-7 anys)
- Pot utilitzar imatges mentals per pensar en objectes.
- Capacitat d'evocar situacions o objectes absents (jugar a pares o mares), consolidada amb el llenguatge.
- Pensa els efectes de les seves accions.
- Pensament egocèntric.
Estadi 3: Operatòria Concreta (7-12 anys)
- Pot fer operacions, però sempre referides a una realitat concreta.
- Surt de l'egocentrisme, el pensament és més objectiu i raona de manera més lògica.
Estadi 4: Operatòria Formal (12-16 anys)
- Nivell més teòric i abstracte.
- Permet fer operacions formals de caràcter hipoteticodeductiu.
- Plantejar hipòtesis i raonar.
La Mesura de la Intel·ligència
- Sistema de qualificació numèrica que serveix per indicar el grau d'intel·ligència (W. Stern).
- Prova concreta i en un moment definit.
L'Actitud
Respondre d'una manera determinada a una situació.
És un estat mental estable, difícil de modificar (actitud positiva i negativa).
La Motivació
És una mena de força que impulsa a fer una acció determinada.
Combinació de processos intel·lectuals, fisiològics i psicològics.
Motivació i Aprenentatge
La motivació d'una persona cap a un aprenentatge concret augmentarà en la mesura que:
- Els continguts siguin significatius i útils per a ella.
- Que se senti capaç d'aconseguir les metes.
- Que comprengui que l'èxit i el fracàs depenen del seu esforç.
- L'aprenentatge elimini l'avorriment i l'ansietat.
Fases de la Motivació
- Primera fase: Els estats motivants.
- Segona fase: La conducta motivada.
- Tercera fase: Satisfacció o alleujament de les conductes motivants.
Classificació de les Motivacions
Segons si requereixen aprenentatges o no, distingim entre:
- Motivació Primària: Són fisiològiques i innates, sorgeixen en el curs de la maduració orgànica.
- Motivació Secundària: Estan sotmeses a un procés d'aprenentatge. Ex: portar una marca de roba determinada.
Segons la finalitat de la motivació, hi ha 2 grups:
- Motivació Biològica: Són de supervivència (menjar, beguda).
- Motivació Psicològica: Necessitats de tipus superiors, com ara la novetat.
La Maduració
Canvis biològics que es donen en l'ésser humà i que li permeten adquirir capacitats noves.
Teories de l'Aprenentatge
Aprenentatge per Reforç/Càstig (Burrhus F. Skinner)
Aprenentatge per Observació (Albert Bandura)
Aprenentatge per Mediació (Lev Vygotsky)
- Zona de desenvolupament real.
- Zona de desenvolupament potencial.
- Zona de desenvolupament proper.
Aprenentatge per Descobriment (Jerome S. Bruner)
Aprenentatge Significatiu (David P. Ausubel)
Continguts nous que s'integren a l'aprenentatge ja existent.