Guia Completa: Aprenentatge, Intel·ligència i Suport Psicològic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

L'Atenció i el Suport Psicològic

L'atenció i el suport psicològic són un conjunt d'actuacions destinades a assegurar la capacitat funcional, psicològica i emocional, o bé a retardar-ne el deteriorament.

Agrupem totes les intervencions en 4 grans blocs:

  • Modificació de la Conducta i Habilitats Socials

  • Habilitats d'Autonomia Personal

  • Funcions Cognitives i Tractament de Trastorns Psicològics

  • Activitats d'Oci i Temps Lliure

(Aquests blocs s'apliquen a dos nivells: assistencial i educatiu)

L'Aprenentatge Humà

Conjunt de processos mitjançant els quals adquirim conceptes, coneixements i habilitats.

  • Conducta: Manera pràctica de comprendre.
  • Habilitat: Capacitat per fer una activitat o tasca.

Factors que Afavoreixen l'Aprenentatge

La Intel·ligència

Capacitat que té la persona per raonar, adquirir coneixements, comprendre i crear.

Nota: No totes les persones tenen aquestes capacitats desenvolupades en el mateix grau.

El Desenvolupament de la Intel·ligència (Jean Piaget)

  • Estadi 1: Intel·ligència Sensoriomotora (0-2 anys)
    • Es desenvolupa per mitjà del moviment.
    • Va descobrint les propietats de les coses mitjançant accions sensorials i motores.
    • Aprèn accions molt simples que repeteix, consolida i generalitza.
  • Estadi 2: Preoperatòria (2-7 anys)
    • Pot utilitzar imatges mentals per pensar en objectes.
    • Capacitat d'evocar situacions o objectes absents (jugar a pares o mares), consolidada amb el llenguatge.
    • Pensa els efectes de les seves accions.
    • Pensament egocèntric.
  • Estadi 3: Operatòria Concreta (7-12 anys)
    • Pot fer operacions, però sempre referides a una realitat concreta.
    • Surt de l'egocentrisme, el pensament és més objectiu i raona de manera més lògica.
  • Estadi 4: Operatòria Formal (12-16 anys)
    • Nivell més teòric i abstracte.
    • Permet fer operacions formals de caràcter hipoteticodeductiu.
    • Plantejar hipòtesis i raonar.

La Mesura de la Intel·ligència

  • Sistema de qualificació numèrica que serveix per indicar el grau d'intel·ligència (W. Stern).
  • Prova concreta i en un moment definit.

L'Actitud

Respondre d'una manera determinada a una situació.

És un estat mental estable, difícil de modificar (actitud positiva i negativa).

La Motivació

És una mena de força que impulsa a fer una acció determinada.

Combinació de processos intel·lectuals, fisiològics i psicològics.

Motivació i Aprenentatge

La motivació d'una persona cap a un aprenentatge concret augmentarà en la mesura que:

  • Els continguts siguin significatius i útils per a ella.
  • Que se senti capaç d'aconseguir les metes.
  • Que comprengui que l'èxit i el fracàs depenen del seu esforç.
  • L'aprenentatge elimini l'avorriment i l'ansietat.

Fases de la Motivació

  1. Primera fase: Els estats motivants.
  2. Segona fase: La conducta motivada.
  3. Tercera fase: Satisfacció o alleujament de les conductes motivants.

Classificació de les Motivacions

Segons si requereixen aprenentatges o no, distingim entre:

  • Motivació Primària: Són fisiològiques i innates, sorgeixen en el curs de la maduració orgànica.
  • Motivació Secundària: Estan sotmeses a un procés d'aprenentatge. Ex: portar una marca de roba determinada.

Segons la finalitat de la motivació, hi ha 2 grups:

  • Motivació Biològica: Són de supervivència (menjar, beguda).
  • Motivació Psicològica: Necessitats de tipus superiors, com ara la novetat.

La Maduració

Canvis biològics que es donen en l'ésser humà i que li permeten adquirir capacitats noves.

Teories de l'Aprenentatge

Aprenentatge per Reforç/Càstig (Burrhus F. Skinner)

Aprenentatge per Observació (Albert Bandura)

Aprenentatge per Mediació (Lev Vygotsky)

  • Zona de desenvolupament real.
  • Zona de desenvolupament potencial.
  • Zona de desenvolupament proper.

Aprenentatge per Descobriment (Jerome S. Bruner)

Aprenentatge Significatiu (David P. Ausubel)

Continguts nous que s'integren a l'aprenentatge ja existent.

Entradas relacionadas: