Guia Completa de l'Animació: Història, Tècniques i Evolució

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB

Què és l'Animació?

Animar alguna cosa significa atorgar-li moviment. L'animació és l'acció i el resultat de moure objectes i figures.

Emile Reynaud i el Teatre Òptic

Emile Reynaud va patentar el Teatre Òptic i va projectar unes pel·lícules que tenien les següents característiques:

  • Els dibuixos es feien damunt d'una cinta de cel·luloide transparent.
  • La cinta amb el dibuix estava perforada lateralment perquè el projector l'arrossegués i anés llançant imatges a la pantalla.
  • Les imatges projectades no es limitaven a representar el moviment d'una figura, sinó que es creaven per explicar una història.
  • Les pel·lícules s'acompanyaven de música.

L'Animació a Europa: Innovació Artística

A Europa, les seves pel·lícules només van arribar a un públic minoritari, però van revolucionar el cinema d'animació pels motius següents:

  • Perfeccionen les seves tècniques.
  • Experimenten amb les seves possibilitats expressives.
  • La doten d'un caràcter artístic desconegut fins aleshores.

L'Expansió Global: L'Imperi Disney

L'expansió del cinema d'animació va veure com Disney aixecava el seu imperi cinematogràfic, amb les següents millores:

  • Les formes dels dibuixos es depuren i es fan més naturals.
  • S'aprofiten al màxim les possibilitats estètiques i expressives del color.
  • Es desenvolupa l'ús del so com a recurs per crear emocions a l'espectador.

Animació amb Dibuixos Tradicionals

  • Camp d'imatge: El dibuix s'ha de realitzar dins d'un quadre que tingui les mateixes proporcions.
  • Moviment: Un dibuix no s'anima per si mateix, ja que només es capta una vegada i s'impressiona en un sol fotograma.
  • Fons: L'escenari on es desenvolupa la història no sol tenir moviment, permetent representar figures que sí que es mouen.
  • Llenguatge cinematogràfic: La composició dels dibuixos es crea seguint les regles i aplicant els recursos del llenguatge cinematogràfic.

Animació amb Ninots (Stop Motion)

  • Filmació: Les imatges es capten una per una, però la càmera no filma una superfície plana, sinó un espai preparat.
  • Elaboració: Els ninots són més difícils de transformar per representar el moviment que els dibuixos.
  • Llenguatge cinematogràfic: La composició de les imatges es crea de forma idèntica que al cinema d'imatge real.

Animació per Ordinador (2D/3D)

  • Elaboració: La variació de les imatges en 2D i 3D per aconseguir el moviment es fa amb més rapidesa i precisió si s'utilitza programari especialitzat.
  • Llenguatge cinematogràfic: La composició per ordinador segueix les regles i aplica els recursos del llenguatge cinematogràfic.
  • Filmació: No hi intervé la càmera, perquè una gravadora s'encarrega d'impressionar les imatges que s'han emmagatzemat a l'ordinador.

El Paper de la Música en l'Animació

  • Expressió del moviment: La música acompanya de forma sincronitzada les accions dels personatges i reforça la sensació de moviment.
  • Efectes sonors: En el cinema d'animació, s'utilitzen instruments musicals per aconseguir efectes sonors (p. ex., un triangle, una gota d'aigua).
  • Expressió d'emocions i sentiments: La música se sol utilitzar també per reforçar els gestos visuals dels personatges quan expressen emocions o sentiments (p. ex., Pikachu).

Entradas relacionadas: