Guia Completa de l'Animació: Història, Tècniques i Evolució
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el  en 
catalán con un tamaño de 3,68 KB
Què és l'Animació?
Animar alguna cosa significa atorgar-li moviment. L'animació és l'acció i el resultat de moure objectes i figures.
Emile Reynaud i el Teatre Òptic
Emile Reynaud va patentar el Teatre Òptic i va projectar unes pel·lícules que tenien les següents característiques:
- Els dibuixos es feien damunt d'una cinta de cel·luloide transparent.
 - La cinta amb el dibuix estava perforada lateralment perquè el projector l'arrossegués i anés llançant imatges a la pantalla.
 - Les imatges projectades no es limitaven a representar el moviment d'una figura, sinó que es creaven per explicar una història.
 - Les pel·lícules s'acompanyaven de música.
 
L'Animació a Europa: Innovació Artística
A Europa, les seves pel·lícules només van arribar a un públic minoritari, però van revolucionar el cinema d'animació pels motius següents:
- Perfeccionen les seves tècniques.
 - Experimenten amb les seves possibilitats expressives.
 - La doten d'un caràcter artístic desconegut fins aleshores.
 
L'Expansió Global: L'Imperi Disney
L'expansió del cinema d'animació va veure com Disney aixecava el seu imperi cinematogràfic, amb les següents millores:
- Les formes dels dibuixos es depuren i es fan més naturals.
 - S'aprofiten al màxim les possibilitats estètiques i expressives del color.
 - Es desenvolupa l'ús del so com a recurs per crear emocions a l'espectador.
 
Animació amb Dibuixos Tradicionals
- Camp d'imatge: El dibuix s'ha de realitzar dins d'un quadre que tingui les mateixes proporcions.
 - Moviment: Un dibuix no s'anima per si mateix, ja que només es capta una vegada i s'impressiona en un sol fotograma.
 - Fons: L'escenari on es desenvolupa la història no sol tenir moviment, permetent representar figures que sí que es mouen.
 - Llenguatge cinematogràfic: La composició dels dibuixos es crea seguint les regles i aplicant els recursos del llenguatge cinematogràfic.
 
Animació amb Ninots (Stop Motion)
- Filmació: Les imatges es capten una per una, però la càmera no filma una superfície plana, sinó un espai preparat.
 - Elaboració: Els ninots són més difícils de transformar per representar el moviment que els dibuixos.
 - Llenguatge cinematogràfic: La composició de les imatges es crea de forma idèntica que al cinema d'imatge real.
 
Animació per Ordinador (2D/3D)
- Elaboració: La variació de les imatges en 2D i 3D per aconseguir el moviment es fa amb més rapidesa i precisió si s'utilitza programari especialitzat.
 - Llenguatge cinematogràfic: La composició per ordinador segueix les regles i aplica els recursos del llenguatge cinematogràfic.
 - Filmació: No hi intervé la càmera, perquè una gravadora s'encarrega d'impressionar les imatges que s'han emmagatzemat a l'ordinador.
 
El Paper de la Música en l'Animació
- Expressió del moviment: La música acompanya de forma sincronitzada les accions dels personatges i reforça la sensació de moviment.
 - Efectes sonors: En el cinema d'animació, s'utilitzen instruments musicals per aconseguir efectes sonors (p. ex., un triangle, una gota d'aigua).
 - Expressió d'emocions i sentiments: La música se sol utilitzar també per reforçar els gestos visuals dels personatges quan expressen emocions o sentiments (p. ex., Pikachu).