Guia Completa d'Angles, Composició i Il·luminació en Fotografia i Cinema

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

Angles de Càmera i Perspectiva

Angle (Visual)

Angle imaginari que forma una línia perpendicular a l’objectiu de la càmera i que passa per la cara del personatge principal.

Angle Normal

La càmera està situada a l’altura de la mirada del subjecte. No proporciona cap valor expressiu per si mateix, més enllà dels que aportin altres elements sintàctics. Denota una situació de normalitat.

Angle Picat o Zenital

La càmera realitza un enquadrament de dalt a baix. Afegeix un fort valor expressiu, ja que allò enfocat apareix més petit en relació amb l’entorn. Pot denotar inferioritat, debilitat o submissió del personatge.

Angle Contrapicat

La càmera realitza un enquadrament de baix a dalt. Afegeix un fort valor expressiu, ja que el personatge queda engrandit i potenciat, semblant així més gran i poderós.

Inclinació Lateral (Angle Holandès)

Les imatges apareixen inclinades. Aporta un valor expressiu d’inestabilitat i inseguretat.

Angle Frontal i Angle Lateral

Aquests angles depenen de la posició de la càmera respecte a l’objecte o subjecte principal.

Composició Visual

La composició es refereix a la distribució dels elements que intervenen en una imatge dins de l’enquadrament. Es realitza a partir del format de la imatge i d’acord amb la intencionalitat semàntica o estètica que es vulgui transmetre.

Línies Compositives

  • Línies Verticals: Transmeten sensació de vida, quietud i vigilància. Aporten estabilitat, però un ús excessiu pot generar monotonia.
  • Línies Horitzontals: Evoquen pau, quietud, serenitat i, de vegades, la mort. També aporten estabilitat, però un abús pot provocar monotonia en l’espectador.
  • Línies Inclinades: Generen dinamisme, moviment, agitació i perill. Aporten relleu i sensació de continuïtat a les imatges, proporcionant un ritme més dinàmic a les seqüències de vídeo i resultant més agradables visualment que les verticals i horitzontals.
  • Línies Corbes: Transmeten dinamisme, moviment, agitació i sensualitat, amb efectes similars als de les línies inclinades.

Aire (Espai Negatiu)

L'«aire» és l'espai més o menys buit que es deixa entre el subjecte principal d'una imatge i els límits de l’enquadrament. En primers plans i plans mitjans, és important deixar aire per sobre del cap de les persones.

Regla dels Terços

Aquesta regla indica que els elements o subjectes principals d'una imatge haurien d’estar col·locats en les interseccions resultants de dividir la pantalla en tres parts iguals, tant verticalment com horitzontalment. Així s’aconsegueix evitar la monotonia que produeixen els enquadraments massa simètrics i es millora l'equilibri visual.

Simetria i Asimetria

La simetria es produeix quan un element es repeteix en una ubicació de manera que un sembla el reflex de l’altre en un mirall. Les composicions simètriques són agradables i transmeten estabilitat, però poden resultar monòtones. En canvi, les composicions asimètriques són dinàmiques, generen una sensació d’inestabilitat i poden crear més tensió dramàtica.

Profunditat de Camp (PdC)

La profunditat de camp és l’àrea per davant i per darrere de l’objecte o subjecte principal que s’observa amb nitidesa.

  • Gran Profunditat de Camp: Es veuen amb claredat la majoria dels objectes de la imatge, tant propers com llunyans.
  • Poca Profunditat de Camp: Només es veuen amb claredat els objectes situats prop de l’objecte principal que s’ha volgut enfocar, deixant la resta desenfocada.

Il·luminació en Imatge

La il·luminació té un valor tant funcional com expressiu, ja que pot ressaltar o suprimir formes i crear una atmosfera determinada que produeixi diverses sensacions.

Tipus de Fonts de Llum:

  • Il·luminació Principal: La font de llum dominant.
  • Il·luminació de Farciment: Suavitza les ombres creades per la llum principal.
  • Il·luminació Posterior (Contrallum): Separa el subjecte del fons.
  • Il·luminació de Fons: Il·lumina el fons de l'escena.

Il·luminació Suau

Aquest tipus d'il·luminació és difusa, redueix els contrastos excessius i permet apreciar bé els detalls a l’ombra. Proporciona una aparença agradable i natural als subjectes.

Entradas relacionadas: