Guia Completa de l'Administració Pública, Territorial i Europea

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 29,55 KB

Estructura Territorial de l'Estat Espanyol

1. L’Estat i la seva estructura territorial

Espanya és un Estat unitari però descentralitzat. L’estructura territorial es divideix en:

  • L’Estat central
  • 17 Comunitats Autònomes (CCAA) i 2 ciutats autònomes (Ceuta i Melilla)
  • 52 províncies
  • Més de 8.000 municipis

2. Les Comunitats Autònomes (CCAA)

Característiques de les CCAA

  • Cada comunitat té el seu propi Estatut d’Autonomia, que defineix:
    • L’organització institucional
    • Les competències assumides
  • Poden estar formades per una o diverses províncies.
  • Tenen Parlament autonòmic, Govern i President/a.

Competències de les CCAA

  • Exclusives: cultura, turisme, urbanisme.
  • Compartides amb l’Estat: sanitat, educació, medi ambient.
  • Algunes comunitats tenen més competències (Catalunya, el País Basc, Navarra, etc.).

Exemple pràctic

Es mostra la gestió pròpia d’una comunitat autònoma en matèries com l’ensenyament o la salut.

3. Les Províncies

Funció de les Províncies

  • Són divisions territorials intermèdies entre la comunitat i els municipis.
  • Serveixen per:
    • Coordinar serveis municipals
    • Donar suport a municipis petits amb pocs recursos

Govern Provincial

  • Governades per Diputacions Provincials (excepte a les comunitats uniprovincials com Madrid o La Rioja).
  • Són clau en zones rurals.

Exemple

Una diputació ajuda a finançar serveis com la neteja viària o el manteniment de carreteres locals.

4. Els Municipis

Definició i Govern Municipal

  • Són les unitats bàsiques de l’organització territorial.
  • Governen mitjançant ajuntaments formats per:
    • L’alcalde o alcaldessa
    • El ple municipal (regidors)

Competències Municipals

  • Subministrament d’aigua
  • Enllumenat públic
  • Recollida de residus
  • Policia local
  • Urbanisme local
  • Activitats culturals i esportives

Dificultats

Gran desigualtat entre municipis grans (amb molts recursos) i petits (amb escassos recursos).

Exemple

Un ajuntament gestiona el pressupost anual o posa en marxa una línia de transport públic.

5. Distribució de competències

NivellExemples de competències
EstatDefensa, relacions exteriors, justícia, infraestructures estatals
CCAAEducació, sanitat, cultura, turisme, habitatge
ProvínciesSuport als municipis, serveis supramunicipals
MunicipisServeis bàsics, urbanisme, activitats comunitàries

6. Descentralització i reptes

  • La descentralització apropa l’administració als ciutadans.
  • Permet adaptar polítiques a les necessitats territorials.
  • Però també genera problemes i debats:
    • Diferències entre comunitats
    • Duplicació de funcions
    • Conflictes polítics i territorials (ex. el cas català)

El Govern i l'Administració General de l'Estat (AGE)

1. Govern i Administració General de l’Estat

  • Govern: Òrgan executiu que dirigeix la política interior i exterior, la defensa i l’Administració civil i militar (Art. 97 CE). Exerceix la funció executiva i la potestat reglamentària.
  • Composició del Govern: President, vicepresidents (opcional) i ministres.
  • Administració Pública: Executa les funcions administratives segons els principis d’objectivitat i legalitat. Principis clau: eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació.

2. Òrgans centrals de l'AGE

  • Presidència del Govern i ministeris.
  • Consell de Ministres i Comissions Delegades: Prenen decisions col·legiades sobre temes generals o específics.
  • Organització dels ministeris:
    • Òrgans superiors: Ministres i secretaris d’Estat.
    • Òrgans directius: Subsecretaris, secretaris generals, directors generals, sotsdirectors.
    • Unitats administratives: Organització bàsica del ministeri.
    • Serveis comuns: Donen suport tècnic i organitzatiu (assessoria, recursos humans, finances, etc.).

3. Òrgans territorials de l'AGE

  • Delegats del Govern: Representen l’Estat a cada comunitat autònoma. Coordinen l’AGE i controlen la legalitat.
  • Sotsdelegats del Govern: En cada província. S’encarreguen de l'execució a nivell provincial.
  • Directors insulars: En determinades illes (Eivissa, Menorca, etc.).

4. L’Administració General de l’Estat a l’exterior

  • Representa Espanya davant d’altres estats i organitzacions internacionals.
  • Òrgans: Ambaixadors, consolats, oficines diplomàtiques, agregats comercials i culturals, i altres institucions com l’Institut Cervantes.
  • El Servei Exterior es regula per la Llei 2/2014 i depèn jeràrquicament del Ministeri d’Afers Exteriors.

5. Sector públic institucional

Format per entitats de dret públic amb funcions específiques dins de l’Administració General:

  • Organismes autònoms (OA): Presten serveis públics amb gestió pròpia.
  • Entitats públiques empresarials (EPE): Realitzen activitat de mercat.
  • Autoritats administratives independents (AAI): Tenen funció de regulació.
  • Societats mercantils estatals (SME): Amb majoria de capital públic.
  • Consorcis (C): Creats amb altres entitats públiques o privades.
  • Fundacions del sector públic (FSP).
  • Fons mancats de personalitat jurídica (FMPJ).

6. Òrgans consultius

Ofereixen assessorament tècnic abans de prendre decisions:

  • Consell d’Estat: Màxim òrgan consultiu.
  • Consell Econòmic i Social (CES): Assessora en temes socioeconòmics i laborals. Composició: 61 membres (sindicats, empresaris, altres sectors socials).

7. Òrgans de control econòmic i financer

Controlen la gestió dels recursos públics:

  • Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE): Control intern.
  • Tribunal de Comptes: Control extern i fiscalització. Pot jutjar incompliments comptables.

Administració Autonòmica, Local i Finançament

1. Organització provincial

  • Òrgans: President, vicepresidents i diputats.
  • Funcions: Representació provincial, coordinació de serveis municipals.
  • Règims especials:
    • Uniprovincials: Madrid, Cantàbria, etc. (no tenen Diputació).
    • Foral: Navarra, País Basc.
    • Insular: Canàries (cabildos), Balears (consells insulars).

2. Altres entitats locals

  • Associacions d’entitats locals: Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP).
  • Entitats supramunicipals:
    • Comarques
    • Àrees metropolitanes
    • Mancomunitats de municipis
  • Entitats inferiors al municipi: pedanies, caseries, etc.

3. Finançament de la Generalitat de Catalunya

  • Principis: autonomia financera, coordinació, suficiència, solidaritat, transparència.
  • Fonts d’ingrés:
    • Impostos propis i cedits.
    • Transferències de l’Estat.
    • Recaptació pròpia, patrimoni, taxes, multes, deute, fons de la UE.
  • Sistema regit per l'Estatut i la Constitució (Art. 157 CE).

4. Administració tributària catalana

  • Organismes:
    • Agència Tributària de Catalunya (ATC)
    • Junta de Tributs
    • Consell Fiscal
    • Institut d’Estudis Tributaris
  • Funcions de l’ATC:
    • Liquidar, recaptar i inspeccionar tributs.
    • Informar contribuents.
    • Gestionar l'execució forçosa de deutes.

5. Tipus de tributs

  • Per la Generalitat: successions, patrimoni, joc, medi ambient, etc.
  • Locals (ajuntaments i diputacions): IBI, circulació, obres, activitats econòmiques.
  • Estat (AEAT): IRPF, IVA, IS, impostos especials, medi ambientals.

6. Model de finançament de règim comú

La Llei 22/2009 regula el sistema de finançament autonòmic. Components:

  • Cistella d’impostos cedits
  • Fons de garantia dels serveis públics fonamentals
  • Fons d’ajustament: suficiència, convergència i cooperació.

La Unió Europea: Orígens, Dret i Institucions

Objectius de la Unitat

  • Conèixer els orígens i objectius de la UE.
  • Reconèixer els símbols de la UE.
  • Distingir les normes de la UE i la seva aplicació als estats membres.
  • Identificar les institucions europees: composició i funcions.
  • Descriure els òrgans de la UE i les seves funcions.

1. Orígens i objectius de la UE

  • Origen: Després de la Segona Guerra Mundial, per evitar conflictes.
  • Evolució: De cooperació econòmica a integració política, social, mediambiental i econòmica.
  • Actualment: 27 estats membres, democràtics, amb administracions públiques eficients i respectuoses amb els drets humans.
  • Objectius:
    • Pau, estabilitat i seguretat.
    • Benestar econòmic i social.
    • Protecció del medi ambient.
    • Defensa dels drets humans.
    • Unió política i econòmica.

1.1 Tractats de la UE

Tractats Constitutius 📘
TractatAny i llocObjectiu
CECA1951, ParísLliure comerç de carbó i acer.
CEE + Euratom1957, RomaCrear un mercat comú i impulsar l’energia nuclear.
Tractat de Maastricht1992Neix la UE: política exterior comuna, afers de justícia i interior.
Tractats Modificatius 📙
TractatAnyObjectiu
Acta Única Europea1986Inici del mercat únic i les 4 llibertats.
Amsterdam1997Política social i ocupació.
Niça2001Funcionament institucional de la UE ampliada.
Lisboa2007Millorar eficiència i acció exterior de la UE.
Altres acords
  • Schengen (1995): Elimina fronteres internes.
  • Estabilització i Associació: Països candidats a la UE.
  • Col·laboració i cooperació: Països no membres del Mediterrani i Europa de l’Est.

1.2 Símbols de la UE

SímbolDescripció
Bandera12 estrelles daurades en cercle sobre blau. Simbolitza unitat i harmonia.
Himne“Oda a l’alegria” de Beethoven. Ideals de llibertat, pau i solidaritat.
Dia d’Europa9 de maig (declaració Schuman de 1950).
Lema“Units en la diversitat”.
MonedaEuro (usada per 20 països membres).
Eurozona 🟡

Països que han adoptat l’euro. Política monetària comuna gestionada pel Banc Central Europeu (BCE).

Avantatges de l’euro 🟢
  • Estabilitat de preus.
  • Facilitat per al comerç i la inversió.
  • Millora la competitivitat internacional.

2. El Dret Comunitari

  • Normes jurídiques que s’apliquen directament o indirectament als estats membres.
  • Dret primari: tractats fundacionals.
  • Dret derivat: normes creades a partir dels tractats.

Normes jurídiques de la UE 📜

TipusCaracterístiques
ReglamentObligatori en tots els estats membres.
DirectivaObliga a assolir un objectiu, però cada estat decideix com.
DecisióObligatòria per als destinataris concrets.
Recomanacions i dictàmensNo vinculants; orientatius.

📌 SOLVIT: Servei per resoldre conflictes entre ciutadans/empreses i les administracions públiques d’un altre estat membre.

3. Institucions Comunitàries

3.1 Consell Europeu

  • Format per Caps d’Estat i de Govern.
  • Marca la política general de la UE.
  • No aprova lleis.
  • Té un president permanent (mandat de 2,5 anys).
  • Se celebra 4 cops a l’any a Brussel·les.

3.2 Consell de la Unió Europea

  • Format per Ministres dels estats membres segons l'àrea (agricultura, economia, etc.).
  • Aprova lleis conjuntament amb el Parlament.
  • Defineix la política econòmica, seguretat comuna i pressupostos.
  • Les decisions es prenen per majoria qualificada: 55% dels estats (mínim 15) que representin el 65% de la població.

3.3 Parlament Europeu

  • 720 diputats, elegits per sufragi directe cada 5 anys.
  • Funcions:
    • Aprovar lleis i pressupostos amb el Consell.
    • Control democràtic de les institucions.
    • Elegir el president de la Comissió.
    • Nomenar el Defensor del Poble Europeu.

3.4 Comissió Europea

  • Representa l’interès general de la UE.
  • Proposa lleis, gestiona el pressupost i executa polítiques.
  • 27 comissaris (1 per estat).
  • Mandat de 5 anys.
  • Té seu a Brussel·les i oficines arreu del món.

3.5 Tribunal de Justícia de la UE

  • Amb seu a Luxemburg.
  • 1 jutge per estat membre.
  • Interpreta el dret comunitari.
  • Resol conflictes entre institucions, estats i ciutadans.

3.6 Tribunal de Comptes Europeu

  • Controla la correcta execució del pressupost de la UE.
  • Totalment independent.
  • Fa 3 tipus d’auditories:
    • Financeres
    • De conformitat
    • De resultats

3.7 Banc Central Europeu (BCE)

  • Amb seu a Frankfurt.
  • Gestiona la política monetària de l’eurozona.
  • Objectius:
    • Estabilitat de preus.
    • Suport al creixement i l'ocupació.

4. Altres Òrgans Comunitaris

ÒrganFunció principal
Comitè Econòmic i Social EuropeuRepresenta agents socials (empresaris, sindicats, etc.).
Comitè de les RegionsRepresenta autoritats locals i regionals.
Banc Europeu d’InversionsFinança projectes de desenvolupament.
Servei Europeu d’Acció ExteriorRelacions diplomàtiques.
Defensor del Poble EuropeuInvestiga abusos de les institucions de la UE.
Supervisor Europeu de Protecció de DadesVetlla per la privacitat dels ciutadans.
Oficina de PublicacionsPublica documents oficials.
EPSOSelecciona el personal per a les institucions europees.
Escola Europea d’AdministracióForma els funcionaris de la UE.

Dret Empresarial i Contractació Privada

1. El Dret empresarial 🧾

  • Definició: Regula l’activitat econòmica exercida per empresaris en el mercat a través d’una empresa. És una branca del dret privat, però amb regulació específica per a les empreses i les relacions comercials.
  • Característiques:
    • Regula relacions entre empresaris i activitats comercials.
    • S’actualitza constantment per adaptar-se als canvis socials i econòmics.
    • Té base legal en el Codi de Comerç i la Llei concursal.
  • Concurs de creditors: Procediment legal per gestionar la insolvència d’una persona o empresa, regulat per la Llei 22/2003 i la Llei 9/2015.

2. Contractació privada 📜

  • Definició de contracte: Pacte entre parts que s’obliguen mútuament sobre una matèria concreta.
  • Tipus:
    • Contractació pública: Una part és una administració pública.
    • Contractació privada: Entre dues parts privades (pot ser civil o mercantil).

2.1 Contractació civil

Regida pel Codi Civil. Elements essencials:

  • Consentiment: Les parts han d’actuar lliurement.
  • Objecte: Possible, lícit i determinat.
  • Causa: El motiu que dóna lloc al contracte.
  • Forma: Pot ser oral o escrita, però en alguns casos es requereix forma escrita.

2.2 Contractació mercantil

  • Regida pel Codi de Comerç i lleis especials.
  • S’aplica quan hi ha intervenció d’un comerciant i l’objecte és un acte de comerç.

2.3 Capacitat per contractar

  • Civil: Majors d’edat amb capacitat d’obrar.
  • Mercantil: A més, no estar inhabilitat ni sancionat.

2.4 Tipus de contractes privats 📝

  • Unilaterals/bilaterals: Obligacions d’una o ambdues parts.
  • Onerosos/luctuosos: Amb benefici econòmic o gratuïts.
  • Reals: Requereixen lliurament d’una cosa per perfeccionar-se.
  • Típics/atípics: Regulats per llei o per voluntat de les parts.
  • Contractes d’adhesió: El client accepta condicions preestablertes (com assegurances o comptes bancaris).

2.5 Contractes civils destacats 🔹

  • Compravenda: Lliurament d’una cosa a canvi d’un preu.
  • Permuta: Canvi d’una cosa per una altra.
  • Arrendament: Ús de cosa o serveis a canvi de preu.
  • Préstec: Lliurament de béns fungibles amb obligació de retorn.
  • Dipòsit: Custòdia d’un bé.
  • Societat civil: Dues persones aporten per compartir guanys.

2.6 Contractes mercantils destacats 🔹

  • Compravenda mercantil: Per a revenda.
  • Assegurança: Protecció a canvi d’una prima.
  • Lísing i rènting: Arrendament amb opció de compra o ús temporal de béns.
  • Facturatge: Venda de crèdits a una empresa.

3. Redacció de contractes privats ✍️

  • Ha de reflectir clarament les voluntats, drets i obligacions de les parts.
  • Formalització: La llei permet llibertat de forma, però hi ha excepcions (immobles, societats).
  • Estructura:
    • Encapçalament (identificació)
    • Nom del contracte
    • Clàusules i condicions
    • Data, lloc i signatura
    • Annexos
  • Nul·litat: Pot derivar de defectes en el consentiment, objecte il·lícit o causa falsa.

4. Contractació electrònica 💻

  • Elements reals:
    • Missatges de dades
    • Signatura digital
    • Mitjans electrònics
  • Elements personals:
    • Contractants i intermediaris
  • Validesa:
    • Ha de complir els requisits del dret comú.
    • És vàlid com a prova documental.

4.2 Certificats digitals

  • Garantia d’identitat mitjançant clau pública i privada.
  • S’obtenen a través d’autoritats de certificació (FNMT, ACCV, etc.).

4.3 Signatura digital

Conjunt de dades que permeten verificar l’autenticitat d’un missatge o document.

4.4 Factura electrònica

  • Regulada pel Reial decret 1619/2012 i la Llei 56/2007.
  • Ha de contenir dades obligatòries i estar signada digitalment.
  • Tipus:
    • Format estructurat: Compatible amb sistemes automàtics.
    • No estructurat: Imatge o PDF.

L'Acte i el Procediment Administratiu

1. Definició i característiques de l’acte administratiu 📘

  • Acte administratiu: Declaració unilateral de voluntat, coneixement, judici o desig feta per l’Administració en exercici de la seva potestat administrativa.
  • Regulat per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú.
  • Característiques:
    • Només poden dictar-los òrgans competents i d’acord amb el procediment establert.
    • No poden contradir la Constitució ni la llei.
    • Han d’ajustar-se a l’ordenament jurídic i tenir finalitats legítimes.
    • No són actes administratius els reglaments ni les disposicions de caràcter general.

2. Classes d’actes administratius 📘

Classificació segons diferents criteris:

  • Exteriorització de la voluntat:
    • Actes expressos: resolucions, notificacions, etc.
    • Actes presumptes: per silenci administratiu.
  • Efectes sobre els administrats:
    • Favorables: autoritzacions, llicències, etc.
    • Desfavorables o de gravamen: sancions, expropiacions, etc.
  • Òrgan emissor:
    • Unipersonals: una sola persona (ex. batlle).
    • Col·legiats: diversos membres (ex. plenari).
  • Destinataris:
    • Generals: a una pluralitat.
    • Singulars: a un subjecte concret.
  • Tipus de resolució:
    • Actes resolutoris: resolen el fons.
    • Actes de tràmit: no resolen, integren el procediment.
  • Recurs administratiu:
    • Es pot recórrer.
    • No es pot recórrer (esgota la via administrativa).
  • Llibertat de l’òrgan:
    • Actes reglats: determinats per la llei.
    • Actes discrecionals: l’òrgan té marge de decisió.

3. Elements de l’acte administratiu 📘

Els elements es divideixen en:

  • Subjectius:
    • Òrgan competent segons la norma.
  • Objectius:
    • Contingut: ha de ser lícit, possible, determinat i adequat.
    • Motivació: exigida si afecta drets/interessos, denega sol·licituds, resol recursos, etc.
  • Formals:
    • Producció i exteriorització segons la normativa. Preferència per mitjans electrònics.

4. Eficàcia i validesa de l'acte 📘

  • Els actes produeixen efectes des de la seva notificació/publicació.
  • Eficàcia retroactiva: possible en casos excepcionals.
  • Notificació:
    • Es pot fer en paper o electrònicament.
    • Ha d’incloure: text, recursos i terminis.
  • La publicació pot substituir la notificació si:
    • Es dirigeix a una pluralitat indeterminada.
    • Forma part d’un procediment selectiu (ex. oposicions).

4.2 Nul·litat i anul·labilitat

  • Actes nuls de ple dret (greus):
    • Contraris a drets fonamentals.
    • Dictats per òrgans incompetents.
    • Amb contingut impossible, contraris a la llei, etc.
  • Actes anul·lables:
    • Per defectes de forma.
    • Per falta de requisits essencials, terminis, etc.
    • Són vàlids fins que s’anul·len.

5. Termes i terminis 📘

  • Termini: període de temps per fer una acció.
  • Terme: moment concret en què s’ha de fer.
  • Còmput:
    • Comença l’endemà de la notificació/publicació.
    • Dies hàbils, excepte dissabtes, diumenges i festius.
    • Si el termini acaba en dia inhàbil, passa al següent hàbil.
  • Ampliació i urgència:
    • Es pot ampliar abans de venciment si no perjudica tercers.
    • Procediment d’urgència: redueix terminis a la meitat.

6. El procediment administratiu 🧾

  • Segons la Constitució espanyola i la Llei 39/2015, el procediment administratiu és la via mitjançant la qual es produeixen els actes administratius.
  • Ha de garantir la participació dels interessats i la seva audiència.
  • Si no se segueix correctament, pot considerar-se nul de ple dret.

7. Els interessats 👥

Per intervenir en un procediment calen dues condicions:

a) Capacitat d’obrar

  • Persones físiques i jurídiques que tenen capacitat segons les normes civils (majors de 18 anys).
  • Menors emancipats o amb autorització per actuar.
  • Grups d’afectats, unions i entitats sense personalitat jurídica, si ho permet la llei.

b) Interès en el procediment

  • Qui promou drets o interessos legítims.
  • Afectats per una resolució encara que no hagin iniciat el procediment.
  • Associacions o col·lectius amb interessos legítims reconeguts.
  • Es pot designar un representant si hi ha diversos interessats.

8. Fases del procediment administratiu 🔄

8.1 Iniciació

  • D’ofici: per iniciativa pròpia, denúncia, ordre superior, etc.
  • A petició d’interessat: mitjançant una sol·licitud formal.

8.2 Ordenació

Organització interna del procediment per garantir el seu desenvolupament ordenat.

8.3 Instrucció

Inclou l’aportació de proves, informes, consultes i tràmits d’audiència.

8.4 Finalització

Pot acabar per:

  • Resolució: decisió final motivada.
  • Acords o convenis: amb parts interessades si no contradiu l’interès públic.
  • Desistiment o renúncia: per part de l’interessat.
  • Caducitat: si es paralitza per culpa de l’interessat durant més de 3 mesos.

8.5 Execució

  • Els actes administratius tenen caràcter executiu immediat.
  • Execució forçosa: si cal, per mitjans com:
    • Apremi sobre el patrimoni
    • Execució subsidiària
    • Multa coercitiva
    • Compulsió sobre les persones (ex: vacunació obligatòria)

9. Silenci administratiu 🤐

La Llei obliga a resoldre tots els procediments i a notificar-ne la resolució.

9.1 Procediments a petició de l’interessat

  • Regla general: el silenci és positiu (es considera estimada la sol·licitud).
  • Excepcions: quan afecta béns públics, serveis públics, medi ambient, sancions, etc. En aquests casos el silenci és negatiu.

9.2 Procediments iniciats d’ofici

  • El silenci mai suposa reconeixement de drets.
  • Pot suposar caducitat o desestimació de les pretensions.
  • Si es paralitza per culpa de l’interessat, se suspèn el còmput del termini.

Certificat acreditatiu del silenci 🧾

  • També conegut com a certificat d’acte presumpte.
  • Es pot sol·licitar 15 dies després d’haver expirat el termini per resoldre.

Entradas relacionadas: