Guia Completa de l'Administració Pública, Territorial i Europea
Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho
Escrito el en
catalán con un tamaño de 29,55 KB
Estructura Territorial de l'Estat Espanyol
1. L’Estat i la seva estructura territorial
Espanya és un Estat unitari però descentralitzat. L’estructura territorial es divideix en:
- L’Estat central
- 17 Comunitats Autònomes (CCAA) i 2 ciutats autònomes (Ceuta i Melilla)
- 52 províncies
- Més de 8.000 municipis
2. Les Comunitats Autònomes (CCAA)
Característiques de les CCAA
- Cada comunitat té el seu propi Estatut d’Autonomia, que defineix:
- L’organització institucional
- Les competències assumides
- Poden estar formades per una o diverses províncies.
- Tenen Parlament autonòmic, Govern i President/a.
Competències de les CCAA
- Exclusives: cultura, turisme, urbanisme.
- Compartides amb l’Estat: sanitat, educació, medi ambient.
- Algunes comunitats tenen més competències (Catalunya, el País Basc, Navarra, etc.).
Exemple pràctic
Es mostra la gestió pròpia d’una comunitat autònoma en matèries com l’ensenyament o la salut.
3. Les Províncies
Funció de les Províncies
- Són divisions territorials intermèdies entre la comunitat i els municipis.
- Serveixen per:
- Coordinar serveis municipals
- Donar suport a municipis petits amb pocs recursos
Govern Provincial
- Governades per Diputacions Provincials (excepte a les comunitats uniprovincials com Madrid o La Rioja).
- Són clau en zones rurals.
Exemple
Una diputació ajuda a finançar serveis com la neteja viària o el manteniment de carreteres locals.
4. Els Municipis
Definició i Govern Municipal
- Són les unitats bàsiques de l’organització territorial.
- Governen mitjançant ajuntaments formats per:
- L’alcalde o alcaldessa
- El ple municipal (regidors)
Competències Municipals
- Subministrament d’aigua
- Enllumenat públic
- Recollida de residus
- Policia local
- Urbanisme local
- Activitats culturals i esportives
Dificultats
Gran desigualtat entre municipis grans (amb molts recursos) i petits (amb escassos recursos).
Exemple
Un ajuntament gestiona el pressupost anual o posa en marxa una línia de transport públic.
5. Distribució de competències
| Nivell | Exemples de competències |
|---|---|
| Estat | Defensa, relacions exteriors, justícia, infraestructures estatals |
| CCAA | Educació, sanitat, cultura, turisme, habitatge |
| Províncies | Suport als municipis, serveis supramunicipals |
| Municipis | Serveis bàsics, urbanisme, activitats comunitàries |
6. Descentralització i reptes
- La descentralització apropa l’administració als ciutadans.
- Permet adaptar polítiques a les necessitats territorials.
- Però també genera problemes i debats:
- Diferències entre comunitats
- Duplicació de funcions
- Conflictes polítics i territorials (ex. el cas català)
El Govern i l'Administració General de l'Estat (AGE)
1. Govern i Administració General de l’Estat
- Govern: Òrgan executiu que dirigeix la política interior i exterior, la defensa i l’Administració civil i militar (Art. 97 CE). Exerceix la funció executiva i la potestat reglamentària.
- Composició del Govern: President, vicepresidents (opcional) i ministres.
- Administració Pública: Executa les funcions administratives segons els principis d’objectivitat i legalitat. Principis clau: eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació.
2. Òrgans centrals de l'AGE
- Presidència del Govern i ministeris.
- Consell de Ministres i Comissions Delegades: Prenen decisions col·legiades sobre temes generals o específics.
- Organització dels ministeris:
- Òrgans superiors: Ministres i secretaris d’Estat.
- Òrgans directius: Subsecretaris, secretaris generals, directors generals, sotsdirectors.
- Unitats administratives: Organització bàsica del ministeri.
- Serveis comuns: Donen suport tècnic i organitzatiu (assessoria, recursos humans, finances, etc.).
3. Òrgans territorials de l'AGE
- Delegats del Govern: Representen l’Estat a cada comunitat autònoma. Coordinen l’AGE i controlen la legalitat.
- Sotsdelegats del Govern: En cada província. S’encarreguen de l'execució a nivell provincial.
- Directors insulars: En determinades illes (Eivissa, Menorca, etc.).
4. L’Administració General de l’Estat a l’exterior
- Representa Espanya davant d’altres estats i organitzacions internacionals.
- Òrgans: Ambaixadors, consolats, oficines diplomàtiques, agregats comercials i culturals, i altres institucions com l’Institut Cervantes.
- El Servei Exterior es regula per la Llei 2/2014 i depèn jeràrquicament del Ministeri d’Afers Exteriors.
5. Sector públic institucional
Format per entitats de dret públic amb funcions específiques dins de l’Administració General:
- Organismes autònoms (OA): Presten serveis públics amb gestió pròpia.
- Entitats públiques empresarials (EPE): Realitzen activitat de mercat.
- Autoritats administratives independents (AAI): Tenen funció de regulació.
- Societats mercantils estatals (SME): Amb majoria de capital públic.
- Consorcis (C): Creats amb altres entitats públiques o privades.
- Fundacions del sector públic (FSP).
- Fons mancats de personalitat jurídica (FMPJ).
6. Òrgans consultius
Ofereixen assessorament tècnic abans de prendre decisions:
- Consell d’Estat: Màxim òrgan consultiu.
- Consell Econòmic i Social (CES): Assessora en temes socioeconòmics i laborals. Composició: 61 membres (sindicats, empresaris, altres sectors socials).
7. Òrgans de control econòmic i financer
Controlen la gestió dels recursos públics:
- Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE): Control intern.
- Tribunal de Comptes: Control extern i fiscalització. Pot jutjar incompliments comptables.
Administració Autonòmica, Local i Finançament
1. Organització provincial
- Òrgans: President, vicepresidents i diputats.
- Funcions: Representació provincial, coordinació de serveis municipals.
- Règims especials:
- Uniprovincials: Madrid, Cantàbria, etc. (no tenen Diputació).
- Foral: Navarra, País Basc.
- Insular: Canàries (cabildos), Balears (consells insulars).
2. Altres entitats locals
- Associacions d’entitats locals: Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP).
- Entitats supramunicipals:
- Comarques
- Àrees metropolitanes
- Mancomunitats de municipis
- Entitats inferiors al municipi: pedanies, caseries, etc.
3. Finançament de la Generalitat de Catalunya
- Principis: autonomia financera, coordinació, suficiència, solidaritat, transparència.
- Fonts d’ingrés:
- Impostos propis i cedits.
- Transferències de l’Estat.
- Recaptació pròpia, patrimoni, taxes, multes, deute, fons de la UE.
- Sistema regit per l'Estatut i la Constitució (Art. 157 CE).
4. Administració tributària catalana
- Organismes:
- Agència Tributària de Catalunya (ATC)
- Junta de Tributs
- Consell Fiscal
- Institut d’Estudis Tributaris
- Funcions de l’ATC:
- Liquidar, recaptar i inspeccionar tributs.
- Informar contribuents.
- Gestionar l'execució forçosa de deutes.
5. Tipus de tributs
- Per la Generalitat: successions, patrimoni, joc, medi ambient, etc.
- Locals (ajuntaments i diputacions): IBI, circulació, obres, activitats econòmiques.
- Estat (AEAT): IRPF, IVA, IS, impostos especials, medi ambientals.
6. Model de finançament de règim comú
La Llei 22/2009 regula el sistema de finançament autonòmic. Components:
- Cistella d’impostos cedits
- Fons de garantia dels serveis públics fonamentals
- Fons d’ajustament: suficiència, convergència i cooperació.
La Unió Europea: Orígens, Dret i Institucions
Objectius de la Unitat
- Conèixer els orígens i objectius de la UE.
- Reconèixer els símbols de la UE.
- Distingir les normes de la UE i la seva aplicació als estats membres.
- Identificar les institucions europees: composició i funcions.
- Descriure els òrgans de la UE i les seves funcions.
1. Orígens i objectius de la UE
- Origen: Després de la Segona Guerra Mundial, per evitar conflictes.
- Evolució: De cooperació econòmica a integració política, social, mediambiental i econòmica.
- Actualment: 27 estats membres, democràtics, amb administracions públiques eficients i respectuoses amb els drets humans.
- Objectius:
- Pau, estabilitat i seguretat.
- Benestar econòmic i social.
- Protecció del medi ambient.
- Defensa dels drets humans.
- Unió política i econòmica.
1.1 Tractats de la UE
Tractats Constitutius 📘
| Tractat | Any i lloc | Objectiu |
|---|---|---|
| CECA | 1951, París | Lliure comerç de carbó i acer. |
| CEE + Euratom | 1957, Roma | Crear un mercat comú i impulsar l’energia nuclear. |
| Tractat de Maastricht | 1992 | Neix la UE: política exterior comuna, afers de justícia i interior. |
Tractats Modificatius 📙
| Tractat | Any | Objectiu |
|---|---|---|
| Acta Única Europea | 1986 | Inici del mercat únic i les 4 llibertats. |
| Amsterdam | 1997 | Política social i ocupació. |
| Niça | 2001 | Funcionament institucional de la UE ampliada. |
| Lisboa | 2007 | Millorar eficiència i acció exterior de la UE. |
Altres acords
- Schengen (1995): Elimina fronteres internes.
- Estabilització i Associació: Països candidats a la UE.
- Col·laboració i cooperació: Països no membres del Mediterrani i Europa de l’Est.
1.2 Símbols de la UE
| Símbol | Descripció |
|---|---|
| Bandera | 12 estrelles daurades en cercle sobre blau. Simbolitza unitat i harmonia. |
| Himne | “Oda a l’alegria” de Beethoven. Ideals de llibertat, pau i solidaritat. |
| Dia d’Europa | 9 de maig (declaració Schuman de 1950). |
| Lema | “Units en la diversitat”. |
| Moneda | Euro (usada per 20 països membres). |
Eurozona 🟡
Països que han adoptat l’euro. Política monetària comuna gestionada pel Banc Central Europeu (BCE).
Avantatges de l’euro 🟢
- Estabilitat de preus.
- Facilitat per al comerç i la inversió.
- Millora la competitivitat internacional.
2. El Dret Comunitari
- Normes jurídiques que s’apliquen directament o indirectament als estats membres.
- Dret primari: tractats fundacionals.
- Dret derivat: normes creades a partir dels tractats.
Normes jurídiques de la UE 📜
| Tipus | Característiques |
|---|---|
| Reglament | Obligatori en tots els estats membres. |
| Directiva | Obliga a assolir un objectiu, però cada estat decideix com. |
| Decisió | Obligatòria per als destinataris concrets. |
| Recomanacions i dictàmens | No vinculants; orientatius. |
📌 SOLVIT: Servei per resoldre conflictes entre ciutadans/empreses i les administracions públiques d’un altre estat membre.
3. Institucions Comunitàries
3.1 Consell Europeu
- Format per Caps d’Estat i de Govern.
- Marca la política general de la UE.
- No aprova lleis.
- Té un president permanent (mandat de 2,5 anys).
- Se celebra 4 cops a l’any a Brussel·les.
3.2 Consell de la Unió Europea
- Format per Ministres dels estats membres segons l'àrea (agricultura, economia, etc.).
- Aprova lleis conjuntament amb el Parlament.
- Defineix la política econòmica, seguretat comuna i pressupostos.
- Les decisions es prenen per majoria qualificada: 55% dels estats (mínim 15) que representin el 65% de la població.
3.3 Parlament Europeu
- 720 diputats, elegits per sufragi directe cada 5 anys.
- Funcions:
- Aprovar lleis i pressupostos amb el Consell.
- Control democràtic de les institucions.
- Elegir el president de la Comissió.
- Nomenar el Defensor del Poble Europeu.
3.4 Comissió Europea
- Representa l’interès general de la UE.
- Proposa lleis, gestiona el pressupost i executa polítiques.
- 27 comissaris (1 per estat).
- Mandat de 5 anys.
- Té seu a Brussel·les i oficines arreu del món.
3.5 Tribunal de Justícia de la UE
- Amb seu a Luxemburg.
- 1 jutge per estat membre.
- Interpreta el dret comunitari.
- Resol conflictes entre institucions, estats i ciutadans.
3.6 Tribunal de Comptes Europeu
- Controla la correcta execució del pressupost de la UE.
- Totalment independent.
- Fa 3 tipus d’auditories:
- Financeres
- De conformitat
- De resultats
3.7 Banc Central Europeu (BCE)
- Amb seu a Frankfurt.
- Gestiona la política monetària de l’eurozona.
- Objectius:
- Estabilitat de preus.
- Suport al creixement i l'ocupació.
4. Altres Òrgans Comunitaris
| Òrgan | Funció principal |
|---|---|
| Comitè Econòmic i Social Europeu | Representa agents socials (empresaris, sindicats, etc.). |
| Comitè de les Regions | Representa autoritats locals i regionals. |
| Banc Europeu d’Inversions | Finança projectes de desenvolupament. |
| Servei Europeu d’Acció Exterior | Relacions diplomàtiques. |
| Defensor del Poble Europeu | Investiga abusos de les institucions de la UE. |
| Supervisor Europeu de Protecció de Dades | Vetlla per la privacitat dels ciutadans. |
| Oficina de Publicacions | Publica documents oficials. |
| EPSO | Selecciona el personal per a les institucions europees. |
| Escola Europea d’Administració | Forma els funcionaris de la UE. |
Dret Empresarial i Contractació Privada
1. El Dret empresarial 🧾
- Definició: Regula l’activitat econòmica exercida per empresaris en el mercat a través d’una empresa. És una branca del dret privat, però amb regulació específica per a les empreses i les relacions comercials.
- Característiques:
- Regula relacions entre empresaris i activitats comercials.
- S’actualitza constantment per adaptar-se als canvis socials i econòmics.
- Té base legal en el Codi de Comerç i la Llei concursal.
- Concurs de creditors: Procediment legal per gestionar la insolvència d’una persona o empresa, regulat per la Llei 22/2003 i la Llei 9/2015.
2. Contractació privada 📜
- Definició de contracte: Pacte entre parts que s’obliguen mútuament sobre una matèria concreta.
- Tipus:
- Contractació pública: Una part és una administració pública.
- Contractació privada: Entre dues parts privades (pot ser civil o mercantil).
2.1 Contractació civil
Regida pel Codi Civil. Elements essencials:
- Consentiment: Les parts han d’actuar lliurement.
- Objecte: Possible, lícit i determinat.
- Causa: El motiu que dóna lloc al contracte.
- Forma: Pot ser oral o escrita, però en alguns casos es requereix forma escrita.
2.2 Contractació mercantil
- Regida pel Codi de Comerç i lleis especials.
- S’aplica quan hi ha intervenció d’un comerciant i l’objecte és un acte de comerç.
2.3 Capacitat per contractar
- Civil: Majors d’edat amb capacitat d’obrar.
- Mercantil: A més, no estar inhabilitat ni sancionat.
2.4 Tipus de contractes privats 📝
- Unilaterals/bilaterals: Obligacions d’una o ambdues parts.
- Onerosos/luctuosos: Amb benefici econòmic o gratuïts.
- Reals: Requereixen lliurament d’una cosa per perfeccionar-se.
- Típics/atípics: Regulats per llei o per voluntat de les parts.
- Contractes d’adhesió: El client accepta condicions preestablertes (com assegurances o comptes bancaris).
2.5 Contractes civils destacats 🔹
- Compravenda: Lliurament d’una cosa a canvi d’un preu.
- Permuta: Canvi d’una cosa per una altra.
- Arrendament: Ús de cosa o serveis a canvi de preu.
- Préstec: Lliurament de béns fungibles amb obligació de retorn.
- Dipòsit: Custòdia d’un bé.
- Societat civil: Dues persones aporten per compartir guanys.
2.6 Contractes mercantils destacats 🔹
- Compravenda mercantil: Per a revenda.
- Assegurança: Protecció a canvi d’una prima.
- Lísing i rènting: Arrendament amb opció de compra o ús temporal de béns.
- Facturatge: Venda de crèdits a una empresa.
3. Redacció de contractes privats ✍️
- Ha de reflectir clarament les voluntats, drets i obligacions de les parts.
- Formalització: La llei permet llibertat de forma, però hi ha excepcions (immobles, societats).
- Estructura:
- Encapçalament (identificació)
- Nom del contracte
- Clàusules i condicions
- Data, lloc i signatura
- Annexos
- Nul·litat: Pot derivar de defectes en el consentiment, objecte il·lícit o causa falsa.
4. Contractació electrònica 💻
- Elements reals:
- Missatges de dades
- Signatura digital
- Mitjans electrònics
- Elements personals:
- Contractants i intermediaris
- Validesa:
- Ha de complir els requisits del dret comú.
- És vàlid com a prova documental.
4.2 Certificats digitals
- Garantia d’identitat mitjançant clau pública i privada.
- S’obtenen a través d’autoritats de certificació (FNMT, ACCV, etc.).
4.3 Signatura digital
Conjunt de dades que permeten verificar l’autenticitat d’un missatge o document.
4.4 Factura electrònica
- Regulada pel Reial decret 1619/2012 i la Llei 56/2007.
- Ha de contenir dades obligatòries i estar signada digitalment.
- Tipus:
- Format estructurat: Compatible amb sistemes automàtics.
- No estructurat: Imatge o PDF.
L'Acte i el Procediment Administratiu
1. Definició i característiques de l’acte administratiu 📘
- Acte administratiu: Declaració unilateral de voluntat, coneixement, judici o desig feta per l’Administració en exercici de la seva potestat administrativa.
- Regulat per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú.
- Característiques:
- Només poden dictar-los òrgans competents i d’acord amb el procediment establert.
- No poden contradir la Constitució ni la llei.
- Han d’ajustar-se a l’ordenament jurídic i tenir finalitats legítimes.
- No són actes administratius els reglaments ni les disposicions de caràcter general.
2. Classes d’actes administratius 📘
Classificació segons diferents criteris:
- Exteriorització de la voluntat:
- Actes expressos: resolucions, notificacions, etc.
- Actes presumptes: per silenci administratiu.
- Efectes sobre els administrats:
- Favorables: autoritzacions, llicències, etc.
- Desfavorables o de gravamen: sancions, expropiacions, etc.
- Òrgan emissor:
- Unipersonals: una sola persona (ex. batlle).
- Col·legiats: diversos membres (ex. plenari).
- Destinataris:
- Generals: a una pluralitat.
- Singulars: a un subjecte concret.
- Tipus de resolució:
- Actes resolutoris: resolen el fons.
- Actes de tràmit: no resolen, integren el procediment.
- Recurs administratiu:
- Es pot recórrer.
- No es pot recórrer (esgota la via administrativa).
- Llibertat de l’òrgan:
- Actes reglats: determinats per la llei.
- Actes discrecionals: l’òrgan té marge de decisió.
3. Elements de l’acte administratiu 📘
Els elements es divideixen en:
- Subjectius:
- Òrgan competent segons la norma.
- Objectius:
- Contingut: ha de ser lícit, possible, determinat i adequat.
- Motivació: exigida si afecta drets/interessos, denega sol·licituds, resol recursos, etc.
- Formals:
- Producció i exteriorització segons la normativa. Preferència per mitjans electrònics.
4. Eficàcia i validesa de l'acte 📘
- Els actes produeixen efectes des de la seva notificació/publicació.
- Eficàcia retroactiva: possible en casos excepcionals.
- Notificació:
- Es pot fer en paper o electrònicament.
- Ha d’incloure: text, recursos i terminis.
- La publicació pot substituir la notificació si:
- Es dirigeix a una pluralitat indeterminada.
- Forma part d’un procediment selectiu (ex. oposicions).
4.2 Nul·litat i anul·labilitat
- Actes nuls de ple dret (greus):
- Contraris a drets fonamentals.
- Dictats per òrgans incompetents.
- Amb contingut impossible, contraris a la llei, etc.
- Actes anul·lables:
- Per defectes de forma.
- Per falta de requisits essencials, terminis, etc.
- Són vàlids fins que s’anul·len.
5. Termes i terminis 📘
- Termini: període de temps per fer una acció.
- Terme: moment concret en què s’ha de fer.
- Còmput:
- Comença l’endemà de la notificació/publicació.
- Dies hàbils, excepte dissabtes, diumenges i festius.
- Si el termini acaba en dia inhàbil, passa al següent hàbil.
- Ampliació i urgència:
- Es pot ampliar abans de venciment si no perjudica tercers.
- Procediment d’urgència: redueix terminis a la meitat.
6. El procediment administratiu 🧾
- Segons la Constitució espanyola i la Llei 39/2015, el procediment administratiu és la via mitjançant la qual es produeixen els actes administratius.
- Ha de garantir la participació dels interessats i la seva audiència.
- Si no se segueix correctament, pot considerar-se nul de ple dret.
7. Els interessats 👥
Per intervenir en un procediment calen dues condicions:
a) Capacitat d’obrar
- Persones físiques i jurídiques que tenen capacitat segons les normes civils (majors de 18 anys).
- Menors emancipats o amb autorització per actuar.
- Grups d’afectats, unions i entitats sense personalitat jurídica, si ho permet la llei.
b) Interès en el procediment
- Qui promou drets o interessos legítims.
- Afectats per una resolució encara que no hagin iniciat el procediment.
- Associacions o col·lectius amb interessos legítims reconeguts.
- Es pot designar un representant si hi ha diversos interessats.
8. Fases del procediment administratiu 🔄
8.1 Iniciació
- D’ofici: per iniciativa pròpia, denúncia, ordre superior, etc.
- A petició d’interessat: mitjançant una sol·licitud formal.
8.2 Ordenació
Organització interna del procediment per garantir el seu desenvolupament ordenat.
8.3 Instrucció
Inclou l’aportació de proves, informes, consultes i tràmits d’audiència.
8.4 Finalització
Pot acabar per:
- Resolució: decisió final motivada.
- Acords o convenis: amb parts interessades si no contradiu l’interès públic.
- Desistiment o renúncia: per part de l’interessat.
- Caducitat: si es paralitza per culpa de l’interessat durant més de 3 mesos.
8.5 Execució
- Els actes administratius tenen caràcter executiu immediat.
- Execució forçosa: si cal, per mitjans com:
- Apremi sobre el patrimoni
- Execució subsidiària
- Multa coercitiva
- Compulsió sobre les persones (ex: vacunació obligatòria)
9. Silenci administratiu 🤐
La Llei obliga a resoldre tots els procediments i a notificar-ne la resolució.
9.1 Procediments a petició de l’interessat
- Regla general: el silenci és positiu (es considera estimada la sol·licitud).
- Excepcions: quan afecta béns públics, serveis públics, medi ambient, sancions, etc. En aquests casos el silenci és negatiu.
9.2 Procediments iniciats d’ofici
- El silenci mai suposa reconeixement de drets.
- Pot suposar caducitat o desestimació de les pretensions.
- Si es paralitza per culpa de l’interessat, se suspèn el còmput del termini.
Certificat acreditatiu del silenci 🧾
- També conegut com a certificat d’acte presumpte.
- Es pot sol·licitar 15 dies després d’haver expirat el termini per resoldre.