Guia Comparativa d'Instruments d'Avaluació Psicològica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,21 KB
Guia Comparativa d'Instruments d'Avaluació Psicològica
<p>Aquesta guia proporciona una anàlisi comparativa detallada dels instruments d'avaluació psicològica més rellevants, incloent-hi la seva perspectiva teòrica, tipus, estratègia de construcció, objectius, informació específica, mètodes d'interpretació, avantatges, inconvenients i camps d'aplicació.</p>
<h3>STAI (State-Trait Anxiety Inventory)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Spielberger, Gorsuch i Lushene (*disposicional*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + inventari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Racional</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Mesura l'ansietat</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>**Ansietat tret** i **ansietat estat**</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Centils i decatipus</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Diferencia entre ansietat *tret* i ansietat *estat*.</li>
<li>Ràpid d'aplicar i de corregir.</li>
<li>Bona validesa discriminant.</li>
<li>Control de l'aquiescència.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>Ítems amb validesa aparent.</li>
<li>Sense escales de validesa.</li>
<li>No diferencia aspectes cognitius, físics, etc.</li>
<li>Els subjectes confonen ansietat *estat* i ansietat *tret*.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>SSS (Sensation Seeking Scale)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Zuckerman i Eysenck (*disposicional*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + escala (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Racional</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Mesura la recerca d'emocions/sensacions.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>TAS, ES, DIS, BS</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Comparació amb mostres</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Bons correlats biològics.</li>
<li>Útil en recerca.</li>
<li>Permet conèixer diferències en factors de conducta de recerca de sensacions (SS).</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>Sense escales de validesa.</li>
<li>No útil en clínica.</li>
<li>Sense barems per a Espanya.</li>
<li>Sense control de l'aquiescència.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Recerca en esports i conductes de risc.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>JAS (Jenkins Activity Survey)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Jenkins, Zyzanski i Roseman (*aprenentatge*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + inventari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Racional</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Identificació del patró de conducta tipus A.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>Tipus A, factors S/J/H</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Puntuació típica (fórmula) + centils</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Relació entre trets físics i factors psicològics.</li>
<li>Explica diferents factors del Patró de Conducta Tipus A (PCTA).</li>
<li>Permet *screening* en atenció primària.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>Només per a treballadors.</li>
<li>Correcció lenta i feixuga.</li>
<li>No tots els factors tenen bona capacitat predictiva de trastorn.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>EPQ (Eysenck Personality Questionnaire)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Eysenck (*disposicional biològica*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + qüestionari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Racional factorial</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Avaluació de la personalitat normal.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>PEN i escala de veracitat (*Lie*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Barems de la mitjana i desviació estàndard, taules separades per sexe.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Perfil bàsic de personalitat.</li>
<li>Bona validesa transcultural.</li>
<li>Excel·lents valors predictius.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>Ítems amb validesa aparent.</li>
<li>Baixa consistència interna per a P.</li>
<li>Sense descripció per trets.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca i selecció de personal.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>NEO-PI-R (NEO Personality Inventory - Revised)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Costa i McCrae (*disposicional*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + inventari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Empírica</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Avaluació de la personalitat normal.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>N, E, O, A i C (Big Five)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Notes T i centils per gènere.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Perfil global de personalitat.</li>
<li>Conté índexs de validesa.</li>
<li>Molt utilitzat en recerca.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>L'original és molt llarg.</li>
<li>No totes les dimensions tenen bona fiabilitat.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca i selecció de personal.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>ZKPQ (Zuckerman-Kuhlman Personality Questionnaire)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Zuckerman, Kuhlman, Joireman, Teta i Kraft (*disposicional biològica*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + inventari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Racional factorial</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Avaluació de la personalitat normal.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>N-Anx, Act, Sy, ImpSS, Agg-Host i Infreq</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Mitjana, desviació estàndard, nota Z i T (per sexe i edat).</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Perfil global de personalitat.</li>
<li>Escala de validesa.</li>
<li>Bones propietats i adaptacions transculturals.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>No disposa de versió per a adolescents.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca i selecció de personal.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h3>MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory)</h3>
<ul>
<li><h4>Perspectiva i Autor</h4>
<ul>
<li>Hathaway i McKinley (*mètode mèdic*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Tipus d'Instrument</h4>
<ul>
<li>Test + inventari (*autoinforme*)</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Estratègia de Construcció</h4>
<ul>
<li>Empírica</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Objectiu Genèric</h4>
<ul>
<li>Detecció de psicopatologies.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Informació Específica</h4>
<ul>
<li>?, L, F, K, Hs, D, Hy, Pd, Mf, Pa, Pt, Sc, Ma i Si</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Interpretació</h4>
<ul>
<li>Notes T i notes d'escala de validesa (?, L, F, K).</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Avantatges</h4>
<ul>
<li>Primer instrument objectiu de diagnòstic psiquiàtric.</li>
<li>Escales de validesa.</li>
<li>Ítems sense validesa aparent.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Inconvenients</h4>
<ul>
<li>Sense diagnòstic específic.</li>
<li>Model psiquiàtric antiquat.</li>
<li>És molt llarg.</li>
</ul>
</li>
<li><h4>Camps d'Aplicació</h4>
<ul>
<li>Clínica, recerca.</li>
</ul>
</li>
</ul>
<h2>Correlacions entre Instruments d'Avaluació</h2>
<p>A continuació es presenten algunes correlacions observades entre els diferents instruments d'avaluació psicològica:</p>
<ul>
<li>**STAI i JAS:** Un tipus A elevat (JAS) té una ansietat *tret* alta (STAI).</li>
<li>**STAI i EPQ:** Algú amb ansietat *tret* alta (STAI) té una N (Neuroticisme) elevada (EPQ).</li>
<li>**STAI i NEO-PI-R:** Algú amb ansietat *tret* alta (STAI) té una N (Neuroticisme) elevada (NEO-PI-R).</li>
<li>**STAI i ZKPQ:** Algú amb ansietat *tret* alta (STAI) té una N-Anx (Neuroticisme-Ansietat) elevada (ZKPQ).</li>
<li>**SSS i EPQ:**
<ul>
<li>Algú amb una E (Extraversió) elevada (EPQ) tindrà una SSS "general", TAS i DIS elevades.</li>
<li>Algú amb una P (Psicoticisme) alta (EPQ) tindrà una SSS "general" (DIS, TAS, EX, BS).</li>
</ul>
</li>
<li>**SSS i NEO-PI-R:** SSS i ES (recerca d'emocions) = + (correlació positiva).</li>
<li>**SSS i ZKPQ:** SSS i ImpSS (Impulsive Sensation Seeking) = + (correlació positiva).</li>
<li>**JAS i EPQ:** Algú amb patró A (JAS) tindrà una N (Neuroticisme) més elevada (EPQ).</li>
<li>**JAS i NEO-PI-R:** Algú amb patró A (JAS) tindrà una N (Neuroticisme) més elevada (NEO-PI-R).</li>
<li>**JAS i ZKPQ:** Algú amb patró A (JAS) tindrà una N-Anx (Neuroticisme-Ansietat) més elevada (ZKPQ).</li>
<li>**EPQ i NEO-PI-R:**
<ul>
<li>N (EPQ) i N (NEO-PI-R) = + (correlació positiva).</li>
<li>E (EPQ) i E (NEO-PI-R) = + (correlació positiva).</li>
<li>P (EPQ) i C (NEO-PI-R) = - (correlació negativa).</li>
<li>P (EPQ) i A (NEO-PI-R) = - (correlació negativa).</li>
</ul>
</li>
<li>**EPQ i ZKPQ:**
<ul>
<li>E (EPQ) i Sy (Sociabilitat), Act (Activitat) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
<li>N (EPQ) i N-Anx (Neuroticisme-Ansietat) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
<li>P (EPQ) i ImpSS (Impulsive Sensation Seeking) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
<li>P (EPQ) i Agg-Host (Aggression-Hostility) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
</ul>
</li>
<li>**NEO-PI-R i ZKPQ:**
<ul>
<li>E (NEO-PI-R) i Sy (Sociabilitat), Act (Activitat) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
<li>N (NEO-PI-R) i N-Anx (Neuroticisme-Ansietat) (ZKPQ) = + (correlació positiva).</li>
<li>C (NEO-PI-R) i ImpSS (Impulsive Sensation Seeking) (ZKPQ) = - (correlació negativa).</li>
<li>A (NEO-PI-R) i Agg-Host (Aggression-Hostility) (ZKPQ) = - (correlació negativa).</li>
</ul>
</li>
<li>**MMPI i STAI:** Ansietat *tret* (STAI) i D (Depressió), Pt (Psicastènia), Sc (Esquizofrènia) (MMPI) = + (correlació positiva).</li>
<li>**MMPI i EPQ:** E (Extraversió) (EPQ) i baixa introversió social (MMPI Si).</li>
<li>**MMPI i NEO-PI-R:** E (Extraversió) (NEO-PI-R) i baixa introversió social (MMPI Si).</li>
<li>**MMPI i ZKPQ:** Sy (Sociabilitat) (ZKPQ) i baixa introversió social (MMPI Si).</li>
</ul>