Guia d'Animació Sociocultural i Esportiva

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,44 KB

Temps Lliure i Temps de Lleure

1. Temps Lliure: temps disponible no ocupat.

2. Temps de Lleure: temps lliure ocupat amb activitats de lleure.

Tipus de Temps

Temps Total:

  1. T. Ocupat à Obligatòria: treball/estudis, descans, menjar
  2. T. Disponible à
    • A) Compromès: club esportiu, voluntariat, acadèmia
    • B) Lliure: Activitats de lleure (temps de lleure) voluntàries i satisfacció

Activitats de Lleure i Oci

A) Activitats de lleure

Han de permetre viure el temps de lleure d’una manera enriquidora.

  • Activitat Física: de les més habituals, practicar activitat física.
  • Turisme: necessitat educativa (conèixer cultures) i estètica (plaer de contemplació).
  • Diversió: jocs de taula, atzar, ordinador, màquines recreatives, parcs d'atraccions, discoteques.
  • Activitats Culturals: cinema, teatre, lectura, música, pintura.

B) Oci en la societat actual

  • Exclosos: aturats, pensionistes (exclusió).
  • Recerca Desmesurada d’Emocions: agressivitat, plaer, risc (no valorar prou els riscos).
  • Risc per la salut: necessitat d’adquirir el físic adequat per realitzar l’activitat de lleure.
  • Modes i Excés d’Oferta: massificació de participants, accés a activitats no desitjades.
  • Consum Solitari: TV, noves tecnologies (jocs d’ordinador, videojocs), manca de control social.

Animació com a Educació No Formal

Educació Formal i No Formal

  • Educació formal: educació escolar.
  • Educació no formal: educació fora de l’escola (animació sociocultural).

Animació Sociocultural

Conjunt de pràctiques socials que tenen com a finalitat:

  1. Dinamització de grups socials.
  2. Desenvolupament individual de la persona dins d'un grup.
  • Etimològicament: Prové del mot “anima”, que significa vida, sentit, i del mot “animus”, que significa dinamisme, acció.
  • Segons la UNESCO: “Conjunt de pràctiques socials que tenen com a finalitat estimular la iniciativa i la participació de les comunitats en el procés del seu propi desenvolupament, en la dinàmica global de la vida sociopolítica en la qual estan integrades”.
  • Segons J.A. Simpson: “Estímul proporcionat a la vida mental, física i afectiva dels individus d’un col·lectiu determinat, per incitar-los a emprendre activitats diverses que contribueixin a la seva expansió i els potenciïn el sentiment de pertinença a una comunitat en la qual pot participar”.

Animació Fisicoesportiva

Forma d’animació sociocultural, a través de la pràctica d’activitats físiques:

  1. Cultural: potencien la creativitat.
  2. Social: motiven la participació.
  3. Educatiu: pràctica esportiva de caràcter lúdic.

Objectius de l'Animació Fisicoesportiva

  • Superar l’actitud passiva en l’esport.
  • Fomentar la pràctica esportiva.
  • Esport a l’abast de tothom.
  • Contribuir a la millora de la qualitat de vida.
  • Despertar la consciència col·lectiva cap a la vida sana.

Animador Fisicoesportiu

Característiques
  1. Conèixer el funcionament dels grups i els seus membres.
  2. Tenir recursos.
Actituds
  • Dinàmica: motivar i proposar activitats d’animació.
  • Receptiva: observar la dinàmica del grup i escoltar tothom.
  • Empàtica i objectiva: respectar i valorar tothom (posar-se al lloc de l’altre).
  • Responsable: respondre als conflictes amb autocontrol i vetllar per la seguretat.
  • Educativa: estimular sempre, ser didàctic en les explicacions i actuacions.
Funcions
  • Potenciar la comunicació: permetre la participació i opinió de tothom i fomentar el diàleg.
  • Motivar i fomentar la participació: tenir cura del clima general intern i extern, estimular per aconseguir objectius comuns, afavorir la creativitat en les propostes, potenciar les iniciatives de tothom.
  • Animar i dinamitzar el grup: organitzar, dirigir i avaluar les activitats i el grup, reforçar actituds positives i reconduir negatives, respondre a conflictes.

Planificació de Projectes d'Animació

Diagnosi de Necessitats

Procés d’estudi i anàlisi de la realitat, a través de l’observació, enquestes, entrevistes, per detectar necessitats i planificar els projectes d’intervenció. Això dóna lloc a un pla d’intervenció amb finalitats i objectius generals, estratègies d’actuació i avaluació.

Planificació del Projecte

  • Objectius generals.
  • Recursos materials: instal·lacions, equipaments i material necessari.
  • Recursos humans: monitors, animadors (selecció de personal) i capacitació (formar el personal).
  • Seguretat: possibles perills ocorrents i organització interna en forma de rols.

Accions Prèvies a la Realització del Projecte

  • Motivació i sensibilització del col·lectiu: campanyes informatives, cartells, sessió informativa.
  • Detecció i contacte amb grups d’incidència: entrevistes, reunions, per explicar el projecte, motivar la participació, aclarir dubtes i valorar la seva opinió. Complicitat i col·laboració dels mestres.

Control de l'Execució

Aspectes de seguretat, temps, coordinació.

Avaluació

Avaluació de: resultats (objectius), organització, intervenció (activitats) i projecte (conclusions).

Estructura d'un Projecte d'Animació

Introducció

  • Presentació del projecte.
  • Objectius (generals i didàctics).
  • Descripció dels destinataris: a qui va adreçada l’actuació, composició del grup (alumnes, professors, alumnes discapacitats), instal·lacions i material (espais i equipaments disponibles, espais en cas de pluja), ubicació (accessos: metro, bus).

Pla de Treball

Descripció detallada del dia a dia (tasques, dates màximes i responsables).

  1. Abans: relació de les diferents actuacions prèvies. DETALLAR:
    • Data aproximada.
    • Responsable de cada actuació.
  2. Durant: tasques durant la intervenció en ordre cronològic, ha de recollir les funcions dels membres de l'organització i coordinació.
  3. Després: actuacions posteriors a la intervenció per avaluar el projecte i elaborar la memòria.

Previsió de Necessitats

  1. Equipament i material:
    • Instal·lacions que s’utilitzaran (relació i plànol).
    • Material necessari (inventari i procedència).
  2. Personal:
    • Coordinadors (funcions i situació).
    • Monitors i ajudants (forma de contractació, funcions i situació).

Organització i Control

  1. Horari: inici, final, descansos i etapes.
  2. Participants: organització dels grups, identificació, moviments i acompanyament.
  3. Activitats: esquema general, llistat d’activitats per grups.
  4. Coordinació: detallar funcions, preveure recollida i retorn de material.
  5. Altres: vigilants, acompanyants, monitors...

Descripció de les Activitats

Descripció d’activitats amb una fitxa.

Avaluació del Projecte

Previsió de les actuacions per avaluar el projecte.

  1. El personal: avaluació de la tasca dels monitors, s’han de definir instruments, responsables...
  2. L'organització: avaluació dels coordinadors i del funcionament de la intervenció.
  3. El propi projecte: aspectes i actuacions per elaborar la memòria.

La Memòria

Resum de les Actuacions

Resum de la intervenció tal com es va desenvolupar, proves gràfiques.

Valoració del Projecte

  1. Avaluació dels objectius: valoració de la seva consecució.
  2. Avaluació de l’organització: totes les actuacions previstes en el pla de treball, la metodologia, els recursos i les actuacions respecte del personal.
  3. Avaluació de la intervenció: desenvolupament de les activitats i el control de l’actuació (seguretat, temps, coordinació), ha d’incloure el resultat de l’avaluació del personal durant la intervenció.

Conclusions

  1. Valoració general: dificultats, incidències, valoració dels propis coordinadors.
  2. Propostes de modificació: modificació dels aspectes negatius o millorables per a futures intervencions.

Entradas relacionadas: