Guia d'Animació Sociocultural i Esportiva
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,44 KB
Temps Lliure i Temps de Lleure
1. Temps Lliure: temps disponible no ocupat.
2. Temps de Lleure: temps lliure ocupat amb activitats de lleure.
Tipus de Temps
Temps Total:
- T. Ocupat à Obligatòria: treball/estudis, descans, menjar
- T. Disponible à
- A) Compromès: club esportiu, voluntariat, acadèmia
- B) Lliure: Activitats de lleure (temps de lleure) voluntàries i satisfacció
Activitats de Lleure i Oci
A) Activitats de lleure
Han de permetre viure el temps de lleure d’una manera enriquidora.
- Activitat Física: de les més habituals, practicar activitat física.
- Turisme: necessitat educativa (conèixer cultures) i estètica (plaer de contemplació).
- Diversió: jocs de taula, atzar, ordinador, màquines recreatives, parcs d'atraccions, discoteques.
- Activitats Culturals: cinema, teatre, lectura, música, pintura.
B) Oci en la societat actual
- Exclosos: aturats, pensionistes (exclusió).
- Recerca Desmesurada d’Emocions: agressivitat, plaer, risc (no valorar prou els riscos).
- Risc per la salut: necessitat d’adquirir el físic adequat per realitzar l’activitat de lleure.
- Modes i Excés d’Oferta: massificació de participants, accés a activitats no desitjades.
- Consum Solitari: TV, noves tecnologies (jocs d’ordinador, videojocs), manca de control social.
Animació com a Educació No Formal
Educació Formal i No Formal
- Educació formal: educació escolar.
- Educació no formal: educació fora de l’escola (animació sociocultural).
Animació Sociocultural
Conjunt de pràctiques socials que tenen com a finalitat:
- Dinamització de grups socials.
- Desenvolupament individual de la persona dins d'un grup.
- Etimològicament: Prové del mot “anima”, que significa vida, sentit, i del mot “animus”, que significa dinamisme, acció.
- Segons la UNESCO: “Conjunt de pràctiques socials que tenen com a finalitat estimular la iniciativa i la participació de les comunitats en el procés del seu propi desenvolupament, en la dinàmica global de la vida sociopolítica en la qual estan integrades”.
- Segons J.A. Simpson: “Estímul proporcionat a la vida mental, física i afectiva dels individus d’un col·lectiu determinat, per incitar-los a emprendre activitats diverses que contribueixin a la seva expansió i els potenciïn el sentiment de pertinença a una comunitat en la qual pot participar”.
Animació Fisicoesportiva
Forma d’animació sociocultural, a través de la pràctica d’activitats físiques:
- Cultural: potencien la creativitat.
- Social: motiven la participació.
- Educatiu: pràctica esportiva de caràcter lúdic.
Objectius de l'Animació Fisicoesportiva
- Superar l’actitud passiva en l’esport.
- Fomentar la pràctica esportiva.
- Esport a l’abast de tothom.
- Contribuir a la millora de la qualitat de vida.
- Despertar la consciència col·lectiva cap a la vida sana.
Animador Fisicoesportiu
Característiques
- Conèixer el funcionament dels grups i els seus membres.
- Tenir recursos.
Actituds
- Dinàmica: motivar i proposar activitats d’animació.
- Receptiva: observar la dinàmica del grup i escoltar tothom.
- Empàtica i objectiva: respectar i valorar tothom (posar-se al lloc de l’altre).
- Responsable: respondre als conflictes amb autocontrol i vetllar per la seguretat.
- Educativa: estimular sempre, ser didàctic en les explicacions i actuacions.
Funcions
- Potenciar la comunicació: permetre la participació i opinió de tothom i fomentar el diàleg.
- Motivar i fomentar la participació: tenir cura del clima general intern i extern, estimular per aconseguir objectius comuns, afavorir la creativitat en les propostes, potenciar les iniciatives de tothom.
- Animar i dinamitzar el grup: organitzar, dirigir i avaluar les activitats i el grup, reforçar actituds positives i reconduir negatives, respondre a conflictes.
Planificació de Projectes d'Animació
Diagnosi de Necessitats
Procés d’estudi i anàlisi de la realitat, a través de l’observació, enquestes, entrevistes, per detectar necessitats i planificar els projectes d’intervenció. Això dóna lloc a un pla d’intervenció amb finalitats i objectius generals, estratègies d’actuació i avaluació.
Planificació del Projecte
- Objectius generals.
- Recursos materials: instal·lacions, equipaments i material necessari.
- Recursos humans: monitors, animadors (selecció de personal) i capacitació (formar el personal).
- Seguretat: possibles perills ocorrents i organització interna en forma de rols.
Accions Prèvies a la Realització del Projecte
- Motivació i sensibilització del col·lectiu: campanyes informatives, cartells, sessió informativa.
- Detecció i contacte amb grups d’incidència: entrevistes, reunions, per explicar el projecte, motivar la participació, aclarir dubtes i valorar la seva opinió. Complicitat i col·laboració dels mestres.
Control de l'Execució
Aspectes de seguretat, temps, coordinació.
Avaluació
Avaluació de: resultats (objectius), organització, intervenció (activitats) i projecte (conclusions).
Estructura d'un Projecte d'Animació
Introducció
- Presentació del projecte.
- Objectius (generals i didàctics).
- Descripció dels destinataris: a qui va adreçada l’actuació, composició del grup (alumnes, professors, alumnes discapacitats), instal·lacions i material (espais i equipaments disponibles, espais en cas de pluja), ubicació (accessos: metro, bus).
Pla de Treball
Descripció detallada del dia a dia (tasques, dates màximes i responsables).
- Abans: relació de les diferents actuacions prèvies. DETALLAR:
- Data aproximada.
- Responsable de cada actuació.
- Durant: tasques durant la intervenció en ordre cronològic, ha de recollir les funcions dels membres de l'organització i coordinació.
- Després: actuacions posteriors a la intervenció per avaluar el projecte i elaborar la memòria.
Previsió de Necessitats
- Equipament i material:
- Instal·lacions que s’utilitzaran (relació i plànol).
- Material necessari (inventari i procedència).
- Personal:
- Coordinadors (funcions i situació).
- Monitors i ajudants (forma de contractació, funcions i situació).
Organització i Control
- Horari: inici, final, descansos i etapes.
- Participants: organització dels grups, identificació, moviments i acompanyament.
- Activitats: esquema general, llistat d’activitats per grups.
- Coordinació: detallar funcions, preveure recollida i retorn de material.
- Altres: vigilants, acompanyants, monitors...
Descripció de les Activitats
Descripció d’activitats amb una fitxa.
Avaluació del Projecte
Previsió de les actuacions per avaluar el projecte.
- El personal: avaluació de la tasca dels monitors, s’han de definir instruments, responsables...
- L'organització: avaluació dels coordinadors i del funcionament de la intervenció.
- El propi projecte: aspectes i actuacions per elaborar la memòria.
La Memòria
Resum de les Actuacions
Resum de la intervenció tal com es va desenvolupar, proves gràfiques.
Valoració del Projecte
- Avaluació dels objectius: valoració de la seva consecució.
- Avaluació de l’organització: totes les actuacions previstes en el pla de treball, la metodologia, els recursos i les actuacions respecte del personal.
- Avaluació de la intervenció: desenvolupament de les activitats i el control de l’actuació (seguretat, temps, coordinació), ha d’incloure el resultat de l’avaluació del personal durant la intervenció.
Conclusions
- Valoració general: dificultats, incidències, valoració dels propis coordinadors.
- Propostes de modificació: modificació dels aspectes negatius o millorables per a futures intervencions.