Guia per a l'Anàlisi d'Anuncis i Textos Argumentatius
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,08 KB
Anàlisi d'un Anunci Publicitari
L'anàlisi d'un anunci és un procés llarg i laboriós. Cal establir relacions entre dos plans fonamentals:
- Pla de l'expressió: En l'anàlisi, és ineludible identificar i descriure el que es veu a l'anunci.
- Pla de la interpretació: Buscarem un significat a les formes descriptives.
El més important en el comentari d'un anunci serà, doncs, establir relacions entre els dos plans.
Finalitats de la Publicitat
La publicitat té dues finalitats principals: informar i persuadir (convèncer de la necessitat de disposar d'un producte).
Tipus de Text
En la comunicació podem trobar diversos tipus de text:
- Descripció
- Narració
- Explicació
- Argumentació
- Predicció
- Instrucció
- Conversa
- Textos retòrics
Varietats Lingüístiques i Registres
Distingim entre varietats dialectals i de registre:
- Varietats dialectals: Corresponen a les diferents maneres d'usar la llengua que tenen diversos grups de parlants. Hi ha una manera de parlar que identifica els parlants d'una determinada generació, grup social o zona geogràfica.
- Registres: Són el conjunt de característiques lingüístiques que resulten d'adaptar la llengua a un context situacional concret.
Factors que Determinen el Registre
El registre depèn, bàsicament, de quatre factors vinculats al procés comunicatiu i a la situació:
- Tema: No es fa servir el mateix tipus de llengua per parlar d'un tema general que per tractar-ne un d'especialitzat (que requereix terminologia específica).
- Intencionalitat: El propòsit o l'objectiu de la comunicació.
- Grau de formalitat: Depèn sobretot de la major o menor coneixença o familiaritat que hi ha entre els interlocutors. N'hi ha tres tipus:
- Alt: Es troba en situacions d'un cert distanciament entre emissor i receptor.
- Mitjà: Correspondria a la varietat estàndard.
- Baix: Es troba en totes aquelles situacions en què hi ha molt de tracte entre els interlocutors.
- Canal: El mitjà a través del qual ens comuniquem (oral, escrit, digital) també imposa les seves exigències a l'hora d'elaborar el text i, per tant, és un altre dels factors que condicionen el registre.
El Text Argumentatiu
Té com a finalitat convèncer l'interlocutor i, per tant, la seva funció bàsica és la persuasiva, cosa que el fa més aviat subjectiu. Aquest text és present en gèneres textuals molt diversos, tant orals com escrits.
Estructura del Text Argumentatiu
- Introducció: En aquesta primera part, presentarem el tema situant-lo dins d'un context i fent-ne veure l'interès al receptor, de qui hem d'aconseguir una disposició favorable.
- Desenvolupament: Constitueix el cos argumentatiu, que conté el joc d'arguments que han de provar la tesi.
- Conclusió: Es recorda breument la problemàtica que s'ha discutit i els principals arguments aportats, fet que porta a refermar la tesi.
Retòrica Clàssica: Arguments i Fal·làcies
La retòrica clàssica distingeix entre arguments racionals i procediments emotius.
Arguments Racionals
Alguns tipus d'arguments racionals són:
- Analogia
- Autoritat
- Quantitat
- Qualitat
- Utilitat
Fal·làcies
Les fal·làcies són arguments invàlids o enganyosos. Alguns exemples inclouen:
- Generalitzacions precipitades
- Falsos dilemes
- Manipulació de cites
El Discurs Emotiu
Per construir un discurs emotiu, es poden utilitzar diversos recursos:
- Fer present l'emissor o el receptor en el text.
- Fer ús d'un vocabulari connotat.
- Emprar altres recursos estilístics.