Guia d'Adquisició d'Hàbits Essencials en la Infància (1-6 Anys)
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,62 KB
Conceptes Clau en el Desenvolupament Infantil
- Habilitat: Capacitat per realitzar una tasca.
- Hàbit: Conducta apresa que es realitza a partir de criteris, quotidianament i correctament, afavorint l'autonomia.
- Rutina: Seqüència d'accions que es repeteixen regularment.
- Autonomia: Capacitat d'actuar per un mateix.
Adquisició d'Hàbits d'Alimentació
Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys
- Fer servir la cullera per a líquids o sòlids-líquids.
- Utilitzar la forquilla.
- Fer servir el got per beure.
- Deixar la taula i l'entorn nets.
- Mastegar i empassar bé, amb la boca tancada.
- Dur plats i gots plens o buits.
- Esperar el torn per ser servit.
- Menjar de tot.
- Demanar la quantitat que vol consumir.
- Recollir la taula.
- Fer servir el tovalló.
- Rentar-se les mans abans i després de menjar.
Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys
- Controlar les porcions que es fiquen a la boca.
- Separar els obstacles que es troben en el menjar: ossos, espines, etc.
- Utilitzar forquilla i ganivet.
- Pelar les fruites amb el ganivet.
- Rentar-se les dents després de menjar.
- Servir els altres.
- Parar i desparar la taula.
- Identificar i diferenciar els aliments per l'olor, el color i la presentació.
- Valorar tots els aliments.
- Diferenciar sabors i gustos.
Adquisició d'Hàbits de Descans i Son
Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys
- Treure's peces de roba senzilles, com els mitjons o les sabates.
- Participar en l'activitat de desvestir-se.
- Buscar els símbols que l'ajudin a conciliar el son.
- Acomiadar-se o saludar a l'hora d'anar-se'n a dormir o llevar-se.
- Despertar-se sense plorar.
- Adormir-se sol.
Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys
- Participar en l'organització de l'espai per anar a dormir: posar o treure el matalàs, endreçar o arreglar una mica el llit.
- Deixar endreçades les coses (roba, utensilis, etc.) usades per al descans.
- Respectar el descans dels altres.
Adquisició d'Hàbits d'Higiene Personal
Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys
- Conscienciar sobre la sensació tan agradable que produeix tenir les mans i el nas nets.
- Demanar ajuda quan es té el nas brut.
- Rentar-se i eixugar-se les mans.
- Eixugar-se la cara.
- Usar la paperera.
- Gaudir del bany.
- Rentar-se parts del cos quan és a la banyera.
- Asseure's a l'orinal i aixecar-se'n.
- Controlar els esfínters.
- Demanar ajuda quan té femta o pipí.
- Demanar ajuda quan es nota brut.
- Sol·licitar que el rentin o el pentinin per fer goig.
- Demanar que li tallin les ungles i els cabells.
- Valorar la bona olor corporal.
- Valorar la bona presència dels altres.
Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys
- Netejar-se després de fer femta i pipí.
- Tirar la cadena del vàter.
- Rentar-se les mans després d'anar al lavabo.
- Usar el paper higiènic.
- Utilitzar la dutxa.
- Mocar-se i fer servir el mocador.
- Rentar-se bé la cara i les mans.
- Eixugar-se després del bany.
- Usar la tovallola.
- Controlar l'ús del sabó.
- Rentar-se les dents.
- Tapar-se la boca amb la mà o girar la cara quan tus.
- Deixar nets els espais destinats a la higiene.
- Usar amb moderació l'aigua per al bany, la dutxa o qualsevol operació de neteja.
- Valorar la neteja i la bona presentació.
Factors Clau Abans d'Ensenyar un Hàbit
- Existència de capacitats bàsiques (dos tipus d'habilitats bàsiques: d'execució i de planificació).
- Disponibilitat d'espais, mobiliari i instruments adequats.
- Relació afectiva positiva.
- Quotidianitat i regularitat.
- Interrelació família-escola.
Adquisició d'Hàbits Relacionats amb la Roba
Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys
- Treure's les sabates i els mitjons.
- Posar-se i treure's l'abric, la jaqueta o la bata.
- Vestir-se i desvestir-se.
- Penjar la jaqueta, bata, bossa, etc.
- Diferenciar entre l'endret i el revés.
- Saber en quina mà o en quin peu va el guant o la sabata.
- Plegar, desar o penjar algunes peces de roba senzilles.
- Tenir cura de la roba i les sabates i dur-les netes.
- Treure alguna taca senzilla de la roba.
- Protegir la roba amb el pitet, la bata, etc.
- Valorar les peces de roba boniques, la combinació de colors, els accessoris, etc.
Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys
- Vestir-se i desvestir-se.
- Girar la roba si està al revés.
- Posar-se i treure's l'abric, la jaqueta o bata.
- Botonar i desbotonar peces de roba, fer i desfer cremalleres i velcros.
- Plegar, ordenar o col·locar bé la roba que es treu.
- Recollir i organitzar la bossa o motxilla de l'escola.
- Tenir netes i cuidades les sabates.
- Posar-se les sabates.
- Fer nusos.
- Relacionar les activitats i el temps atmosfèric amb el tipus de roba que ha de dur.
Adquisició d'Hàbits de Relacions Socials
Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys
- Respondre i cridar altres.
- Aprendre els noms d'infants i persones adultes.
- Conèixer les funcions de les persones adultes: diferenciar la funció dels pares de la de les persones adultes que l'atenen.
- Respectar les normes de la classe o de casa.
- Fer coses amb altres infants: jugar, ballar, cantar, teatre, etc.
- Respectar les normes de joc.
- Col·laborar amb altres infants o amb persones adultes en activitats senzilles.
- Col·laborar amb altres infants per resoldre conflictes o problemes.
- Rebre visites.
- Participar en festes o celebracions.
Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys
- Saber controlar-se en situacions excitants.
- Parar atenció als altres.
- Respectar el joc i la feina dels altres.
- Respectar el descans dels altres.
- Jugar o treballar amb altres infants.
- Respectar les opinions i els gustos dels altres.
- Saber esperar el torn d'intervenció o de ser atès.
- No respondre amb rabioles.
- Acceptar les negacions a interessos propis.
- Ser sincer davant dels conflictes.
- Respectar les normes de convivència.
- Col·laborar en tasques senzilles.
- Decidir les normes de joc o de convivència.
- Intervenir a temps en una conversa.
- Realitzar activitats en grup i finalitzar-les.
- Admetre altres nens i nenes en el grup.
- Compartir jocs, materials i, fins i tot, l'atenció de les persones adultes.
- Ajudar els que ho necessiten.
- Participar.
Programació i Avaluació de l'Adquisició d'Hàbits
Procés d'Adquisició d'Hàbits
- Inici: Observar l'infant i recollir informació.
- Descomposar l'hàbit en seqüències d'accions.
- Col·laborar amb els pares.
- Motivar l'infant.
- Adaptació de l'espai, material i temps.
- Modelatge.
- Avaluació: Si l'hàbit no s'ha adquirit, es reinicia el procés.
Fases en l'Aprenentatge d'un Hàbit
- Preparació.
- Aprenentatge.
- Automatització.
- Consolidació.
Avaluació
- Pautes d'observació individual o grupal.