Guia d'Adquisició d'Hàbits Essencials en la Infància (1-6 Anys)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,62 KB

Conceptes Clau en el Desenvolupament Infantil

  • Habilitat: Capacitat per realitzar una tasca.
  • Hàbit: Conducta apresa que es realitza a partir de criteris, quotidianament i correctament, afavorint l'autonomia.
  • Rutina: Seqüència d'accions que es repeteixen regularment.
  • Autonomia: Capacitat d'actuar per un mateix.

Adquisició d'Hàbits d'Alimentació

Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys

  • Fer servir la cullera per a líquids o sòlids-líquids.
  • Utilitzar la forquilla.
  • Fer servir el got per beure.
  • Deixar la taula i l'entorn nets.
  • Mastegar i empassar bé, amb la boca tancada.
  • Dur plats i gots plens o buits.
  • Esperar el torn per ser servit.
  • Menjar de tot.
  • Demanar la quantitat que vol consumir.
  • Recollir la taula.
  • Fer servir el tovalló.
  • Rentar-se les mans abans i després de menjar.

Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys

  • Controlar les porcions que es fiquen a la boca.
  • Separar els obstacles que es troben en el menjar: ossos, espines, etc.
  • Utilitzar forquilla i ganivet.
  • Pelar les fruites amb el ganivet.
  • Rentar-se les dents després de menjar.
  • Servir els altres.
  • Parar i desparar la taula.
  • Identificar i diferenciar els aliments per l'olor, el color i la presentació.
  • Valorar tots els aliments.
  • Diferenciar sabors i gustos.

Adquisició d'Hàbits de Descans i Son

Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys

  • Treure's peces de roba senzilles, com els mitjons o les sabates.
  • Participar en l'activitat de desvestir-se.
  • Buscar els símbols que l'ajudin a conciliar el son.
  • Acomiadar-se o saludar a l'hora d'anar-se'n a dormir o llevar-se.
  • Despertar-se sense plorar.
  • Adormir-se sol.

Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys

  • Participar en l'organització de l'espai per anar a dormir: posar o treure el matalàs, endreçar o arreglar una mica el llit.
  • Deixar endreçades les coses (roba, utensilis, etc.) usades per al descans.
  • Respectar el descans dels altres.

Adquisició d'Hàbits d'Higiene Personal

Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys

  • Conscienciar sobre la sensació tan agradable que produeix tenir les mans i el nas nets.
  • Demanar ajuda quan es té el nas brut.
  • Rentar-se i eixugar-se les mans.
  • Eixugar-se la cara.
  • Usar la paperera.
  • Gaudir del bany.
  • Rentar-se parts del cos quan és a la banyera.
  • Asseure's a l'orinal i aixecar-se'n.
  • Controlar els esfínters.
  • Demanar ajuda quan té femta o pipí.
  • Demanar ajuda quan es nota brut.
  • Sol·licitar que el rentin o el pentinin per fer goig.
  • Demanar que li tallin les ungles i els cabells.
  • Valorar la bona olor corporal.
  • Valorar la bona presència dels altres.

Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys

  • Netejar-se després de fer femta i pipí.
  • Tirar la cadena del vàter.
  • Rentar-se les mans després d'anar al lavabo.
  • Usar el paper higiènic.
  • Utilitzar la dutxa.
  • Mocar-se i fer servir el mocador.
  • Rentar-se bé la cara i les mans.
  • Eixugar-se després del bany.
  • Usar la tovallola.
  • Controlar l'ús del sabó.
  • Rentar-se les dents.
  • Tapar-se la boca amb la mà o girar la cara quan tus.
  • Deixar nets els espais destinats a la higiene.
  • Usar amb moderació l'aigua per al bany, la dutxa o qualsevol operació de neteja.
  • Valorar la neteja i la bona presentació.

Factors Clau Abans d'Ensenyar un Hàbit

  • Existència de capacitats bàsiques (dos tipus d'habilitats bàsiques: d'execució i de planificació).
  • Disponibilitat d'espais, mobiliari i instruments adequats.
  • Relació afectiva positiva.
  • Quotidianitat i regularitat.
  • Interrelació família-escola.

Adquisició d'Hàbits Relacionats amb la Roba

Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys

  • Treure's les sabates i els mitjons.
  • Posar-se i treure's l'abric, la jaqueta o la bata.
  • Vestir-se i desvestir-se.
  • Penjar la jaqueta, bata, bossa, etc.
  • Diferenciar entre l'endret i el revés.
  • Saber en quina mà o en quin peu va el guant o la sabata.
  • Plegar, desar o penjar algunes peces de roba senzilles.
  • Tenir cura de la roba i les sabates i dur-les netes.
  • Treure alguna taca senzilla de la roba.
  • Protegir la roba amb el pitet, la bata, etc.
  • Valorar les peces de roba boniques, la combinació de colors, els accessoris, etc.

Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys

  • Vestir-se i desvestir-se.
  • Girar la roba si està al revés.
  • Posar-se i treure's l'abric, la jaqueta o bata.
  • Botonar i desbotonar peces de roba, fer i desfer cremalleres i velcros.
  • Plegar, ordenar o col·locar bé la roba que es treu.
  • Recollir i organitzar la bossa o motxilla de l'escola.
  • Tenir netes i cuidades les sabates.
  • Posar-se les sabates.
  • Fer nusos.
  • Relacionar les activitats i el temps atmosfèric amb el tipus de roba que ha de dur.

Adquisició d'Hàbits de Relacions Socials

Objectius per a Infants d'1 a 3 Anys

  • Respondre i cridar altres.
  • Aprendre els noms d'infants i persones adultes.
  • Conèixer les funcions de les persones adultes: diferenciar la funció dels pares de la de les persones adultes que l'atenen.
  • Respectar les normes de la classe o de casa.
  • Fer coses amb altres infants: jugar, ballar, cantar, teatre, etc.
  • Respectar les normes de joc.
  • Col·laborar amb altres infants o amb persones adultes en activitats senzilles.
  • Col·laborar amb altres infants per resoldre conflictes o problemes.
  • Rebre visites.
  • Participar en festes o celebracions.

Objectius per a Infants de 3 a 6 Anys

  • Saber controlar-se en situacions excitants.
  • Parar atenció als altres.
  • Respectar el joc i la feina dels altres.
  • Respectar el descans dels altres.
  • Jugar o treballar amb altres infants.
  • Respectar les opinions i els gustos dels altres.
  • Saber esperar el torn d'intervenció o de ser atès.
  • No respondre amb rabioles.
  • Acceptar les negacions a interessos propis.
  • Ser sincer davant dels conflictes.
  • Respectar les normes de convivència.
  • Col·laborar en tasques senzilles.
  • Decidir les normes de joc o de convivència.
  • Intervenir a temps en una conversa.
  • Realitzar activitats en grup i finalitzar-les.
  • Admetre altres nens i nenes en el grup.
  • Compartir jocs, materials i, fins i tot, l'atenció de les persones adultes.
  • Ajudar els que ho necessiten.
  • Participar.

Programació i Avaluació de l'Adquisició d'Hàbits

Procés d'Adquisició d'Hàbits

  • Inici: Observar l'infant i recollir informació.
  • Descomposar l'hàbit en seqüències d'accions.
  • Col·laborar amb els pares.
  • Motivar l'infant.
  • Adaptació de l'espai, material i temps.
  • Modelatge.
  • Avaluació: Si l'hàbit no s'ha adquirit, es reinicia el procés.

Fases en l'Aprenentatge d'un Hàbit

  • Preparació.
  • Aprenentatge.
  • Automatització.
  • Consolidació.

Avaluació

  • Pautes d'observació individual o grupal.

Entradas relacionadas: