La Primera Guerra Mundial i l'Època d'Entreguerres: Causes i Impacte
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,12 KB
La Primera Guerra Mundial i l'Època d'Entreguerres
A. La Primera Guerra Mundial (1914-1918)
Fins que va començar la Segona Guerra Mundial, la Primera va ser anomenada la Gran Guerra, per la quantitat de morts i destrucció que va produir i perquè els estats que hi van lluitar esperaven que solucionaria tots els conflictes que hi havia als inicis del segle XX.
1. Causes de la Primera Guerra Mundial:
- L'imperialisme: Hi havia estats com el Regne Unit i França que tenien moltes colònies, i altres com Alemanya o Itàlia que en tenien poques. Les seves fàbriques necessitaven matèries primeres i un mercat on vendre els seus productes industrials.
- Enfrontament per territoris a Europa: Alemanya i França estaven enfrontades pel control d'Alsàcia i Lorena, mentre que Rússia i l'Imperi Austrohongarès volien conquerir la zona dels Balcans. D'altra banda, Sèrbia volia unificar els Balcans creant un estat anomenat Iugoslàvia.
- Rivalitats econòmiques: L'any 1914 ja no estava clar quina era la principal potència econòmica mundial, ja que els Estats Units, Alemanya i Japó havien arribat al mateix nivell d'industrialització que el Regne Unit i França.
- Creació d'aliances militars i increment de l'armament: L'època que va de 1870 a 1914 es coneix com la "Pau Armada". Encara que no hi havia guerres entre els països europeus, cada estat va augmentar molt les seves despeses en armament i també es van crear dues aliances militars per ajudar-se en cas que comencés la guerra: la Triple Aliança (Alemanya, l'Imperi Austrohongarès i Itàlia) i la Triple Entesa (Regne Unit, França i Rússia).
- Assassinat a Bòsnia de Francesc Ferran (príncep hereu de l'Imperi Austrohongarès): Va ser assassinat per dos estudiants serbis el 28 de juny de 1914 i va ser la xispa que va provocar que un mes després comencés la Primera Guerra Mundial, ja que va generar una cadena de declaracions de guerra.
2. Característiques de la Gran Guerra:
- Noves armes: A la Primera Guerra Mundial van aparèixer noves armes com metralladores, llançaflames, els submarins, avions, granades o gasos asfixiants.
- Guerra total: A part d'enfrontar la major part dels estats del món, per primer cop els civils van haver d'intervenir en la guerra produint aliments, fabricant armes o cuidant els ferits.
- Blocs enfrontats: D'una banda, van lluitar les Potències Centrals (Alemanya, l'Imperi Austrohongarès, Bulgària i l'Imperi Otomà) i d'altra banda, els Països Aliats (França, Regne Unit, Sèrbia, Rússia (fins al 1917), Itàlia (a partir del 1915), Estats Units (a partir del 1917) i molts altres estats al final de la guerra per intentar aconseguir territoris).