Guernica i Santa Maria del Mar: Anàlisi Artística i Històrica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,49 KB

Guernica: Anàlisi i Simbolisme de l'Obra de Picasso

Composició i Elements Visuals

Sobre un paisatge arquitectònic angoixant, hi apareixen 6 persones i 3 animals. Les figures s’estructuren a partir d’una piràmide compensada per dos eixos verticals als extrems. El vèrtex superior del triangle es troba en el quinqué que aguanta la dona.

  • Centre de la piràmide: Un cavall amb una llança clavada al costat.
  • Esquerra del cavall: Una dona seminua fuig.
  • Sota del cavall: Un soldat esquarterat.
  • Part esquerra del quadre: Una tràgica maternitat i un toro. Al costat de l’animal, un ocell atrapat entre el sostre i la taula.
  • Part dreta: Una dona amb els braços aixecats, atrapada en un incendi.

Estil Artístic i Característiques

  • La multiplicitat fraccionada de l’espai és cubista.
  • Les bombes esfereïdores són expressionistes.
  • La llum és artificial i irreal.
  • El color està reduït a una gamma cromàtica de blancs, negres i grisos.

Context Històric i Simbolisme

Durant la Guerra Civil Espanyola, la ciutat de Guernica va ser bombardejada. Picasso va expressar aquest esdeveniment en aquest quadre, encarregat per l'Exposició Universal de París el 1937.

Interpretacions Simbòliques dels Personatges:

  • Dona amb els braços aixecats: Metàfora del dolor físic.
  • Dona que corre: Representa els qui són perseguits.
  • Mare amb el seu fill: Símbol del dolor psicològic dels qui perden éssers estimats.
  • Soldat esquarterat: Representa les morts de les dues Espanyes.
  • Personatge amb el quinqué: Representa la voluntat de fer conèixer al món la veritat.
  • Llum artificial que s’il·lumina a si mateix: Representa la falsa propaganda nacional.
  • Cavall: Representa la població.
  • Ocell (colom): Símbol de la pau.

Santa Maria del Mar: Joia del Gòtic Català a Barcelona

Descripció Arquitectònica Exterior

La Basílica de Santa Maria del Mar presenta un aspecte robust amb predomini de línies horitzontals.

Estructura de la Façana Principal:

  • Tres nivells sobreposats:
    • Les capelles, amb finestrals estrets apuntats.
    • Les naus laterals, sostingudes per contraforts amples.
    • La nau central.
  • Façana principal: Flanquejada per dues torres octagonals i dividida en dos nivells horitzontals.
    • Nivell inferior: Domina la portalada, coronada per un gablet.
    • Nivell superior: Domina la rosassa, acompanyada per dos contraforts.

Interior de la Basílica

L’interior, cobert per una volta de creueries, presenta una planta de saló de tres naus, separades per 8 columnes octagonals que divideixen l’espai en 4 trams.

  • Presbiteri: Definit per un semicercle format per 8 columnes, envoltat per una girola.
  • Capelles: Hi ha 22 capelles en aquesta nau.

Context Històric i Cultural

  • Ubicació: Situada al nucli del barri de la Ribera de Barcelona.
  • Entorn monumental: En aquella època, el conformaven edificis entre l’església i la muralla, dels quals només se’n conserva parcialment la Llotja.
  • Construcció: Edificada durant el procés d’expansió urbana de Barcelona.
  • Precedent: Al mateix lloc hi havia un temple anterior dedicat a la devoció marina, que va esdevenir insuficient amb el desenvolupament urbanístic.

Influència i Llegenda

  • Inspiració: S’inspira en la tradició de la cultura arquitectònica gòtica catalana del segle XIII.
  • Influència posterior: La Catedral de Palma es va inspirar en aquesta obra.
  • Llegenda: Segons la llegenda, al lloc on s’aixecà el temple va ser enterrada Santa Eulàlia, patrona de Barcelona.

Entradas relacionadas: