Guernica de Picasso: Anàlisi, Context i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB
Guernica
Cronologia: 1937
Estil: Cubista
Tècnica: Oli
Suport: Tela
Localització: Museu Nacional Reina Sofia
Context Històric i Cultural
Creat el 1937, coincidint amb la campanya del nord d'Espanya on Franco, ajudat per tropes regulars italianes i per una divisió aèria alemanya, va capturar les principals ciutats.
Context cultural: A inicis del segle XX apareixen les primeres avantguardes, amb París i Nova York com a principals centres artístics. Així sorgiran el fauvisme, l’expressionisme, el cubisme, el futurisme, l’abstracció i el surrealisme.
Descripció
L'absència de colors té a veure amb la forma amb què Picasso es va assabentar de la notícia a través de la premsa.
Picasso estructura el quadre a partir d'una estudiada composició, amb simetria i perspectiva.
La simetria s'aconsegueix a través d'un eix central format per la paret blanca situada al mig del quadre i els pilars verticals que representen: a l'esquerra el bou i a la dreta la dona que alça els braços demanant ajuda. Picasso fa una composició de l'escena com si fos un tríptic, situant en el panell central el cavall i la dona que porta el quinter. A la dreta hi havia una casa incendiada amb una dona que demana ajuda i a l'esquerra un toro amb una dona amb el seu fill mort als braços.
L'obra amaga una estructura geomètrica formada per 3 triangles, el central que té com a vèrtex superior el quinter que queda delimitat per la part dreta per una línia diagonal.
La perspectiva situa en primer pla el guerrer caigut, en segon pla la resta de personatges i en tercer pla les construccions i el colom de la pau.
El ritme és constant i creixent, manifestant-se en primer lloc amb el soldat caigut, quiet; després continua amb el renill del cavall i finalment acaba amb la dona que crida pel seu fill mort, així cada imatge sembla tenir més dramatisme.
El moviment es percep d'una banda amb el caos general de l'escena i d'una altra amb el moviment cap a l'esquerra de les figures situades al centre.
La gamma cromàtica reduïda, limitada al blanc, gris i negre, permetent al pintor contrastar aquestes parts que ell desitja i aconseguint clarobscurs. Utilitzar pocs colors ajuda a intensificar el dramatisme.
L'expressivitat de les cares i cossos dels personatges, que es deformen voluntàriament per aconseguir una atmosfera més dramàtica.
Estil Cubista
Aquesta obra pertany al cubisme que es caracteritza per:
- Els propulsors del cubisme els trobem a Cézanne i als postimpressionistes, que representaven els objectes des de diversos punts de vista mostrant simultàniament totes les cares.
- El gran teòric del cubisme és el poeta Guillaume Apollinaire que defensava que la geometria és a les belles arts allò que la gramàtica a l’escriptura.
- Els cubistes criticaven als impressionistes i postimpressionistes dient que els seus quadres eren només retina sense cervell.
- L'any 1907 Picasso va pintar el seu primer quadre cubista anomenat Les Senyoretes del Carrer Avignon que representa 5 prostitutes que treballen en un bordell. El fet més important d'aquest quadre és la divisió del pla de les figures aconseguint una simultaneïtat espacial i temporal.
- L'any 1934 Picasso es suma al bàndol republicà contra la rebel·lió militar i en aquest període va pintar el Guernica.
Significat i Funció
Picasso va pintar aquest quadre només en un mes i mig sota l’impacte que el va causar llegir la notícia a la premsa del bombardeig de la ciutat basca de Guernica. L’aviació nazi va arrasar el poble utilitzant bombes incendiàries i assegurant-se que ningú fugia mitjançant dos caces bombarders que ametrallaven a tots aquells que fugien.
Iconogràficament (senzill de llegir):
- En primer lloc, la Dona-Crit que sobresurt per una finestra, portant un quinqué a la mà i que revela la veritat amb la seva llum, contrasta amb la bombeta situada al sostre, que s’il·lumina a si mateixa i que és una denúncia de la manipulació informativa feta pels colpistes, segons la qual els bombardejos havien sigut fets pels propis republicans.
- El cavall simbolitza al poble, que sucumbeix en una lluita que no és la seva.
- El brau (toro) situat a l’esquerra i ben aferrat al terra, simbolitza la força del poble que unit mai serà vençut.
- El guerrer destrossat a terra, porta una espasa trencada a la mà junt amb una flor, símbol d'esperança.
- La mateixa esperança que simbolitza el colom de la pau situat entre el brau i el cavall, amb una petita franja il·luminada que indica les poques probabilitats de pau.
- Dona amb el fill mort als braços, que simbolitza la indefensió del poble.
Funció: Picasso volia denunciar amb aquesta obra la crueltat i la barbaritat de la guerra.