Guernica de Picasso: Anàlisi Completa de l'Obra
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB
Fitxa tècnica i documentació general
- Títol: Guernica
- Autor: Pablo Picasso
- Cronologia: 1937
- Tècnica: Oli sobre tela
- Estil: Cubista, Expressionista
- Tema: Denúncia política
- Localització: Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia (Madrid)
Context històric i cultural
Mundialment: època d’entreguerres, superació de la profunda depressió dels anys 30, ascensió del feixisme i el nazisme, poc abans de la Segona Guerra Mundial...
A Espanya: Guerra Civil Espanyola (1936-1939), franquisme (1939-1975)...
Culturalment: moviments avantguardistes que volen innovar, com el Surrealisme i l’Expressionisme, i la Generació del 27 amb Rafael Alberti, Gerardo Diego...
Biografia de l’autor
Pablo Picasso fou pintor, escultor, gravador i ceramista.
Durant un temps, alterna la seva residència entre Barcelona i París, d’on rep moltes influències (l'època blava).
Després, s’instal·la a París. Al principi, pinta obres amb el color rosa dominant (l'època rosa) i, més endavant, es decanta pel Cubisme, influenciat per Cézanne.
Acabada la Segona Guerra Mundial, s’instal·la a Vallauris (població de la costa mediterrània francesa). En aquesta època, fa obres plenes d’alegria, ja que Picasso viu una etapa molt positiva.
Tot i així, Picasso no abandona la seva ideologia i, afiliat al Partit Comunista Francès, molts cops utilitza l’art per fer-ne propaganda i com a instrument contra la guerra.
Estil
L’estil de l'obra combina el Cubisme i l’Expressionisme.
El Cubisme es caracteritza per:
- No interessa la representació d’objectes; es vol representar la realitat intel·lectual de l’artista.
- Temàtiques irrellevants, però destaquen els retrats, les composicions amb elements quotidians...
- La forma és desinteressada.
- Les cares dels objectes es juxtaposen a un mateix pla (diferents visions simultànies d’un mateix objecte = multiplicitat).
- Influències: Puntillisme, Postimpressionisme (Cézanne), art primitiu...
L’Expressionisme
L’Expressionisme es desenvolupa de finals del segle XIX a mitjans del segle XX.
Neix com una base de protesta i de crítica; l’obra d’art ha d’explicar l’estat d’ànim, el sentiment, l’interior de l’artista.
Hi ha diferents grups expressionistes: Die Brücke, Der Blaue Reiter i la Nova Objectivitat.
Anàlisi formal
L'obra presenta un escenari angoixant en què amb prou feines es reconeixen finestres, una teulada, un terra amb rajoles i una taula, amb 9 figures. Es distribueix com un tríptic.
Les 9 figures (6 persones i 3 animals) estan estructurades de manera ordenada a partir d’una piràmide compensada per 2 eixos verticals situats als extrems.
El vèrtex superior del triangle està al centre de l’obra i baixa en diagonal cap als extrems inferiors de la pintura.
Dins de la superfície dibuixada per la piràmide, al centre, hi ha un cavall amb una llança clavada al costat. A l’esquerra del cavall, hi ha una dona seminua que fuig i, sota les potes del cavall, un soldat esquarterat.
A la part esquerra, Picasso hi dibuixa a sota una tràgica maternitat i, més amunt, un toro. Al costat del toro, hi ha un ocell atrapat entre el sostre i la taula.
A la part dreta, hi ha la imatge dramàtica d’una dona amb els braços aixecats, atrapada en un incendi.
Picasso plasma l’horror i la destrucció derivats de la guerra a través d’una barreja entre el Cubisme i l’Expressionisme; utilitza els recursos expressius que li proporcionen els dos estils.
Aconsegueix donar una sensació caòtica i destructiva de les bombes mitjançant:
- El cavall.
- El toro.
- La desfiguració facial de les persones.
Aconsegueix crear un clímax expressiu difícil de superar amb:
- Les boques esfereïdores, molt obertes, de l’interior de les quals a vegades sobresurt una llengua punxeguda.