Guernica de Picasso: Anàlisi Completa de l'Obra

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB

Fitxa tècnica i documentació general

  • Títol: Guernica
  • Autor: Pablo Picasso
  • Cronologia: 1937
  • Tècnica: Oli sobre tela
  • Estil: Cubista, Expressionista
  • Tema: Denúncia política
  • Localització: Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia (Madrid)

Context històric i cultural

Mundialment: època d’entreguerres, superació de la profunda depressió dels anys 30, ascensió del feixisme i el nazisme, poc abans de la Segona Guerra Mundial...

A Espanya: Guerra Civil Espanyola (1936-1939), franquisme (1939-1975)...

Culturalment: moviments avantguardistes que volen innovar, com el Surrealisme i l’Expressionisme, i la Generació del 27 amb Rafael Alberti, Gerardo Diego...

Biografia de l’autor

Pablo Picasso fou pintor, escultor, gravador i ceramista.

Durant un temps, alterna la seva residència entre Barcelona i París, d’on rep moltes influències (l'època blava).

Després, s’instal·la a París. Al principi, pinta obres amb el color rosa dominant (l'època rosa) i, més endavant, es decanta pel Cubisme, influenciat per Cézanne.

Acabada la Segona Guerra Mundial, s’instal·la a Vallauris (població de la costa mediterrània francesa). En aquesta època, fa obres plenes d’alegria, ja que Picasso viu una etapa molt positiva.

Tot i així, Picasso no abandona la seva ideologia i, afiliat al Partit Comunista Francès, molts cops utilitza l’art per fer-ne propaganda i com a instrument contra la guerra.

Estil

L’estil de l'obra combina el Cubisme i l’Expressionisme.

El Cubisme es caracteritza per:

  • No interessa la representació d’objectes; es vol representar la realitat intel·lectual de l’artista.
  • Temàtiques irrellevants, però destaquen els retrats, les composicions amb elements quotidians...
  • La forma és desinteressada.
  • Les cares dels objectes es juxtaposen a un mateix pla (diferents visions simultànies d’un mateix objecte = multiplicitat).
  • Influències: Puntillisme, Postimpressionisme (Cézanne), art primitiu...

L’Expressionisme

L’Expressionisme es desenvolupa de finals del segle XIX a mitjans del segle XX.

Neix com una base de protesta i de crítica; l’obra d’art ha d’explicar l’estat d’ànim, el sentiment, l’interior de l’artista.

Hi ha diferents grups expressionistes: Die Brücke, Der Blaue Reiter i la Nova Objectivitat.

Anàlisi formal

L'obra presenta un escenari angoixant en què amb prou feines es reconeixen finestres, una teulada, un terra amb rajoles i una taula, amb 9 figures. Es distribueix com un tríptic.

Les 9 figures (6 persones i 3 animals) estan estructurades de manera ordenada a partir d’una piràmide compensada per 2 eixos verticals situats als extrems.

El vèrtex superior del triangle està al centre de l’obra i baixa en diagonal cap als extrems inferiors de la pintura.

Dins de la superfície dibuixada per la piràmide, al centre, hi ha un cavall amb una llança clavada al costat. A l’esquerra del cavall, hi ha una dona seminua que fuig i, sota les potes del cavall, un soldat esquarterat.

A la part esquerra, Picasso hi dibuixa a sota una tràgica maternitat i, més amunt, un toro. Al costat del toro, hi ha un ocell atrapat entre el sostre i la taula.

A la part dreta, hi ha la imatge dramàtica d’una dona amb els braços aixecats, atrapada en un incendi.

Picasso plasma l’horror i la destrucció derivats de la guerra a través d’una barreja entre el Cubisme i l’Expressionisme; utilitza els recursos expressius que li proporcionen els dos estils.

Aconsegueix donar una sensació caòtica i destructiva de les bombes mitjançant:

  • El cavall.
  • El toro.
  • La desfiguració facial de les persones.

Aconsegueix crear un clímax expressiu difícil de superar amb:

  • Les boques esfereïdores, molt obertes, de l’interior de les quals a vegades sobresurt una llengua punxeguda.

Entradas relacionadas: