Guernica de Pablo Picasso: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,58 KB

GUERNICA

1. FITXA TÈCNICA

Autor: Pablo Picasso (1881-1973)

Cronologia: 1937

Estil: cubista i expressionista

Tipologia, material i tècnica: és un quadre realitzat amb la tècnica de l’oli sobre tela.

2. DESCRIPCIÓ FORMAL

Composició: les figures s’estructuren en una gran piràmide compensada per dos eixos verticals ascendents als extrems. El vèrtex del triangle és proper al quinqué que aguanta la dona que entra per la finestra i baixa en diagonal cap als extrems inferiors. La part esquerra està ocupada per una tràgica maternitat i un toro. Al costat del toro hi ha un ocell atrapat entre el sostre i la taula. La part dreta està ocupada per una dona amb els braços aixecats, dramàticament, atrapada en un incendi.

Recursos expressius: per plasmar l’horror i la destrucció de la guerra, Picasso fa servir recursos del cubisme i de l’expressionisme amb la multiplicitat fraccionada de les figures del cavall o el toro i amb la desfiguració facial de les persones, aconsegueix reflectir el caos i la destrucció provocats per les bombes. Amb les boques obertes, d’alguna de les quals sobresurt una llengua punxuda, aconsegueix crear una situació de forta càrrega emocional.

Llum: la llum és artificial, irreal. El focus (finestres, quinqué, llum del sostre) produeixen una llum marcada per la multiplicitat cubista.

Color: la gamma cromàtica és reduïda (blanc, negre i gris), l’absència de colors naturalistes magnifica expressivitat de la línia i augmenta l’impacte visual dels gestos.

3. TEMÀTICA

Elements iconogràfics: Enmig d’una arquitectura angoixant (finestres, teulades, terra de rajoles, taula) veiem 6 persones i 3 animals en un desordre aparent. Podem destacar un cavall amb una llança davant al costat, una dona semi-nua que fuig, un soldat esquarterat... L’obra és plena d’al·legories, simbolisme i metàfores:

  • La dona dels braços aixecats representa el dolor físic
  • La dona que corre representa els que són perseguits
  • La dona amb el fill en braços representa el dolor psicològic dels que perden els seus estimats i molt important, la fragilitat dels innocents.
  • El soldat esquarterat representa la divisió de les dues espanyes, enfrontades per la guerra
  • El personatge que introdueix el quinqué per la finestra representa la voluntat de que la crueltat d’aquests fets siguin coneguts pel món.
  • El cavall que seria la població espanyola, representa que ha estat vençut per la força bruta del brau.
  • L’ocell és el símbol de la pau, que ha estat deixat de banda.

Significat: Per Picasso el tema era molt simple: donar fe de la destrucció provocada per les bombes amb 4 dones cridant, un home caigut i 3 animals en un ambient més o menys urbà.

La intencionalitat: Picasso pretén fer una denuncia política, una denuncia contra l’atac aeri de la població civil per part de l’aviació nazi, que donava suport a Franco.

La funció: és propagandística. Segons Picasso, la funció és denunciar qualsevol guerra, no únicament la guerra civil espanyola (cal recordar l’obra de Goya de “El 3 de Maig de 1808”.

4. MODELS I INFLUÈNCIES

S’INSPIRA EN:

  • La seva estructura triangular recorda a un frontó del temple de Zeus a Olimpia.
  • Per l’acumulació de personatges recorda a un quadre barroc (per exemple, el quadre de Rubens, conseqüències de la guerra).
  • També recorda a quadres històrics del Romanticisme com “La matança de Quíos” de Delacroix o “El rai de la Medusa” de Gericault.
  • Un model més directe és “La matança dels innocents” del pintor barroc de XVII Guidó Reni.
  • Una referència molt directe són els gravats que Picasso hauria fet (sèries somni i mentida de Franco i la Minotauromàquia). En aquests gravats ja trobem el cavall, el toro, la llum, el colom...

5. EL CONTEXT HISTÒRIC, BIOGRAFIA I 2 OBRES

El context de l’obra és el bombardeig patit per la ciutat de Guernika per part de la legió còndor alemanya, en el marc de la guerra civil espanyola. Va ser el dia 26 d’abril de 1937 un dia de mercat en que la població era, majoritàriament, dones, nens i ancians. Picasso és un artista plàstic molt complert: pintor, escultor, gravador i ceramista. Ja des de 1900 viu entre París i Barcelona. A Barcelona desenvolupa la seva etapa blava, a París l’etapa rosa fins l’any 1907 que sota la influència de Cézanne i l’art primitiu, inicia el Cubisme amb el quadre “Les senyoretes d’Avinyó”. A partir de 1925 fa servir l’expressionisme i barreja els 2 estils. Quan acaba la Segona Guerra Mundial (1945) s’instal·la al sud de França, iniciant una època molt creativa, productiva també molt vitalista. En aquesta etapa fa versions d’obres d’artistes com Velázquez (sèrie de les Menines). Una característica de la seva trajectòria vital va ser la implicació ideològica i política en el camp de l’esquerra. Va estar afiliat al partit comunista francès i va ser un propagandista en contra de la guerra.

Obres que tenen relació amb el tema són “La minotauromàquia (1935), l’ossari (1945), la Massacre de Corea (1951).

L’obra és encàrrec del govern de la República. Li va encarregar una obra de grans dimensions pel pavelló espanyol de l’Exposició Internacional de París de 1937.

Entradas relacionadas: