El grup: definició, característiques, objectius i rols

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,08 KB

El grup

Definició. 2 o més persones que interactuen lliurament, comparteixen alguna cosa en comú i identitat comuna.

Característiques. Assolir objectius comuns, sentit d'identitat compartit, oportunitats de participació i d'interacció, cohesió, forma d'estructura i capacitat d'aprovació en relació amb els seus integrants.

Objectiu. Aconseguir ser un grup eficient. Membres s'accepten, comunicació oberta, membres responsables del seu aprenentatge i conducta, membres cooperen, processos establerts en la presa de decisions, enfrontar problemes i solucionar-los constructivament.

Fases del desenvolupament del grup.

  • Fase inicial → orientació

  • Normes → establiment pautes de conducta i autoregulació funcionament

  • Eficiència → assoliment d'objectius

  • Fase final → disgregació del grup

Elements del grup. OBJECTIUS: fites que té el grup, imposats pel líder o pel mateix grup, avaluen la progressió del grup. (tenir en compte: definir de forma clara i precisa, grup proposarà objectius quan comenci a ser un grup madur, respondre a la realitat i necessitats del grup, proposats pel grup). Plantejats a curt i llarg termini, de manera que puguin ser avaluats, buscar mecanismes d'evaluació. En general, en un grup trobem:

  • Objectius grupals → comuns per tots els individus

  • Objectius latents → fites que tenen els membres del grup de forma individual i inconscient

Relacions interpersonals: relació de comunicació i confiança entre els diferents membres del grup, ajuden a definir el rol i poden ser classificades en:

  • Relacions interpersonals primàries: bona comunicació, comparteixen experiències, gustos..

  • Relacions interpersonals secundàries: es relacionen de forma impersonal i comunicació superficial, ens poden donar molta informació (tipus de grup, fase de desenvolupament..)

El grup de treball.

Tipus: Els grups d'aprenentatge poden ser de diversos tipus en funció de l'objectiu, activitat i quantitat de temps.

  • Formals: construïts per un període de classe de varies setmanes, aconseguir meta concreta.

  • Informals: formats sense reflexió prèvia, atzar

  • De base: grups de llarg durada, base estable, comunitat d'aprenentatge.

MIDA: alumnes puguin participar i construir ambient de confiança, diversitat requerida per a la realització de tasques d'aprenentatge.

COMPOSICIÓ: es poden formar: atzar, interessos, afinitats, habilitats, actituds, etc. Poden ser:

  • Homogenis: es busca característiques comunes

  • Heterogenis: es busca diversitat d'opinions, idees i experiències

Els rols

Definició. Conjunt de funcions, pautes, comportaments que una societat determinada espera d'una persona.

Tipus. Cada persona té un rol diferent. Sistema de categories que permet observar els rols quan els membres interactuen entre ells:

  • Nivell sociemocional positiu: encoratjador, solidari, animador, reductor de tensions i harmonitzador

  • Nivell de tasques contributives: organitzador, iniciador, activador, contribuïdor, aclaridor o connector

  • Nivell de tasques: recerca d'orientació: interrogador, conciliador, objector passiu

  • Nivell socioemocional negatiu: passiu, indiferent, desertor, manipulador, dominant, antagonista agressor

Role-playing. Tècnica que simula una situació que es presenta a la vida real, objectiu: imaginar forma d'actuar.

Entradas relacionadas: