Greziako Arte Klasikoa: Arkitektura eta Eskultura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en vasco con un tamaño de 6,6 KB
Greziako Arte Klasikoa
Arkitektura
- Mendebaldeko arkitekturan garrantzia handia: Greziako arkitekturak, ordena eta harmoniari esker, Mendebaldeko arkitektura estiloaren oinarria ezarri zuen.
- Edertasuna eta harmonia: Greziarrentzat, edertasuna oreka eta simetria bidez lortzen zen. Ordenaren eta proportzioen erabilera garrantzitsua zen, haien printzipioen arabera egindako arkitektura gizakiaren eta naturaren arteko harmonia lortzeko bidea zelako.
- Gizakiaren neurrira egindako arkitektura: Greziako eraikinak gizakiaren proportzioei egokitzen zitzaizkien.
- Ezaugarriak:
- Arkitrabe sistema: Arkitektura arkitrabeduna da; hau da, greziarrek ez zuten arkua erabiltzen. Zutabeek arkitrabe bat eusten zuten, eta horren gainean frontoi triangeluarra zegoen.
- Materialak: Bi material nagusi erabiltzen zituzten: harria eta marmola. Marmola preziatuagoa zen, eta eraikin nagusietan erabiltzen zen.
- Orden arkitektonikoak: Doriar eta joniar ordenak oinarrizkoak dira Greziako arkitekturan. Doriar ordena sinple eta sendoa da; zutabeak kanalik gabeak dira eta oinarririk gabeak. Joniar ordenak zutabe estilatuagoak eta apaingarri gehiago ditu, hala nola kapitel bolutadunak.
- Kanon klasikoaren arabera eraikitako tenpluak:
- Greziar tenpluak oinplano klasikoaren arabera eraikitzen ziren. Tenplu bakoitzak bere oinplanoa eta zutabe kopurua zituen, eta horren arabera izena hartzen zuen.
- Adibideak: Atenaseko Akropolia. Eraikin nagusiak:
- Partenoia: Atenea jainkosari eskainitako tenplua. Arkitektoak: Iktinos eta Kalikrates.
- Ezaugarriak: Tenplua oktastiloa da (8 zutabe aurrealdean) eta peripteroa (zutabeek inguratua). Bi atari ditu (anfiprostiloa), naos bikoitza eta opistodomo bat (alde atzealdean, sakristia modukoa).
- Entasia: Zutabeen enborraren erdialdean, desitxuratze optikoa saihesteko, perimetro handiagoa du.
- Estiloen nahasketa: Doriar tenplua da nagusiki, baina elementu joniarrak ere baditu, hala nola opistodomoko zutabeak eta barruko frisoa.
- Dekorazioa: Frontoia eta frisoa mitologia grekoaren irudiekin apainduta daude, eta elementu asko polikromatuta daude (koloreztatuta).
- Propileoak: Akropolirako sarrera, arkitektura monumentala erakusteko diseinatua.
- Erekteion: Mnesikles arkitektoak diseinatua; konposizio konplexua du eta maila desberdinetan banatuta dago. Hexastiloa da (6 zutabe aurrealdean), eta atari ezagun bat du, non emakume irudiak (karatideak) zutabe gisa erabilita dauden.
- Partenoia: Atenea jainkosari eskainitako tenplua. Arkitektoak: Iktinos eta Kalikrates.
Eskultura
Greziako eskultura hiru garaitan banatzen da, konplexutasunean aurrera egiten dutenak:
Garai arkaikoa (K.a. 700-500):
- Testuingurua: Demokraziaren lehen urratsak eta merkatarien gorakada; eskultura sinple eta zurrunak nagusi dira.
- Ezaugarriak:
- Eskulturak: Kuros (mutil gazte biluziak) eta Kore (neska gazte biluziak) eskulturak egiten zituzten. Eskultura hauek Egiptoko irudien antza dute, zurruntasun handia eta simetria dutelako.
- Mugimendu falta: Hanka bat aurreratuta, mugimendu apur bat adierazten saiatzen dira, baina, oro har, estatikoak dira.
- Anatomia: Anatomia errealista lantzen hasi ziren, eta eskultoreek gorputzaren xehetasunak ulertu behar zituzten.
- Aurpegiko espresioa: Aurpegiek adierazpen gutxi izaten dute, serioak eta estatikoak dira.
Garai klasikoa:
- Garai zorrotza (K.a. 500-450):
- Merkatarien balioak eta naturalismoa: Merkatarien balioak zabaltzen hasi ziren, eta eskulturak gero eta naturalistagoak bihurtu ziren.
- Ezaugarriak: Aurreko zurruntasuna eta geometrizazioa alde batera utzi ziren; mugimendua kontrapostoa erabiliz adierazten da. Honek gorputzaren pisua hanka batean jartzea suposatzen du.
- Adibideak: Artemisiongo Poseidon eta Pitagoras Rhegyongoaren eskultura.
- I. Klasizismoa (Periklesen garaia, K.a. 450-404):
- Polikletoren kanona: Eskultoreek gorputza proportzio harmoniatsu batean irudikatzeko neurriak jarraitu zituzten; adibidez, gorputza 7 buru tamainako altuera izatea eta gorputzeko atal bakoitzak proportzio bat izatea.
- Adibideak:
- Diskoboloa (Miron): Diskoa jaurtitzen ari den atleta biluzi baten eskultura. Mugimendu deigarria eta anatomia xehetasun handiz landua du.
- Doriforoa (Polikleto): Kontrapostoa duen gazte bat, orekaz eta gorputz gihartsu baina harmoniatsuz irudikatuta.
- II. Klasizismoa (K.a. 404-323):
- Ezaugarriak: Peloponesoko gerrarekin hasi eta Alexandro Handiaren heriotzarekin bukatzen da. Gorputzak sentsualagoak eta dinamikoagoak dira.
- Autoreak: Lisipo eta Praxiteles.
- Adibideak:
- Hermes Dionisosekin (Praxiteles): Hermes eta Dionisos jainkoaren arteko elkarrizketa ageri da. Gorputzak S forma estilizatu bat eratzen dute (Praxitelesen kurba).
- Garai zorrotza (K.a. 500-450):
Garai helenistikoa (K.a. 323 - K.o. I. mendean):
- Testuingurua: Alexandro Handiaren heriotzaren ondoren, Grezia eta Asia arteko harremanak eta kultura aberastea eman ziren.
- Ezaugarriak: Eskulturak dinamikoagoak eta adierazkorragoak dira, eta sentsualitatea eta mugimendua azpimarratzen dituzte.
- Adibideak:
- Samotraziako Garaipena: Emakume hegoduna, itsasontzi baten brankan dagoena. Arropa bustiaren teknika erabiltzen da, mugimendua eta dinamismoa emateko.
- Miloko Venus: Afroditaren irudia, gorputza luzatuta eta kontrapostoa erabiltzen. Aurpegi adierazkorra eta irudi sentsuala du.
- Laokoonte eta bere semeak: Greziar mitologia kontatzen duen eskultura. Konposizio oso dinamikoa da, sufrimendua adierazten duten aurpegi espresiboekin.