Grans Obres d'Art: Anàlisi de Courbet, Manet i Canova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,19 KB

Enterrament a Ornans (Gustave Courbet)

Fitxa Tècnica

  • Tècnica: Oli sobre llenç, grans dimensions.
  • Estil: Realisme (mitjans del s. XIX).
  • Ubicació: Museu d’Orsay, París.

Context i Estil: El Realisme

Context Històric

  • Mitjans del s. XIX, després de les revolucions liberals.
  • Creixement demogràfic a les ciutats i aparició del *proletariat*, classe social sotmesa als burgesos.
  • Condicions laborals i d'habitatge precàries, amb explotació infantil i llargues jornades laborals.
  • Creació de sindicats i compromís dels artistes amb els problemes socials.

Estil Realista

  • Reacció al Romanticisme i a les revolucions liberals.
  • Identificació de l'art amb la realitat quotidiana.
  • Artistes destacats: Courbet, Daumier, Millet o De Haes.

Autor: Gustave Courbet

  • Màxim representant del Realisme. Transició d'estil romàntic a realista.
  • Obres com a resposta contra l'*academicisme*.
  • Tècnica: Minuciosa amb pinzell i espàtula, influenciat per Velázquez i Rembrandt.
  • Referència a l'escola de Barbizon (Millet).
  • Influència en l'Impressionisme.
  • Obra destacada: *El taller del pintor*.

Anàlisi Formal

  • Descripció: Paisatge exterior amb un grup de persones en un enterrament.
  • Composició: Tendència a l'horitzontalitat. Personatges treballats a mida natural sense jerarquia.
  • La creu és el focus d'atenció, trencant l'horitzontalitat. Simetria.
  • Color: Tonalitats fosques i apagades. Contrast del negre amb el blanc i l'ús del vermell.
  • Tècnica: Predomini del color sobre el dibuix amb pinzellada solta.
  • Distribució: Clergues a l'esquerra, homes al centre, dones a la dreta.

Iconografia

Representació d'un fet real i quotidià de tot el poble. No és un encàrrec, sinó una rutina.

L’Esmorzar a l’Herba (Édouard Manet)

Fitxa Tècnica

  • Autor: Édouard Manet.
  • Tècnica: Oli sobre llenç (208 cm x 264,5 cm).
  • Data: 1863.
  • Ubicació: Museu d’Orsay, París.

Context Històric

  • França, segle XIX. Canvis socials i econòmics (Revolució Industrial, migració rural-urbana, avenços científics i tècnics).
  • Sorgiment del Realisme literari i influència del positivisme filosòfic.
  • Qüestionament dels principis morals i religiosos.
  • Intent de Napoleó III de formar un altre imperi.

Estil: Precursor de l'Impressionisme

  • Naturalisme extrem.
  • Ús de la divisió dels colors i la teoria dels contrastos simultanis.
  • L'artista veu el color com a expressió de la llum i busca captar la seva variabilitat.
  • Pinzellades soltes i juxtaposades (influència de Monet).

Autor: Édouard Manet

  • Precursor impressionista.
  • Influències de Velázquez i Goya.
  • Obra rebutjada als Salons oficials.

Anàlisi Formal

  • Composició: Estructura piramidal, tot i que la perspectiva està alterada.
  • Influència: Obres com *"El concert campestre"* de Ticià.
  • Color: Predomini dels colors freds i neutres amb un primer pla verd.
  • Llum i Ombra: Llum natural que es fon en els colors. Ombres basades en el mateix color de l'objecte.
  • Tècnica: Pinzellades soltes, breus i juxtaposades, amb predomini del color sobre el dibuix. Expressivitat de les figures.

Eros i Psique (Antonio Canova)

Fitxa Tècnica

  • Tècnica: Talla de marbre.
  • Autor: Antonio Canova.
  • Data: 1780.
  • Ubicació: Museu del Louvre, París.

Context Històric

Transformacions del segle XVIII

  • Grans transformacions estructurals a finals del s. XVIII.
  • Substitució de les estructures de l'Antic Règim per estructures liberals.
  • Revolucions (com la Francesa i les liberals) busquen canviar els models estamentals.
  • Procés de substitució dels sistemes agraris pel sistema capitalista (Revolució Industrial).

La Il·lustració

  • Moviment cultural promogut per la raó i la ciència, contra la fe i la creença.
  • Èmfasi en el mètode científic.
  • Inspiració en el món grec i romà, en oposició al món medieval.

Estil i Autor: Neoclassicisme

Estil Neoclàssic

  • Recuperació dels valors i formes de l'Antiga Grècia i Roma, en resposta als "excessos" del Rococó.
  • El *Rococó* es caracteritzava per l'exuberància, els colors, les formes i el moviment.
  • El *Neoclàssic* es caracteritza per la rectitud, la fredor i la racionalitat.

Autor: Antonio Canova

  • Escultor italià, màxim exponent del Neoclassicisme.
  • Influència de Winckelmann. Artista humil i influent a Europa.

Anàlisi Formal

  • Composició: Psique jacent amb formes corbes i lànguides.
  • Destaca la forma de *X* creada per les ales d'Eros i els peus.
  • Tractament dels volums: Suavitat, sense angles bruscos, per aconseguir una llum suau.
  • Tècnica: Poliment extrem del marbre.
  • Moviment equilibrat.

Entradas relacionadas: