Grans Obres d'Art: Anàlisi de Courbet, Manet i Canova
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,19 KB
Enterrament a Ornans (Gustave Courbet)
Fitxa Tècnica
- Tècnica: Oli sobre llenç, grans dimensions.
- Estil: Realisme (mitjans del s. XIX).
- Ubicació: Museu d’Orsay, París.
Context i Estil: El Realisme
Context Històric
- Mitjans del s. XIX, després de les revolucions liberals.
- Creixement demogràfic a les ciutats i aparició del *proletariat*, classe social sotmesa als burgesos.
- Condicions laborals i d'habitatge precàries, amb explotació infantil i llargues jornades laborals.
- Creació de sindicats i compromís dels artistes amb els problemes socials.
Estil Realista
- Reacció al Romanticisme i a les revolucions liberals.
- Identificació de l'art amb la realitat quotidiana.
- Artistes destacats: Courbet, Daumier, Millet o De Haes.
Autor: Gustave Courbet
- Màxim representant del Realisme. Transició d'estil romàntic a realista.
- Obres com a resposta contra l'*academicisme*.
- Tècnica: Minuciosa amb pinzell i espàtula, influenciat per Velázquez i Rembrandt.
- Referència a l'escola de Barbizon (Millet).
- Influència en l'Impressionisme.
- Obra destacada: *El taller del pintor*.
Anàlisi Formal
- Descripció: Paisatge exterior amb un grup de persones en un enterrament.
- Composició: Tendència a l'horitzontalitat. Personatges treballats a mida natural sense jerarquia.
- La creu és el focus d'atenció, trencant l'horitzontalitat. Simetria.
- Color: Tonalitats fosques i apagades. Contrast del negre amb el blanc i l'ús del vermell.
- Tècnica: Predomini del color sobre el dibuix amb pinzellada solta.
- Distribució: Clergues a l'esquerra, homes al centre, dones a la dreta.
Iconografia
Representació d'un fet real i quotidià de tot el poble. No és un encàrrec, sinó una rutina.
L’Esmorzar a l’Herba (Édouard Manet)
Fitxa Tècnica
- Autor: Édouard Manet.
- Tècnica: Oli sobre llenç (208 cm x 264,5 cm).
- Data: 1863.
- Ubicació: Museu d’Orsay, París.
Context Històric
- França, segle XIX. Canvis socials i econòmics (Revolució Industrial, migració rural-urbana, avenços científics i tècnics).
- Sorgiment del Realisme literari i influència del positivisme filosòfic.
- Qüestionament dels principis morals i religiosos.
- Intent de Napoleó III de formar un altre imperi.
Estil: Precursor de l'Impressionisme
- Naturalisme extrem.
- Ús de la divisió dels colors i la teoria dels contrastos simultanis.
- L'artista veu el color com a expressió de la llum i busca captar la seva variabilitat.
- Pinzellades soltes i juxtaposades (influència de Monet).
Autor: Édouard Manet
- Precursor impressionista.
- Influències de Velázquez i Goya.
- Obra rebutjada als Salons oficials.
Anàlisi Formal
- Composició: Estructura piramidal, tot i que la perspectiva està alterada.
- Influència: Obres com *"El concert campestre"* de Ticià.
- Color: Predomini dels colors freds i neutres amb un primer pla verd.
- Llum i Ombra: Llum natural que es fon en els colors. Ombres basades en el mateix color de l'objecte.
- Tècnica: Pinzellades soltes, breus i juxtaposades, amb predomini del color sobre el dibuix. Expressivitat de les figures.
Eros i Psique (Antonio Canova)
Fitxa Tècnica
- Tècnica: Talla de marbre.
- Autor: Antonio Canova.
- Data: 1780.
- Ubicació: Museu del Louvre, París.
Context Històric
Transformacions del segle XVIII
- Grans transformacions estructurals a finals del s. XVIII.
- Substitució de les estructures de l'Antic Règim per estructures liberals.
- Revolucions (com la Francesa i les liberals) busquen canviar els models estamentals.
- Procés de substitució dels sistemes agraris pel sistema capitalista (Revolució Industrial).
La Il·lustració
- Moviment cultural promogut per la raó i la ciència, contra la fe i la creença.
- Èmfasi en el mètode científic.
- Inspiració en el món grec i romà, en oposició al món medieval.
Estil i Autor: Neoclassicisme
Estil Neoclàssic
- Recuperació dels valors i formes de l'Antiga Grècia i Roma, en resposta als "excessos" del Rococó.
- El *Rococó* es caracteritzava per l'exuberància, els colors, les formes i el moviment.
- El *Neoclàssic* es caracteritza per la rectitud, la fredor i la racionalitat.
Autor: Antonio Canova
- Escultor italià, màxim exponent del Neoclassicisme.
- Influència de Winckelmann. Artista humil i influent a Europa.
Anàlisi Formal
- Composició: Psique jacent amb formes corbes i lànguides.
- Destaca la forma de *X* creada per les ales d'Eros i els peus.
- Tractament dels volums: Suavitat, sense angles bruscos, per aconseguir una llum suau.
- Tècnica: Poliment extrem del marbre.
- Moviment equilibrat.