Les Quatre Grans Cròniques Catalanes i la Novel·la Cavalleresca

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,47 KB

Crònica de Jaume I (Llibre dels Fets)

Va ser la primera crònica escrita al final del s. XIII. Va ser redactada en primera persona per ell mateix. Jaume I la va inspirar i la va dictar, recollint els fets més importants de la seva vida.

Té moltes confessions i explica situacions molt personals. Narra fets verídics, però sempre dissimula situacions que el desarboraven. Té una intenció cristiana i patriòtica.

Estructura: Les quatre parts de la Crònica

  1. La Batalla de Muret, on mor el seu pare lluitant contra els francesos.
  2. Les conquestes de Mallorca i de València.
  3. Les desavinences amb Alfons X de Castella.
  4. Noves campanyes a València.

El seu estil és d'heroisme, viu i ràpid.

Crònica de Bernat Desclot

Desclot amaga el nom real de Bernat Escrivà, un personatge de la cort amb un càrrec administratiu. Va ser escrita a finals del s. XIII.

Va ser redactada des d'un punt de vista objectiu. La crònica narra les conquestes catalanes des del regnat d'Alfons el Cast fins a Pere el Gran. És molt diferent a la de Jaume I.

Va utilitzar textos llegendaris i historiogràfics. Utilitza una prosa vigorosa, flexible, precisa i clara. A diferència de la de Jaume I, la llengua és rica i perfecta.

Crònica de Ramon Muntaner

Muntaner va ser un personatge lluitador, viatger i incansable, amb una carrera com a polític i militar. Volia explicar la història de Catalunya.

Té molta qualitat literària. Fou escrita més per ser escoltada i té un llenguatge directe i subjectiu.

Crònica de Pere el Cerimoniós

Va ser semblant a la de Jaume I. És una prosa seca i perfeccionista. Defineix el caràcter del Cerimoniós com a ferreny i terrible.

Comparativa: Tirant lo Blanc i Curial e Güelfa

Similituds entre les novel·les cavalleresques

  • Ambdues presenten una història d'amor i d'armes que abandona la ficció per centrar-se en fets reals contemporanis.
  • Predomini d'episodis amorosos i aventures cavalleresques, sempre plantejats des d'una perspectiva realista i versemblant.
  • Els protagonistes (Tirant i Curial) experimenten un ascens social i econòmic gràcies al valor i l'habilitat demostrats en els fets d'armes.

Diferències clau

  • Major presència de l'humor i la ironia en el Tirant lo Blanc.
  • Tractament diferent de l'amor: el Tirant mostra diverses manifestacions d'amor.
  • Estil en el Tirant: Combina l'estil culte i retòric amb l'estil col·loquial.
  • Estil en el Curial: El llenguatge és poc elaborat i abunden les expressions senzilles i vives de l'època.

Notes Lingüístiques i Gramaticals

  • Categories gramaticals: Això (substantiu) / Blau (adjectiu) / Ahir, Aquí (adverbis).
  • Pronominalització:
    • De + EN / De + X = HI
    • Atribut = HO
    • Complement Indirecte (CI) Plural = Els / Los
    • Complement Indirecte (CI) Singular = Li

Entradas relacionadas: