Grans Autors de la Literatura Catalana del Segle XX: Obres i Estils
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,01 KB
Panorama de la Literatura Catalana del Segle XX
Salvador Espriu: Meditació sobre la Mort i l'Obra Unitària
L'obra de Salvador Espriu té un caràcter fortament unitari. L'autor va considerar la seva producció com una meditació constant i obsessiva sobre la mort, entenent-la com la realitat última de l’existència humana.
Espriu pertanyia a la primera generació d’escriptors que, en arribar a la joventut, van trobar una llengua normalitzada i codificada, i un marc de llibertats per a Catalunya. Després de la Guerra Civil, l’escriptor es va concentrar en la poesia.
Obres poètiques destacades (Post-1939)
- El primer llibre publicat després de 1939 fou Cementiri de Sinera.
- Altres obres significatives inclouen: Les cançons d’Ariadna, Mrs Death, Les hores i El caminant i el mur.
En tots aquests llibres, el poeta insisteix en l’angoixa i la solitud que envolten l’home i, al mateix temps, s’hi expressen les tensions entre el poeta i el seu poble.
Mercè Rodoreda: Exili i la Veu Femenina a la Postguerra
Intentant fugir d’una vida amb poques expectatives, Mercè Rodoreda va començar a col·laborar en diverses publicacions periòdiques.
Evolució i característiques narratives
- Aloma (1938): Ja presenta característiques de novel·les posteriors: narració en primera persona d’un personatge femení, introspecció psicològica i lirisme.
El 1939 s’exilia i no va reprendre la novel·la fins a la dècada dels cinquanta, quan es va establir a Ginebra (publicant Vint-i-dos contes).
El 1962 va publicar La plaça del Diamant, on Rodoreda tracta la història senzilla d’una dona de les classes populars. A través de les seves limitades possibilitats de visió i comprensió, es narren els grans esdeveniments que va haver de viure durant la Guerra Civil, centrant-se en la psicologia de la protagonista.
La seva prosa és evocadora i poètica, resultat de l’ús de tècniques com el monòleg interior i l’ús indistint de l’estil directe i indirecte, incorporant també elements simbòlics.
Quim Monzó: Ironia, Absurd i Vida Urbana Contemporània
Els contes de Quim Monzó es basen en una idea inicial i única, de vegades una sorpresa final, que produeix una situació còmica, irreverent i absurda.
Evolució estilística i temes centrals
- Els primers llibres són més realistes, mentre que els darrers són més càustics.
- Després del seu primer recull de contes, Uf, va dir ell, es fa perceptible una evolució cap a la màxima elisió d’elements superflus, tant en la ficció com en el model de llengua literària.
Els motius centrals de la seva narrativa van des de la solitud existencial fins a la reflexió irònica sobre l’escriptura.
Els seus personatges i l’ambient en què viuen reflecteixen directament els estils de vida urbana de finals dels setanta i el començament dels vuitanta.
Miquel Martí i Pol: Poesia Comunicativa i Fenomen Popular
La difusió progressiva de l'obra de Miquel Martí i Pol s’ha convertit en un fenomen únic en la poesia catalana de finals del segle XX.
Claus de la seva popularitat
- La seva poesia és essencialment comunicativa i el seu món metafòric eludeix l’hermetisme.
- La sinceritat de la seva veu poètica i l’experiència biogràfica que comunica.
- La interpretació musical que n’ha fet el cantant Lluís Llach, atribuint-li la calidesa dels seus poemes.
Els temes centrals de la seva obra —presentats amb un llenguatge que defuig l’artificiositat— inclouen l’amor, l’experiència moral individual i col·lectiva, i la convivència amb la greu malaltia que va patir.
Obres cabdals
- El Poble
- La Fàbrica
- Estimada Marta