La Gramàtica del Sistema Bliss: Tipus de Signes i Utilització

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,35 KB

La gramàtica del sistema Bliss:

  • Categories gramaticals usant els colors de la clau Fitzgerald.

  • El nom de la paraula està imprès damunt del signe.

  • Classificació dels signes:

    • Constitució.

    • Composició.

La gramàtica del sistema Bliss:

Tipus de signes:

  • Signes pictogràfics: la grafia recorda el significat:

  • Signes ideogràfics: indiquen una idea o concepte.

  • Signes arbitraris:

    • Convencionals: acceptats per la comunitat lingüística.

    • Creats específicament per Bliss.

  • Signes simples: tenen significat propi.

  • Signes compostos: combinacions dels signes simples.

    • Signes superposats.

Tipus de signes segons la composició:

  • Signes combinats:

    • Signe classificador: va davant i indica la categoria.

    • Signes modificadors o indicadors: modifiquen i concreten el significat.

  • Signes indicadors per la creació de verbs i la conjugació:

    • Indicador d’acció: substantiu es converteix en verb.

    • Conjugació dels verbs:

      • PASSAT.

      • PRESENT.

      • FUTUR.

  • Signes indicadors per a altres usos:

    • Plural o diversos.

    • Atribut.

    • Objecte.

  • Signes indicadors amb noms:

    • Pronoms personals.

    • Calendari.

Altres aspectes que afecten el significat dels signes:

  • Permet atribuir significats diferents als signes segons:

    • Grandària.
    • Senyalitzadors.
    • Direcció - orientació.
    • Referències posicionals.
    • Amplitud.

La utilització del sistema Bliss

  • Proporciona grans possibilitats a qui pot utilitzar-lo:

    • Regles organitzades com un llenguatge amb caràcter lingüístic.

    • Afavoreix el desenvolupament global, sobretot en l'edat infantil.

    • Permet la creació de vocabulari:

      • Extens, adaptat a les necessitats i sense restricció lèxica.

    • Motivació: permet missatges cada cop més complexos.

  • Requisits per poder aprendre'l i utilitzar-lo de forma eficaç:

    • Habilitats cognitives considerables: bon nivell d'abstracció.

    • Potencial visual i auditiu per discriminar el codi.

    • Capacitat motriu suficient per indicar els símbols triats.

  • Inconvenients

  • Sistema abstracte:

L'escriptura ortogràfica

  • Codi que permet elaborar frases i discursos:

    • Sistema alternatiu de comunicació d'alta complexitat.

    • Accessible només amb un bon nivell de lectoescriptura.

  • Recurs natural per a persones:

    • Amb bon nivell de lectoescriptura.

    • Amb dificultats en l'emissió dels missatges.

    • Amb problemes d'articulació i de motricitat fina.

  • Pot suplir, en molts casos, el sistema Bliss.

El sistema PIC

  • PIC = Sistema de pictogrames i ideogrames de comunicació.

  • 1.120 símbols gràfics blancs sobre fons negre:

    • Imatges, paraules o conceptes.

    • La majoria són pictogràfics (representen objectes).

    • També hi ha símbols ideogràfics.

  • Població a la qual va dirigida:

    • Persones amb absència total o parcial de llenguatge oral.

    • Individus amb discapacitat intel·lectual, afàsies, autisme, etc.

  • Afavoreix la interpretació i la identificació en persones amb deficiències o problemes visuals.

El sistema Premack

  • Aplicat a:

    • Persones amb dificultats per produir llenguatge parlat.

    • Nens i nenes amb psicosi i autisme.

  • Símbols (fitxes de paraules) en blocs de fusta o de plàstic:

    • Poden ser manipulats físicament i explorats.

    • Es poden interpretar usant el canal visual i el tàctil.

    • Requereix certa destresa en la manipulació d'objectes.

  • No necessàriament es basen en la semblança iconogràfica.

Entradas relacionadas: