Gramàtica Catalana: Verbs, Abreviacions i Humanisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

Verbs

Definició

Un verb és una categoria gramatical que expressa una acció, un estat o un procés. És el nucli del sintagma verbal, per tant, no hi hauria SV sense verb. El verb està format per un lexema (aporta significat al mot) i un morfema (conté informació gramatical: persona, nombre, temps, mode i aspecte).

Tipus de verbs

  • Verbs regulars: Aquells que tenen el mateix lexema en totes les formes verbals.
  • Verbs irregulars: Presenten variacions en el lexema o no es conjuguen igual que el verb model.
  • Perífrasi verbal: Dues o més formes verbals que expressen una sola idea.

Tipus de verbs

  • Copulatius: Fan d'enllaç entre el subjecte i el predicat i són buits de contingut.
  • Transitius: Admeten un complement directe (ex: La Mireia no menja carn).
  • Intransitius: No necessiten un complement directe (ex: L'Eduard sempre cau).
  • Impersonals: Els verbs que no tenen subjecte (ex: haver-hi) i en tercera persona expressen fenòmens meteorològics (ex: trona, neva).
  • Reflexius: Són els verbs l'acció dels quals recau sobre el subjecte (ex: Em rento la cara).
  • Pronominals: Verbs que es conjuguen posant-li un pronom feble (ex: L'arquitecte s'ha desentès del compromís).
  • Defectius: Són els verbs que no es conjuguen en tots els temps (ex: caldre o soler).

Abreviacions

Les abreviacions són representacions abreujades de mots, sintagmes nominals o sintagmes preposicionals a fi d'estalviar repeticions innecessàries o guanyar espai.

  • Una abreviatura: És la representació d'un mot per mitjà d'algunes de les seves lletres. Es pot formar per:
    • Suspensió: Quan ometem la part final del mot (ex: cap. = capítol).
    • Afèresi: Quan ometem la part inicial del mot (ex: csc = Francesc).
    • Contracció: Quan ometem algunes lletres de l'interior del mot (ex: Sr. = senyor).
  • Una sigla: És la lletra o lletres que fem servir en substitució de la denominació que abreugen.
  • Acrònim: És el resultat d'escurçar denominacions d'una paraula a partir de síl·labes completes que la componen.
  • Símbol: És un signe o caràcter oficial, internacional que representa una paraula o un valor.

La vocal neutra

Les lletres a i e es pronuncien de manera clarament diferent en síl·laba tònica, però es confonen en posició àtona.

L'humanisme

És un corrent del pensament centrat en l'ésser humà que comportarà uns canvis en els costums, les institucions i la manera de concebre el món en general. Es veurà reflectida en l'art i la literatura del moment.

Bernat Metge

Va néixer a Barcelona entre el 1340 i el 1346. Va introduir les idees humanistes a Catalunya. Va exercir de funcionari a la cancelleria reial de secretari del rei, però el rei va morir de manera sobtada i va provocar l'empresonament de Bernat Metge. Al cap d'uns mesos va ser alliberat i va tornar a treballar a la cancelleria fins la mort del rei Martí l'Humà l'any 1410. Bernat Metge va morir l'any 1413 a Barcelona.

Obra

Va escriure"Lo somn", la seva obra més valorada perquè és humanista. Amb aquesta obra vol demostrar la seva innocència i es defensa de les acusacions que formulen sobre ell i els seus companys. És un diàleg entre ell i el rei Joan I sobre la naturalesa anònima, l'amor i les dones. La intenció era guanyar-se la confiança del nou monarca. Consta de 4 llibres:

  1. Dedicat a mostrar el seu escepticisme sobre la immortalitat de l'ànima.
  2. Formula preguntes al rei sobre les causes de la seva sobtada mort.
  3. És una sàtira contra el gènere femení.
  4. És un elogi a les dones, especialment a Elionor de Sicília.

Conflicte lingüístic, normalització i normativització

  • La substitució lingüística: (i mort) de la llengua recessiva, ja que no és considerada prestigiosa i serveix per a menys usos socials.
  • La normalització lingüística: És el procés d'oficialització, difusió i utilització completa de la llengua dominada en tots els àmbits.
  • Normativització lingüística: Quan una llengua té fixades les normes ortogràfiques que serveixen per a totes les variants.

Entradas relacionadas: