Gramàtica Catalana: Oracions Subordinades, Teatre i Vocabulari

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 10 KB

Oracions Subordinades Substantives

Aquestes oracions fan la funció d’un nom dins l’oració principal. Poden actuar com a subjecte, complement directe, complement de règim verbal, atribut, etc.

Tipus d’oracions subordinades substantives:

  • Completives: introduïdes per “que” o “si”.
  • D’infinitiu: introduïdes per un verb en infinitiu.
  • Interrogatives indirectes: introduïdes per “què”, “qui”, “quan”, “com”, etc.
  • De relatiu sense antecedent: introduïdes per “el que”, “qui”, etc.

Exemples de funcions:

  • Subjecte: És important que estudiïs cada dia.
  • Complement directe: Vull que vinguis amb mi.
  • Atribut: El problema és que ningú no ho sap.
  • Complement de règim verbal: Confia que tot sortirà bé.
  • Complement del nom / d'adjectiu: Tinc la sensació que ens menteix.

Com es construeixen?

Generalment s'introdueixen amb la conjunció “que” o “si”, i a vegades amb verbs en infinitiu o pronoms relatius sense antecedent.

Oracions Subordinades Adjectives (o de relatiu)

Aquestes oracions fan la funció d’un adjectiu, és a dir, completen o especifiquen el significat d’un nom (l'antecedent).

Tipus:

  • Explicatives: Afegeixen una informació extra, van entre comes. Exemple: Els estudiants, que estaven cansats, van marxar d’hora.
  • Especificatives: Diferencien o identifiquen el nom, no van entre comes. Exemple: Els estudiants que estaven cansats van marxar d’hora. (No tots, només els que estaven cansats).

Com es construeixen?

S’introdueixen amb pronoms relatius: que, qui, el qual, la qual, on, quan, etc. Poden anar precedides de preposició: amb què, de qui, en què, etc.

Oracions Subordinades Adverbials

Fan la funció de complements circumstancials del verb principal: de temps, lloc, manera, causa, finalitat, condició, etc.

Tipus i exemples:

  • De temps: Quan arribis, truca’m.
  • De lloc: Ves on vulguis.
  • De manera: Fes-ho com t’he dit.
  • De causa: No va venir perquè estava malalt.
  • De finalitat: Estudia perquè puguis aprovar.
  • De condició: Si plou, no anirem a la platja.
  • De concessió: Encara que estigui cansat, vindré.
  • Consecutives: Ha estudiat tant que ha tret un excel·lent.
  • Comparatives: És més intel·ligent del que sembla.

Com es construeixen?

S’introdueixen amb conjuncions o locucions conjuntives com: quan, com, perquè, si, encara que, com que, tan... que, etc.

Vocabulari del Valencià

Paraules:

  • xiquet/xiqueta
  • espill
  • calces
  • rogle
  • ahí
  • encetar
  • tindre
  • faena

Exemple de variant nord-occidental:

Resulta que el xic que ha vingut volia veure la casa i l’escola. Ens ha dit que era un especialista del govern i que la seva missió era que li ensenyéssim els llocs que indicava.

Parelles de Mots amb Confusió Freqüent

  • DELS / MENTRE / A / AMB / ARRAN
  • QUE / QUÈ
  • TAN / TANT
  • POT SER / POTSER
  • SINÓ / SI NO
  • GENS / RES
  • GAIREBÉ / GAIRE BÉ
  • CADASCUN / CADASCÚ
  • PER QUÈ / PERQUÈ
  • TRÀNSIT / TRÀFIC
  • TAN / TANT COM A / COM
  • QUANT / QUAN
  • EN LLOC / ENLLOC

Conceptes de Teatre

Quina diferència hi ha entre acte, quadre i escena teatrals?

  • Un acte és una divisió major dins de l’obra teatral i inclou diverses escenes. Sol correspondre a una etapa important de la història (introducció, desenvolupament, desenllaç).
  • Un quadre és una subdivisió de l’acte i es caracteritza pel canvi de decoració o ambientació.
  • Una escena és la unitat més petita dins d’una obra teatral i es defineix per l’entrada o sortida de personatges de l’escenari.

Termes i Conceptes (V/F)

Llista de termes amb indicació V/F:

  • El mim (V)
  • El monòleg (F)
  • El drama (V)
  • Un monòleg (F)
  • Tradicionalment (F)
  • Hipèrbole i hipèrbaton (V)
  • Una hipèrbole (V)
  • La hipèrbole (F)
  • La interrogació (V)
  • L’epítet (F)
  • Locus amoenus (V)
  • Carpe diem (F)
  • L’amor post mortem (V)
  • Homo viator (V)
  • Ubi sunt (V)
  • Un vers de quatre síl·labes (V)
  • El cal·ligrama (V)
  • Un vers de set síl·labes (F)
  • La cesura divideix (V)
  • Els versos (V)
  • Els textos lírics (F)
  • Un narrador (V)
  • Un assaig (F)
  • L'autobiografia (V)
  • El narrador (F)
  • Una faula (F)
  • Un mite (V)
  • El mite (F)
  • La retrospecció (V)
  • Els mites (V)
  • La crítica literària (F)
  • El conte (F)
  • El Noucentisme (F)
  • Renaixença i renaixement (F)
  • El moviment cultural (F)
  • Joan Maragall (F)
  • Terra baixa (V)

Ortografia i Fonètica

Exemples de mots amb sons específics:

  • So /tʃ/: passeig, txec, butxaca, roig, esquitx
  • So /s/: passo, insistir-hi, insuportable, insofrible, impost, transaccions, costanera, rescatar, insistir, passar, turistes, l’ascensor, plaça, s’havia espatllat, persona compassiva, condescendent, s’adreçava, milicians, uns, senyors, enfonsar-se, fins, als, carrers, plens, tonalitats, Es
  • So /z/: seva, s’enfonsava, Medes, decidir, trànsit, és, aquestes, les, onze, mesura, esdevenia, unes, les, danses, poesies, endinsar, refusaré, d’empresa, És, esdeveniment, pesat
  • So /ʒ/: L’Agència, paisatge

Anàlisi Sintàctica: Exemples

Oracions i la seva funció:

  • Vaig notar que si l’escoltava se’m tornava a nuar la gorjaoració subordinada substantiva de CD
  • L’animal quasi esbufegava de notar una presència estranyaoració subordinada adverbial de causa
  • No volia que se m’escapés cap sospiroració subordinada substantiva de CD
  • Tenia ganes d’abraçar tia, que no havia vingut a Montsent al mercatcomplement del nom (“d’abraçar tia”) + oració subordinada adjectiva (o de relatiu) explicativa (“que no havia vingut...”)
  • L’acumulació de records fa que sigui extremament senzill mirar-ne amb afecte els carrersoració subordinada substantiva de CD
  • L’acumulació de records i de vivències fa que sigui extremament senzill mirar-ne amb afecte els carrersoració subordinada substantiva de CD
  • Costa una mica imaginar com un indret aparentment petit s’ha acabat convertint en un lloc tan fascinantoració subordinada substantiva de CD
  • Barcelona forma part simplement de l’al·luvió que ha estat deixat per dos riuscomplement de règim verbal (CRV) (“de l’al·luvió...”) + oració subordinada adjectiva (o de relatiu) (“que ha estat deixat...”)
  • Costa una mica imaginar com un indret aparentment petit s’ha acabat convertint en un lloc tan fascinantoració subordinada substantiva de CD
  • Suposo que aquestes paraules esbandiran un seguit de cabòries, lògiques, que l’hauran amoïnat aquests anysoració subordinada substantiva de CD (“que aquestes paraules...”) + oració subordinada adjectiva (o de relatiu) (“que l’hauran amoïnat...”)
  • I l’àguila també va ser l’animal que va donar nom al mòdul lunar, Eagleoració subordinada adjectiva (o de relatiu) de CN
  • Van muntar un panell reflector per mesurar la distància exacta entre la Terra i la Llunaoració subordinada adverbial de finalitat
  • La cosa constava d’una mena de canó que funcionava amb aire comprimitcomplement de règim verbal (CRV) (“d’una mena de canó...”) + oració subordinada adjectiva (o de relatiu) (“que funcionava...”)

Entradas relacionadas: