Glossari de Conceptes Clau: Documentació, Audiències i Societat Xarxa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en
catalán con un tamaño de 9,09 KB
Organismes d'Opinió i Sociologia
CEO (Centre d'Estudis d'Opinió): Organisme de la Generalitat de Catalunya que realitza els estudis d’opinió sobre la intenció de vot, la valoració de partits i de líders polítics, així com estudis postelectorals.
CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas): El Centro de Investigaciones Sociológicas té com a finalitat l'estudi de la societat espanyola. Permet la consulta a través dels baròmetres mensuals.
Propietat Intel·lectual i Drets d'Autor
La Propietat Intel·lectual (PI): Conjunt de normes i principis que regulen els drets morals i patrimonials que la llei concedeix als autors (drets d’autor) per la creació d’una obra literària, artística o científica. La seva vigència és durant la vida de l'autor i 70 anys després de la seva mort. Per fer-ne ús, necessitem autorització:
- A) Directament del titular.
- B) De l'entitat de gestió de drets de propietat intel·lectual (com ara SGAE, CEDRO –Centro Español Derechos Reprográficos– o DAMA –Derechos de Autor de Medios Audiovisuales–).
La propietat intel·lectual es manifesta en dos drets principals:
- Drets morals: Aquests drets són irrenunciables i inalienables, i acompanyen l'autor o l'artista intèrpret o executant durant tota la seva vida. Entre ells destaca el dret al reconeixement de la condició d'autor de l’obra.
- Drets d’explotació: Permeten l'explotació de l'obra en qualsevol forma. Els principals drets d'explotació previstos a la llei són: reproducció, distribució, comunicació pública, transformació, i altres drets (com ara la realització d'obres completes).
El Copyright: Té per objecte informar de qui és el titular dels drets i, per tant, restringeix o prohibeix l’ús d’una obra sense permís explícit.
El Copyleft: Autoritza l’explotació de l’obra en totes o en determinades condicions (Alguns Drets Reservats: ADR) sense haver de demanar permís previ.
Cerca i Recuperació d'Informació
Dialnet: Portal bibliogràfic que inclou una base de dades de continguts científics hispans.
Hemeroteca: És una font d’informació documental i secundària que emmagatzema, classifica i recupera publicacions periòdiques (diaris, revistes, etc.) que són arxivades per a la seva consulta.
El Silenci: És el conjunt de documents que, tot i ser pertinents, no han estat recuperats en el nostre procés de cerca.
El Soroll: El conformen documents que han estat recuperats i que no són pertinents en el procés de cerca.
Internet Invisible: Part de la web que no està indexada a Google, que presenta formats incompatibles amb l’HTML, o que correspon a intranets i llocs de pagament que requereixen contrasenya (password).
Els Operadors: Serveixen per connectar els termes de cerca:
- Els operadors posicionals (com NEAR o ADJ) ens permeten delimitar el nombre de paraules entre cada terme.
- El truncament permet substituir un o més caràcters, utilitzant generalment l'asterisc (*).
Google Scholar: És un cercador especialitzat en cerques d’informació acadèmica o científica.
Audiències, Difusió i Mesurament
Difusió: Nombre d’exemplars d’una publicació que arriba als seus destinataris. Equival a la tirada útil: exemplars impresos menys exemplars retornats.
OJD (Oficina de Justificació de la Difusió): Ofereix dades de tirada i difusió de diaris, revistes, suplements i mitjans digitals. En fa l’audiometria per oferir informació als anunciants (d’aquells que voluntàriament ho sol·licitin).
InfoAdex: Controla la inversió publicitària: quan, com, on i qui inverteix a Espanya. A l’anunciant li serveix per saber com inverteix la seva competència.
Conceptes d'Audiència
Audiència: Conjunt de persones que escolta, llegeix o mira un mitjà comunicatiu.
Públic Objectiu (Públic Obj.): Grup d’individus al qual s’adreça un determinat missatge. En termes quantitatius, sempre és major que l’audiència.
Anàlisi d’Audiències: Mètodes de recerca emprats per obtenir informació quantitativa o qualitativa sobre les audiències per conèixer el comportament dels públics. Serveix per decidir la programació (mitjans de comunicació) i decidir on publicitar-se (empreses).
Els mètodes de mesura d'audiències són:
- Sondeig: Selecció d'una mostra representativa a la qual es demana informació sobre les particularitats del seu consum. Les dades obtingudes són estimacions (Exemple: EGM).
- Panell: Tècnica de recollida d’informació que permet obtenir dades de consum de manera detallada sobre una mateixa mostra de persones seleccionada al llarg del temps.
- Audiometria: Tècnica per mesurar audiències televisives mitjançant l’audímetre, un aparell connectat a la TV que mesura permanentment i automàticament l’audiència i les condicions de consum (quan s’encén, qui ho fa, hora, etc.). Es tenen en compte dades d’audiències de persones d’una edat superior a 4 anys.
Kantar Media i Mètriques d'Audiència
Kantar Media: Gestiona els audímetres a Espanya.
Avantatges de Kantar Media:
- Les dades són segon a segon.
- Permet l'anàlisi d’una mateixa llar durant un llarg període de temps.
Inconvenients de Kantar Media:
- Possibilitat d’errors humans.
- No recullen audiència d’espais públics.
- Només es deixa constància dels actes i no de les opinions.
Mètriques de Consum Televisiu
Ràting: Percentatge d’espectadors que veuen un programa sobre el total de l’univers potencial de consum (individus de 4 anys o més).
Share: Percentatge d’espectadors que veuen un programa sobre el total d’espectadors que estan mirant la TV en aquell moment.
Audiència Acumulada: Nombre total d'espectadors que veuen un programa com a mínim durant 1 minut. No es valora quanta estona el miren.
Audiència Mitjana: Nombre d'espectadors que veuen un programa sencer.
Consum: Nombre d'espectadors que veuen la TV en el període considerat: minut, hora, dia, etc. (Exemple: FORMULATV).
Estudi General de Mitjans (EGM)
EGM (Estudi General de Mitjans): Font d’informació quantitativa sobre el comportament de les audiències dels mitjans de comunicació. Analitza les audiències amb un sondeig. L’univers està constituït per individus de 14 o més anys.
L'EGM serveix per obtenir informació sobre:
- El consumidor (estil de vida).
- La identificació de targets publicitaris.
- Les tendències de consum de mitjans.
- L'anàlisi de la competència.
Aspectes rellevants del qüestionari de l'EGM:
- Dades de classificació sociodemogràfica.
- Consum de mitjans.
- Equipaments tecnològics a casa.
- Consum de productes i estil de vida.
Documentació i Societat Xarxa
Documentació: Disciplina científica fonamentada en la recopilació, emmagatzematge, anàlisi i difusió de la informació en formats diversos amb l’objectiu de fer-la més accessible.
La Societat Xarxa
Fa referència a l’estructura social resultant de la interacció entre l’organització social i el paradigma tecnològic.
Principals característiques de la societat xarxa:
- Articulació de l’espai físic i l’espai virtual. La major part de funcions dominants de la societat s’organitzen a partir de l’espai de fluxos (mercats financers, xarxes de mitjans, formes en xarxa d’administració del poder, xarxes de producció internacionals o moviments socials d’abast mundial).
- Articulació del temps biològic i el temps atemporal. El temps atemporal, característic de la societat xarxa, no té passat ni té futur. Permet la possibilitat de comunicació asincrònica.
- Cultura de la virtualitat real. És la cultura pròpia de la societat xarxa. Implica que no es pot establir una distinció entre físic i virtual en termes de realitat, ja que els processos virtuals formen part de la mateixa realitat. Internet forma part de les nostres vides.
- Autocomunicació de masses. Una nova forma de comunicació interactiva caracteritzada per la capacitat d’emetre missatges de molts a molts, i en temps real, en el moment que es vulgui. Qualsevol pot enviar missatges de forma massiva. Produïm i consumim informació: som prosumers.