Activitats posteriors a la venda
Classificació per destinataris
Client: Finalitat majors beneficis d'ús:
- Facilitació de l'ús del producte
- Gestió de queixes i reclamacions
Producte: Finalitat aconseguir un funcionament adequat:
- Instal·lació
- Manteniment
- Reparacions
Empresa: Objectiu obtenir informació del producte i mercat, finalitat comprovar qualitat:
- Presa de dades sobre el producte
- Presa de dades sobre el mercat
La satisfacció del client. Diferents estats de satisfacció d'un client
Excitació: els beneficis d'ús estan per sobre de les expectatives, és una sorpresa agradable i té una gran capacitat de fidelització. La venda és un èxit.
Satisfacció: l'ús amb les expectatives estan en sintonia. La venda s'ha realitzat perfectament i el rendiment és l'esperat per ambdues parts.
Irritació: l'ús del producte amb les expectatives és adequat però el comportament del venedor no. El comprador ha fet un sobreesforç a la compra.
Insatisfacció: l'ús del producte està per sota de les expectatives. La venda ha sigut correcta, però els resultats no.
Enuig: ús del producte i compravenda per sota de les expectatives
Les empreses volen els estats d'ànim es trobin en excitació i satisfacció.
La satisfacció és un pas imprescindible per la fidelització.
Els factors de satisfacció/etapa:
Precompra: Imatge de la marca: determina la possible qualitat i fiabilitat del producte. Experiència prèvia del consumidor: determina les expectatives sobre el benefici. Expectatives generades per les polítiques del màrqueting: incideix en els beneficis del producte i la competitivitat del preu. Si són excessives és difícil tenir satisfacció. Opinions de persones influents i publicacions especialitzades: determinen les expectatives.
Compra: Prestigi de l'establiment: mateixa incidència que la imatge de la marca. Comportament del venedor/demostracions d'ús: a la venda s'estableix una negociació, que pot tenir demostracions, que determinin les expectatives. Preu/qualitat: característiques tangibles i intangibles del producte i el preu comparat amb el de la competència. Garanties: determinen la fiabilitat del venedor.
Postcompra: Facilitat d'ús: senzillesa d'ús o instal·lació és beneficiós per l'usuari. Gestió de reclamacions: rapidesa i serietat en les reclamacions reforça el prestigi i la fidelització. Servei tècnic: inclou la disponibilitat de peces i l'eficiència en el funcionament en les funcions de reparació i manteniment. Rendiment: comparació dels beneficis amb la competència. Tractar els factors positivament dóna pas a la satisfacció i aquests són els seus efectes.
- Augment del valor del client
- Disminució del cost de captació dels clients
- Disminució de despesa en màrqueting
- Disminució de la importància del preu
- El servei postvenda → part específica del servei d'atenció al client.
El servei postvenda: a) Obj i activitats de la postvenda: Aconseguir satisfacció del client per augmentar el valor percebut del client.
Tipus de valor: Precompra - beneficis que pensa que pot tenir. D'ús - beneficis amb l'ús. Final - percepció final del producte. b) Informació en el servei:
Marketing: expectatives del client, funcionament dels competidors/nivell de satisfacció, errors pla de màrqueting.
Producció: funcionament dels productes i característiques/instruccions d'ús, abast de garantia.
Direcció estratègica: deficiències, reclamacions/control de processos, oportunitats de millora. c) Organització de la postvenda:
Màrqueting: satisfacció del client i posicionament de l'empresa amb la competència.
Producció: avaries, manteniment, ús de garantia determina funcionament i l'ús.
Direcció estratègica: insatisfacció i deficiències.
Qualitat del servei i percebuda pel client -
Informació: informat clarament.
Facilitat d'accés: qualsevol cosa el client pugui comunicar ràpidament.
Tracte amable: amabilitat i correcció.
Motivació: motius per comunicar amb el servei de forma ràpida i adequada.
Gestió de la qualitat del servei postvenda. 1-
Planificació: definir un pla determinant: A- els requisits de servei que són l'organització, procés d'aplicació i forma de relacionar-se. B- Documentació aplicable al servei mitjançant registres per gestionar la qualitat. C- Aplicació de recursos: recursos necessaris. 2-
Desenvolupament del pla. 3-
Control del pla. 4-
Avaluació de resultats: instruccions, queixes, instal·lació, manteniment, reparacions. 5-
Proposta de millora.